Re: Indeed
Är det inte viktigare att de förhåller sig trogna till sin vision? De skriver ju ändå att spelet skall komma att utspela sig i "den mörka, glömda sidan av 1700-talet. Den sida som ströks ur historieböckerna."
Jo, men den sidan ska fortfarande hänga ihop, fortfarande förhålla sig till det verkliga 1700-talet på ett vettigt, trovärdigt och dynamiskt sätt. Gör den inte det, då är det ingen 1700-talskänsla man åstadkommit, utan ett blekt substitut. Om man låter "den mörka, glömda sidan av 1700-talet" bli en ursäkt för värdelös faktakoll (eller ingen alls) och nutid i 1700-talskläder är det ju bara ett standardfantasysyndrom man skapat, knappast en bra spelvärld. Det krävs mer än en fascination för korsetter och att man tycker luntlåspistoler är häftiga för att faktiskt skriva en skildring av 1700-talet, och än mer för att göra den
bra. Ta White Wolf som exempel - deras moduler är stundtals på gränsen till perverst researchade, allting för att deras fantasyelement ska ha en intressant, utvecklad
och historiskt trovärdig fond.
Därmed har de alltså redan från början visat att de kan komma att ta stora friheter med världen, och att det inte är tal om något historiskt rollspel i egentlig mening.
Men rollspelet utspelar sig i en historisk epok? Öh? Om det inte gör det till ett historiskt rollspel, vad är det då? I övrigt, se ovan - fantasyelement i all ära, men de gör fortfarande anspråk på att utspela sig i vår världs 1700-tal, och då får de se till att leva upp till det.
Den utmaning du ser framför dem tycker jag att du har hittat på själv. Jag anser exempelvis inte att varken Vargarnas pakt eller Sleepy Hollow kännetecknas av ett särskilt troget förhållande till 1700-talsmiljön.
Varför tror du att jag tycker Vargarnas pakt är dålig då?
Sleepy Hollow, däremot, är vad jag kan minnas ganska bra, också vad själva miljöskildringen beträffar. Inte fanns det väl några uppenbara tossigheter i den?
Jag tycker att du är värd en stor, trött axelryckning. Du stövlade in i tråden och anmärkte på irrelevanta saker samtidigt som du viktigpettrade och slog dig för bröstet.
Lustigt att
du ska säga det. Jag är tydligen inte ensam om att vara bra på att viktigpettra mig och slå mig för bröstet. Folk undrade vad man trodde om 'Götterdämmerung', jag sade vad jag trodde om Götterdämmerung, att jag hade låga förväntningar eftersom jag inte gillar det Riotminds tidigare producerat, men att jag tycker det här nya konceptet verkar ballt, men tror att det krävs ett viss mått av historisk kunskap för att ro det i hamn på ett snyggt sätt.
Här, i mitt första inlägg i den här tråden, reflekterar jag både över min egen sura inställning ("men med min allmänna inställning i åtanke") och skriver att jag inte alls blir förvånad, men imponerad, om Riotminds faktiskt gör ett bra rollspel av det här. Vad irrelevanta anmärkningar beträffar är väl spelets namn den enda detalj jag anmärkt på överhuvudtaget, och det formulerades mestadels som
en reflektion.
Hur i hela friden
skulle jag ha formulerat mig för att uttrycka mina negativa vibbar, och mina sympatier för Targons situation, utan att bli dränkt i klagomål och gnäll? Som det är nu tycks det relativt omständigt...så fort den heliga kon Riotminds är på tapeten, då.
- Ymir, skam den som ger sig