solvebring
Superhero
Hejsan, jag tänkte göra om 91 - ta bort alla krångliga BP och köra tärning rakt igenom?
Bra eller dåligt?
Som ni själva vet kan man ju välja att slå Grundegenskaperna med 3T6(om inte rasen anger annat). Så, då har vi grundegenskaperna. Men vad det sedan kommer till alla färdigheter, Primära, Vapen, besvärjelser etc. så tänkte jag göra följande:
På formuläret står det vilken grundegenskap var färdighet är baserad på, t.ex. alla magier baseras på PSY, bluffa på KAR osv.
Då tittar man på vilken grundegenskap det baseras på, sedan tar man den grundegenskapen -1T6+1.
<ul type="square">
Exempel:
Nisse skall sätta sin FV i "Första hjälpen" som baseras på INT. Nisse har Intelliens 13, sedan slår han 1T6+1 - han får 6, med +1 blir detta 7.
13-7=6, Nisse har alltså 6 i första hjälpen. Nästa färdighet är "Finna dolda ting" som också baseras på INT, 13, Nisse slår åter igen 1T6+1, och får 3, dvs 4.
13-4=9, Nisse har 9 i "Finna dolda ting".
osv. osv. För varje färdighet...
[/list]
Man gör likadant med yrkesfärdigheterna, vad alla färdigheter baseras på finns ju i böckerna.
Man kan inte få lägre än ett, blir det slutgiltiga värdet 0, eller t.ex. -3 så sätter man dit en etta, det lägsta möjliga värdet.
<table width="80%" border="0" cellspacing="0" cellpadding="0" align="center"><tr><td bgcolor="black">/images/hr.gif</td></tr></table>
Tycker ni detta är en bra ide?
En extra grej: För besvärjelser när man slår fram dem första gången, kan man göra så att deras värde inte får överstige skolvärdet - detta kan de göra sedan, men jag tänkte i utgången, vore inte detta lämpligt då?
Eller ska de baseras på psy?
Bra eller dåligt?
Som ni själva vet kan man ju välja att slå Grundegenskaperna med 3T6(om inte rasen anger annat). Så, då har vi grundegenskaperna. Men vad det sedan kommer till alla färdigheter, Primära, Vapen, besvärjelser etc. så tänkte jag göra följande:
På formuläret står det vilken grundegenskap var färdighet är baserad på, t.ex. alla magier baseras på PSY, bluffa på KAR osv.
Då tittar man på vilken grundegenskap det baseras på, sedan tar man den grundegenskapen -1T6+1.
<ul type="square">
Exempel:
Nisse skall sätta sin FV i "Första hjälpen" som baseras på INT. Nisse har Intelliens 13, sedan slår han 1T6+1 - han får 6, med +1 blir detta 7.
13-7=6, Nisse har alltså 6 i första hjälpen. Nästa färdighet är "Finna dolda ting" som också baseras på INT, 13, Nisse slår åter igen 1T6+1, och får 3, dvs 4.
13-4=9, Nisse har 9 i "Finna dolda ting".
osv. osv. För varje färdighet...
[/list]
Man gör likadant med yrkesfärdigheterna, vad alla färdigheter baseras på finns ju i böckerna.
Man kan inte få lägre än ett, blir det slutgiltiga värdet 0, eller t.ex. -3 så sätter man dit en etta, det lägsta möjliga värdet.
<table width="80%" border="0" cellspacing="0" cellpadding="0" align="center"><tr><td bgcolor="black">/images/hr.gif</td></tr></table>
Tycker ni detta är en bra ide?
En extra grej: För besvärjelser när man slår fram dem första gången, kan man göra så att deras värde inte får överstige skolvärdet - detta kan de göra sedan, men jag tänkte i utgången, vore inte detta lämpligt då?
Eller ska de baseras på psy?