Tjo!
Jag har lite bråttom så jag läser inga andra inlägg just nu, ursäktar om jag upprepar något.
När du skall göra äventyr till egna kvällar utan att publisera dem någonstans så är det ju tillåtet med mycket kladdpapper och mycket små tillägg. Många kladdpapper fylls upp under själva spelet...
Börja med bakgrunden, vad och varför som får äventyret att bli en konsekvens av just "detta". Ja, en bakgrundshistoria till det hela kort sagt.
Sedan tänker du ut några olika vägar, och försök sedan att tänka logisk - vad "borde" dom göra, vad tror jag att dom skulle göra. Brumma vidare på kanske två/tre alternativ som du verkligen tror de fastnar på, och lägg ner dig lite mindre på dem du inte tror är vägarna spelarna hakar på.
Sedan kommer det till det absoluta som spelledare, är SL själv, och det är ju att IMPROVISERA!
Tar de dina väl förberedda vägar så kör då på bara (men även på de vägarna dyker det ju alltid upp lite av stundens improvisation).
När de tar de "mindre" förberedda passagerna så låtsas du som ingenting och låter fantasin flöda. Som SL är jag säker på att du vet vad jag menar, eftersom hjärnan och dess fantasi blir en mycket vältränad del efter en lång tid som SL. Om du får svårt att komma på något så gör ett dröjsmål, ett farligt träsk, en snöstorm etc.
Och om du nu väljer något sådant dröjsmål så tänk bara efter...
Vilka slags varelser finns på just dessa platser, hur bor de, vad kan de tänkas dölja för hemligheter?
Exempel:
Dröjsmål (för att få lite tid): Snörstorm
ALLTSÅ är de i en miljö där det finns varelser som lever i snö.
Dessa varelser är farliga och tänker och gör si och så...
Rp blandas in i detta si och så...
Sedan är det ju bara att brumma vidare. Släng in en "lönndom" här, en "boss" där, en häftig plats med häftiga prylar där...
Och så länge allting leder tillbaka till bakgrundshistorien så att allt går att förklara så är allt lugnt och riktigt bra...
Och just dessa saker som dröjsmål behöver ju inte ha något ALLS med huvudvägen att göra, utan fungerar endast som en avstickare som leder tillbaka till huvudhandlingen.
Jag har SL:at i ca fem år (kort tid jämfört med en del här), och under MÅNGA av de kvällarna så har jag inte haft en enda anteckning, utan har helt improviserat (men ibland går det åt skogen - ett osäkert kort)... Men många nadra kvällar har jag bara haft en bakgrund, och det är egentligen allt man behöver om man inte är nybörjare, vilket jag antar av din text att du inte är.
Egentligen tycker jag inte att man skall kalla ngot för rälsat
För vad som är rälsat eller ej beror ju just på HUR spelarna uppfattar det hela.Om du rälsar allting inuti ditt huvud och utan deras vetskap leder dem tillbaka dit du vill att de skall vara, utan att göra det märkbart för varken spelare eller "rollperson", ja du kan du egentligen göra vad du vill. Och det är när man fått makten över just detta knep som man är en bra SL, för då spelar det ingen roll hur/var/varför, så lyckas man alltid göra ett bra äventyr - för spelarna känner den verkliga känslan av att det vrkligen blir konsekvenser av just DERAS val, inte dina...
Förstår du? - jag vet att jag kan springa iväg en del när jag babblar!
Håll huvudet kallt och plocka idéer från allt som verkar vara passande inspiration... Det där med att plocka upp inspiration och göra egna prylar av det är ju just vad SL:andet handlar om.