Re: Skyll på mig för rätt saker!!!
Riotminds projekt gör mig därför nervös inte bara av den anledningen att det lägger en tjock skugga över mitt eget likartade projekt, utan även på grund av mina rädsla att jag inte kommer att tycka om det.
Men alltså; att båda spelen bygger på en känsla som vi associerar med ungefär en och samma tidsepok (mer än ett sekel, om nu både 1700-tal och Sleepy Hollow fungerar som inspirationskällor) betyder ju inte att de äter upp varandra. I så fall skulle ju Västmark vara helt bortglömt. Tvärtom tror jag att Götterdämmerung kan fungera som
reklampelare åt ditt lilla spel: Alla som får uppleva ett 1700-tal genom Götterdämmerung och de filmer/böcker Riotminds säger sig ha använt som inspirationsmaterial, de får också en inblick i en genre som verkligen inte tillhör de vanligare på rollspelshyllorna. Vad du kan göra med ditt spel är alltså att säga "Mitt spel är lite som Götterdämmerung, men istället för X så bjuder mitt spel på Y." Det är i rätt hög grad så Västmark gör för att hitta sina spelare. Det står väldigt mycket om vad Västmark
inte är i boken, så Krille vänder sig helt klart till spelare som är vana vid fantasyspel och som söker ett alternativ där just X är utbytt mot Y (mindre fjantasy, mer historisk fantasy).
Så... Det man kan konstatera först och främst är att du egentligen inte på allvar kan känna att det är snöpligt att det kommer ett rollspel som liknar ditt eget projekt om målsättningen med ditt projekt var något så brett och allmängiltigt som att göra ett 1700-talsrollspel. Liksom, ingen kommer att kunna copyrighta ett helt sekel. Det
var faktiskt väntat. Så... nu har du ett par alternativ:
1. Du kan ändra ditt projekt för att göra det till ett mer egensinnigt och personligt rollspel som inte liknar några kända böcker/filmer och där du är försäkrad om att vara först (den lösningen är nog helt ointressant för dig, eftersom du säkert redan kommit en bra bit på vägen med ditt spel).
2. Du kan försöka ha
exakt samma målsättning som Riotminds och försöka göra ett
bättre spel än de; ett spel som slår dem på fingrarna. (Då kan man förstås inte klaga på deras pressutskick, för där är ju enbart målsättningen beskriven. Så den lösningen verkar inte du ha tagit.)
eller:
3. Du kan hoppas att
Riotminds är egensinniga och driver iväg från deras förlagor, vilket skulle göra att ditt spel kompletterade Riotminds och att du kunde locka till dig spelare som sökte efter ett alternativ till Götterdämmerung.
Du verkar ha valt punkt 3, och därför tycker jag att det är konstigt att du skrev "Jag bereder mig på att bli besviken" när du i själva verket borde ha
hoppats på att få se Götterdämmerung utvecklas i en helt annan riktning än ditt eget spel.
Jag hade inget problem med din jargong i sig (det var det däremot andra i tråden som hade), utan vad jag inte kunde förstå var varför du skulle
viktigpettra när du i själva verket borde ha dragit en lättnadens suck så fort du anat att ditt spel kanske skulle kunna profilera sig genom mer uttalade historiska anspråk.
En sak till:
Jag har blivit akterseglad på målsnöret och det är bara att önska Riotminds lycka till.
Jag tyckte kanske att du önskade "lycka till" lite märkligt i början på den här tråden.