Vilka mer udda upplägg kan ni komma på för att spicea upp resor i rollspel?
Mitt standardtrick för resor numera är beskrivningsscener, där deltagarna turas om runt bordet med att göra beskrivningar. Funkar hur bra som helst. Man kan beskriva ett längre förlopp, prata om hur landskapet ändrar sig, problem som uppstår, konversationer som has, hur rollpersoner och andra beter sig under färden, och så vidare, allt utan att det blir monolog av en spelare. Har spelat flertalet resescener på detta sätt och det ger väldigt trevliga scener med precis rätt känsla.
EDIT: Funkar ju inte om man ogillar director stance, såklart, men som nästan allt i rollspel funkar det hur bra som helst om man ger upp förstapersonsperspektivet och play to win-stilen.![]()
Jag behövde läsa ett par gånger innan jag fattade själv XDAlltså... Med risk för att verka mer trög än vanligt. Vad går iden ut på?
Jag tycker oftast att jag är ok på att förstå engelska, men det här greppar jag liksom inte.
Jag behövde läsa ett par gånger innan jag fattade själv XD
Man har en slumptabell med typ samtalsämnen man slår på och säger: "Somehow the conversation turned to this".
Så man dyker liksom mitt in i en pågående diskussion om ett totalt random ämne. Vad tycker rollpersonerna i frågan?
Som redan nämnts att man får en prompt att agera ut en scen som RP, förmodligen för att få in de där scenerna som många böcker med resor har där människorna talar med varandra om diverse saker. Men detär också en påbyggnad av random encounters, vilka har ett syfte att levandegöra resor - och ge spelare upplevelsen att tid förflyter. Så man kan ha möten med andra grupper, monster, problem med terräng, konversationer med mera i en sån tabell. Egentligen.Alltså... Med risk för att verka mer trög än vanligt. Vad går iden ut på?
Jag tycker oftast att jag är ok på att förstå engelska, men det här greppar jag liksom inte.
Om man måste ha både restid och slumphändelser brukar jag slå händelserna i förväg, och förbereda respektive händelse som ett eget deläventyr (ge slumpvarelserna ett namn och ett sammanhang, kanske knyta in det i plotten om det passar. Och sen ändå klippa aggressivt mellan de olika händelserna.
Detta är nästan som montages i 13th Age. Fast där låter man den första spelaren ange problemet, sedan får nästa spelare beskriva lösningen och hitta på ett nytt problem, och så går man bordet runt.Ett enkelt minitrick är att säga till varje spelare ”berätta om ett problem som uppstod under resan och hur du bidrog till att lösa det”. Det blir mest bara konsekvenslöst fluff, men bidrar till att visa att saker hände och ger litet karaktärsteckning.
Detta är nästan som montages i 13th Age. Fast där låter man den första spelaren ange problemet, sedan får nästa spelare beskriva lösningen och hitta på ett nytt problem, och så går man bordet runt.