Ojojoj, så mycket saker att bemöta att jag knappt vet var jag ska börja... Jag tror jag börjar bakifrån!
"Kanske kunde man göra det till sju poäng"
Varför inte. Inklusive begrännsingen du nämnde. 5 poäng var något jag drog ur en hatt då jag tyckte summan lätt okej, utan att ge en för mycket att leka med. 7 poäng ger en lite mer att leka med, lite mer tweekningsmöjligheter, men ligger fortfarande på en lagom nivå: man måste inte helt och hållet anpassa bakgrunden efter poängen, utan man kan till viss del anpassa poängen efter den bakgrund man är sugen på. Det gör egentligen resten av kommentarerna överflödiga. Men jag väljer att bemöta dom i alla fall =)
Hmmm... så vad ska man fortsätta med? Kanske:
"Hänger du med?"
Om du undrar i fall jag förstår hur du menar: visst.
Om du undrar om jag håller med: nej
Hmmm:
"Vad har karaktären med hans färdighetspoäng att göra, bara för att han är dålig på att t.ex. simma så är han väl intressant
för det?"
Det är ju precis det han är! Ointressant! Åtminstånde om man vill spela en pärlfiskare =) Jag utvecklar den idén i nästa paragraf:
"Det är ju bakgrunden och karaktärsdragen som gör karaktären, inte poängen?!"
Bara så länge poängen matchar bakgrunden eller vise versa. Ta simmgrejen ovan tex. Hade problemet varit begränsat till om jag kan simma eller ej så hade det inte varit mycket av ett problem. Problemet är att samma situation applicerar på hela karaktärsskapandet. Om jag vill spela en gammal jägare som bott i skogen hela sitt liv, men bara får 3 i överlevnad och 4 i jakt så stämmer det ju inte särskilt bra överens. Det där passar snarare in på nån tonnåring som blivit hemlös och tillbringat några månader i skogen (Kanske tillsammans med någon mer erfaren jägare) och precis lärt sig grunderna. Så poängen och bakgrunden behöver passa ihop. Och eftersom poängen är det du inte kan kontrollera är det bakgrunden som får anpassa sig. Och det kanske inte är en bakgrund som jag tycker är intressant. Och om jag inte tycker den är intressant så är den inte det, eftersom det är jag som ska spela med den...
Dock, som jag sa: med de där 7 poängen(eller vad du nu bestämmer dig för i slutändan) så är det här inte längre en aktuell situation: jag kan tweeka till den lite så att han istället får 5 i överlevnad och 9 i jaga, som passar betydligt bättre in i den bakgrund jag skulle vilja ha.
"Själv vill jag att en karaktär skall vara intressant, inte bäst på färdigheter - då kan jag lika gärna kötta ned folk i Diablo II på datorn, eller?"
Jag har inte sagt något om att man måste vara "bäst på fördigheter". Och jag skulle uppskatta om du slutar försöka antyda att jag är nån förbaskad kraftspelare (powergamer) tackar så mycket. Det är en aning förolämpande =) Jag vill spela en karaktär med rimliga färdigheter. Spelar jag krigare vill jag kanske vara säker på att ha en någorlunda medelvärde på åtminstånde 1 vapen. Så vida jag inte vill spela en väldigt feg soldat som gömmer sig så snart han kan och inte kommer fram föräns slaget är över. Då vill jag kanske snarare ha ett någorlunda värde i "gömma sig" (eller vad färdigheten heter nu igen. Men om jag vill spela den ena skulle det vara väldigt tråkigt att hamna med den andra, såvida det inte gäller just nått enstaka spelmöte. Återigen: en situation som är åtgärdat genom att införa några få "fria poäng".
"Saken är den att detta blir som en krydda. "
Det blir ju inte en krydda, det blir hela måltiden =) Det är som att vara beställa en pastasallad men få en biff med pom fritte när man inte ens äter kött! Att aldrig få spela en karaktär man vill spela utan bara vad täringarna bestämer är sjuuuuukt tråkigt i längden.
"Att vara skicklig från början i alla färdigheter man vill lämnar ju ingenting åt ödet, inte alls skoj"
Något jag aldrig påstått att man ska kunna vara. Så som ovan: inga fler pickar om jag skulle vara nån jäkla powergamer, tack.
Du förstår, det är inte det att jag inte fattar hur du tänker. Jag förstår precis, och jag tycker att du har fel. JAG tycker... MIN åsikt... I slutändan spelar ju den ingen som helst roll eftersom det är DU som ska vara nöjd med det du gör, och det ska passa DIG. Men du frågade, så jag utgick från att du ville höra lite åsikter =)
Hänger du med
Och nått bra kom det ju ut av det också: du fick ideen till lite fria poäng att stoppa in.