Nekromanti Götterdämmerung med andra regler

JellyKobold

Veteran
Joined
27 Feb 2019
Messages
3
Howdy! Jag håller på att blåsa liv i min gamla spelgrupp och då starta en ny kampanj för oss att sätta tänderna i. Flera av oss är historieintresserade och Götterdämmerung låter som om det skulle kunna falla oss i smaken när det kommer till såväl setting och som tematik. Spelarna är klipska och älskar pussel, gåtor och chiffer som omväxling till de rena rollspelselementen. Planen var att sätta det i Stockholm med omnejd och spela på svenska varför vi valde just GD framför LexOccultum.

Det enda lilla bekymret är reglerna. Efter att läst igenom dem så tycker jag de är lite tungrodda med mycket huvudräkning, en uppsjö av färdigheter och andra problemen som ofta kommer med BRP-system. Vi har tidigare spelat mycket Mutant: Undergångens Arvtagare och även om världen är helt underbar så är ingen av oss något stort fan av just det rollspelssystemet.

Så då kommer frågan: Har ni förslag på bra rollspelssystem att spela Götterdämmerung med?
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,184
Location
Rissne
Inte för att slå på egen trumma, men... Jag skulle nog använda mig av mitt eget Kutulu, för egen del. Det är ungefär så krångliga regler jag i allmänhet orkar med, och systemet är ju anpassat mer för vansinne och mysterielösande än strid och sånt tråkigt.
 

2okk

Veteran
Joined
14 Jul 2018
Messages
18
Instämmer med ovan nämda varianten - Kutulu.

Sedan skulle det nog vara intressant att köra med FATE-regler; blir fartfyllt på ett involverande vis med det systemet, tycker jag. Dessutom väldigt enkla regler och rollpersonerna skapas lite som en del i själva spelandet, inledningsvis. Fast du känner kanske redan till alltsammans.
 
Joined
20 Aug 2018
Messages
91
Har du kollat in reglerna till LexOccultum eller andra utgåvan av GD? dessa är ganska nära varandra i reglerna men skulle nog gissa att lexoccultum är lite mer slipat. Reglerna kan se lite tröga ut till en början men är ganska lätta att använda när man kommit in i systemet och de har fördelen mot den tidigare utgåvan i det att man har ett mindre breda generella färdigheter med specialiseringar istället för att ha hundra olika färdigheter. Spelar med en en grupp just nu och tycker allt flyter på bra men funderar på att öka skadan i vapnen lite så att det efterliknar första utgåvan av GD som var betydligt dödligare i strid till den grad att man hellre lämnade över börsen till en rånare istället för att dra blankt.

Annars kan jag nog tänka mig att det skulle funka bra att spela GD med reglerna från kult. Skillnaderna är väl generellt att kult brukar fokusera på det övernaturliga medan GD gillar konspirationer av mer världslig natur med inslag av det oförklarliga. GD kan ju visserligen spelas på ganska många sätt medan kult kanske inspirerar till en viss typ av äventyr som blir ganska karaktärsdrivna. Har tyvärr inte spelat lika mkt kult som jag skulle önska så man får ta mina kommentarer med en nypa salt. Chiffer, gåtor och intriger behöver ju inte förankras regelmässigt, speciellt om de är klipska så det går ju att ha med oavsett vilket system ni väljer.
 

JellyKobold

Veteran
Joined
27 Feb 2019
Messages
3
@krank Tack för tipset, har inte kollat in Kutulu förut men efter första anblick faller det mig precis i smaken! Och jag har gillat vad du skrivit förr, så jag är helt ärligt inte förvånad! :wink:

@2okk Ja, FATE är ett av mina favoritsystem iom att det är så enkelt och samtidigt uppmuntrar rollspelande på ett sätt som få system gör. Tror dock att just dessa rävar är lite för gammelmodiga för att uppskatta det och skulle föredra ett mer klassiskt system. Tyvärr! :rolleyes:

@Råttfångaren Jag har funderat på att köpa och läsa in mig på nya Kult! Har inte läst det i sin helhet men från det jag förstått genom div Fenix artiklar och scenariot i Berlin (vad det hette minns jag inte på rak arm) så verkar det rätt trevligt. ^^
 

Caligo

Swashbuckler
Joined
3 Aug 2010
Messages
2,073
Location
Göteborg
Jag vill naturligtvis slå ett slag för mitt egna QuestCore. Ett enkelt generiskt färdighetsbaserat system som kombinerar ett fåtal breda färdigheter med smalare specialförmågor. Passar bra både för karaktärsdrivet och lite mer actionbetonat rollspel. Konflikter, till empel strid, löses med enkla regler som ändå har en del taktiska val.

Finns både på svenska och engelska.
Mer info här:
https://www.rollspel.nu/threads/64281
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
8,078
Location
Nordnordost
Skamlös promotion:

Typ samtidigt som första utgåvan av Gd kom ut så släppte jag ett spel vid namn Höstdimma. Folk som spelat det brukar tycka att det har snabba och smidiga regler, och det utspelar sig i en miljö som inte är så väldigt annorlunda mot den ni vill spela i, det borde inte behövas någon större konvertering.

Regelboken ligger som PDF här:
http://www.lulu.com/shop/wilhelm-person/höstdimma/ebook/product-17494839.html

Och som bok här:
http://www.lulu.com/shop/wilhelm-person/höstdimma/paperback/product-5598929.html

Om man anger koden "ONESHIP" i kassan brukar man få fri frakt om man är i den amerikanska webshoppen (böckerna trycks och skickas från Frankrike så det blir inga tullar och sånt).
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,669
Om vi nu ska ägna oss åt reklam tycker jag så klart ni ska spela mitt I nålens öga istället (http://www.scenariobiblioteket.se/?product=i-nalens-oga). Mycket mysterier och en del chiffer och andra klurigheter. Kör det med Kutulu.

Skämt åsido, jag hade precis samma tanke som du för ett tag sedan. Fastnade för ett Savage Worlds: Solomon Kane-hack. Testade det aldrig dock men gillade grundtanken i reglerna. Däremot fick jag känslan av att Götterdämmerung/Lex Occultum lägger stor vikt vid mekanik för social interaktion. Vet inte hur viktigt det är att inkludera något liknande?
 

Doktor Laser

Warrior
Joined
9 Feb 2015
Messages
250
När jag själv spånade på något liknande så siktade jag in mig på att använda Call of Cthulhu 7th edition. Det kanske inte är så lockande om du är totalt allergisk mot BRP, men jämfört med Götterdämmerungs tungroddhet så flyter ju CoC på som en kajak i medvind nedströms, samtidigt som det torde gå relativt smärtfritt att konvertera spelledarpersoner. Kampanjmodulen Reign of Terror innehåller ju en del matnyttigt för att skapa karaktärer i sen 1700-talsmiljö, så den kan vara värd att kika på om du går den vägen.
 

JellyKobold

Veteran
Joined
27 Feb 2019
Messages
3
Caligo;n311466 said:
Jag vill naturligtvis slå ett slag för mitt egna QuestCore.
wilper;n311473 said:
Typ samtidigt som första utgåvan av Gd kom ut så släppte jag ett spel vid namn Höstdimma.
Tack för tipsen! För tillfället kan jag inte köpa rollspelsböcker innan jag vet om jag kommer använda dem så om det inte finns gratis pdf:er får jag stå över denna gång.

Bifur;n311475 said:
Om vi nu ska ägna oss åt reklam tycker jag så klart ni ska spela mitt I nålens öga istället. Fastnade för ett Savage Worlds: Solomon Kane-hack. Testade det aldrig dock men gillade grundtanken i reglerna.
Det låter som om scenariot kan vara matnyttigt ändå, kanske kan jag plocka delar och placera det i 1700-talet istället! :wink:

Aldrig provat Savage Worlds, hur fungerar det på ett ungefär?

Doktor Laser;n311478 said:
När jag själv spånade på något liknande så siktade jag in mig på att använda Call of Cthulhu 7th edition. Det kanske inte är så lockande om du är totalt allergisk mot BRP, men jämfört med Götterdämmerungs tungroddhet så flyter ju CoC på som en kajak i medvind nedströms, samtidigt som det torde gå relativt smärtfritt att konvertera spelledarpersoner. Kampanjmodulen Reign of Terror innehåller ju en del matnyttigt för att skapa karaktärer i sen 1700-talsmiljö, så den kan vara värd att kika på om du går den vägen.


Jag vet inte om allergisk är rätt ord; har spelat en 7 år lång kampanj i M:UA och använder just nu CoC7 till Masks of Nyarlathotep. Helt ärligt är CoC det BRP-system jag funnit som skavt minst. Kanske är det för att maktfantasin i CoC är minimal vilket lägger mindre vikt på att systemet ska vara superbalanserat och de har en av de bättre utvecklingskurvorna jag sett (något BRP vanligtvis har problem med). Tack för tipsen! Ska kolla in den modulen också!
 

Lightshy

Hero
Joined
3 May 2014
Messages
1,071
Detta har inte med reglerna att göra, men om ni ska spela i en Svensk Götterdämerung setting måste jag tipsa om Theo’s (från Riotminds) bok som heter Kabal som inspiration.
Faktiskt en av de bättre rollspelsrelaterade böckerna jag läst (åtminstone bland svenska).
Och så finns ju naturligtvis allt som har med Karl Kämpe, allas superhjälte Karolin, att göra.
Fast han är ju inte så mycket i Sverige och flänger....
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,669
JellyKobold;n311518 said:
Det låter som om scenariot kan vara matnyttigt ändå, kanske kan jag plocka delar och placera det i 1700-talet istället! :wink:
Jo, fast revolutionen är i och för sig en grej i intrigen. Men går absolut att jobba sig runt med ganska små medel.

JellyKobold;n311518 said:
Aldrig provat Savage Worlds, hur fungerar det på ett ungefär?
Tärning mot målvärde 4. Man börjar på T4 och höjer sig upp till T12. Alla tärningar exploderar. Konflikter är motståndsslag istället (ett aktivt slag eller ett derivat av tärningen, typ T8/2 = 4). Färdigheter kompletteras med talanger som ger specade förmågor, i strid, sociala situationer etc.

Inte testar det som sagt, men det kändes lättmoddat. Inte olikt BRP... fast aningen enklare kanske? Jag började anpassa det eftersom jag blev nyfiken men i slutändan var inte min spelgrupp så intresserad av Götterdämmerung setting. Men hade vi fastnat för det hade jag gått vidare på det spåret.
 
Top