Nekromanti Götterdämmerung - ett mysterierollspel i 1700-t...

Krille

Super Moderator
Re: Trovärdighet och fantasi

"Ska man göra ett 1700-talsrollspel ska det kännas 1700-tal också, det ska vara 1700-tal."

Varför då?

Med risk för personangrepp: Ymor och Targon, ni är inte bara pretton utan även oförskämda tråkmånsar! Att förutsätta att något är värt att sågas innan ni ens har sett det är något av det absolut bästa sättet man kan tänka sig att trycka ner en rollspelskonstruktör och göra honom riktigt förbannad och totalt ointresserad av ens kritik. Om ni åtminstone kunde ha något på fötterna innan ni högt förklarade hur missnöjda ni kommer att vara med Götterdämmerung så skulle man kunna ta det på allvar, men närå! RiotMinds har "våldfört" sig på nordisk mytologi, och är därför värda all förakt, inklusive när de gör något 1700-talsaktigt.

Så ursäkta mig, tråkmånsar, nu ska Hans Guderians Panzerarmee Afrika invadera Egypten, och endast den västmarkiske "Ökenräven" general Leofwine står emellan krautarna och deras mål. Sen skiter jag högaktningsfullt i att det inte är historiskt korrekt.

Krille

Super Moderator
Wein und Brot des letzten Mahles!

Man kan vara fantasydiggare och gåffare också. Gåff hade inte varit detsamma utan Goethe, och fantasy hade definitivt inte varit sig likt om inte Tolkien snott en massa idéer från Wagner. Romantiken skulle helt enkelt vara mycket tristare utan tyska.

Targon

Hero
Att slå underifrån

Om ni åtminstone kunde ha något på fötterna innan ni högt förklarade hur missnöjda ni kommer att vara med Götterdämmerung så skulle man kunna ta det på allvar, men närå!
Nu är det inte ett sketet independentspel vi snackar om, utan om rollisdinosaurien RIOTMINDS. Hade det varit fråga om ett helt vanligt hemmabygge hade jag förmodigen bara höjt på hatten. I det här fallet finns det dock en viss tjusning att slå nedifrån på de som har pengar att ge ut sina hemtrevliga små alster i hårdpärm. Krossa kapitalet!

RiotMinds har "våldfört" sig på nordisk mytologi
Det vet jag inte så mycket om. För min del gillar jag DoD6.

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
En francais s'il vous plait :)

Fast på 1700-talet talade alla som ville vara något franska, inklusive diverse tyska monarker. :gremsmile: T ex vägrade Fredrik II av Preussen konsekvent att tala tyska i sitt hov.

I mitt spelgäng körde vi en kampanj av ungefär det här slaget (fast med en helt annan inspirationskälla) för ungefär tio år sedan. Den utspelades 1778-79 i Venedig, Cairo, Jerusalem, Petra och Konstantinopel. Spelarrollerna kom från Sverige, Italien, Spanien, Canada och hade franska som umgängesspråk.

Götterdämmerung kan bli helt rätt.

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Men herregud

Vad fan håller du på med? Anar jag en viss bitterhet för att ingen hittills har visat intresse för ditt rollspel, medan Riotminds goda namn gör att folk höjer glatt på ögonbrynen när de hittar på något nytt?

Ett nöje att såga produkten? Hur fan kan man skriva så utan att ens ha gett den en chans?

Säg mig, tycker att du är originell för att du amatörproducerar ett sjuttonhundratalsspel? Och att tycker du att Riotminds stjäl din idé?

Så det är med stor nyfikenhet jag ser fram emot att se hur RiotMinds dabbar sig.
Och det är med ett nöje lika stort som din nyfikenhet som jag ser fram emot att se Götterdämmerung i tryck och spelas av tusentals rollspelare. Det kommer aldrig du få uppleva med ditt rollspel, men det innebär inte att du kan upträda som ett jävla praktarsle.

Alltså, den typen av besserwisserbeteende som du uppvisar här på forumet måste vara förklaringen till att folk i samhället slår in skallen på varandra, till synes utan anledning.

Alltså jag har en hel burk med ilska här till dig, och ibland önskar jag att forumsreglerna vore mer tillåtande. Nu nöjer jag mig med att försöka koncentrera mig så hårt jag kan och hoppas att jag har psioniska krafter och kan tillfoga dig huvudvärk genom datorskärmen.

Och Ymir, du beter dig lika jävla illa och barnsligt. Din löjliga och irrationella aversion mot allt Riotminds tagit i klär dig inte. Absolut inte.

/Vulf

Insignia

Swashbuckler
Re: :)

"Förutsatt att man är antingen världskrigsnostalgiker/-fanatiker, militärintresserad, Rammstein fan eller generell synthare"

... eller tillräckligt mycket språknörd för att traggla sig igenom sin favoritfantasy på originalspråket fast man egentligen inte kan det. Att förstå Rammstein sedan är mest en bonus.

Krille

Super Moderator
Re: Att slå underifrån

"Nu är det inte ett sketet independentspel vi snackar om, utan om rollisdinosaurien RIOTMINDS."

Och? Berättigar det ren oförskämdhet?

Ymir

Liten kantbaron

Med risk för personangrepp: Ymor och Targon, ni är inte bara pretton utan även oförskämda tråkmånsar! Att förutsätta att något är värt att sågas innan ni ens har sett det är något av det absolut bästa sättet man kan tänka sig att trycka ner en rollspelskonstruktör och göra honom riktigt förbannad och totalt ointresserad av ens kritik.
Jag har inte förutsatt någonting, bara förmodat. Empiriskt vetande, kallas det. Jag vet med mig att jag har vädigt höga krav på historiska rollspel, och jag tror inte att Riotminds kan, vill eller har för avsikt att tillfredställa dem. I samma inlägg skriver jag däremot att jag inte blir förvånad om Riot ror det hela i hamn, men faktum kvarstår - de odds jag känner till och har som bedömningsgrund talar emot dem.

Och är det trevlig 1700-talskänsla man är ute efter är "Vargarnas pakt" ett rent skräckexempel. Återigen helt imo.

- Ymir, påpekar

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
What he said ...

Ibland hindras jag, i egenskap av moderator, från att säga det jag vill. Gott exempel och allt det där (vilket i.o.f.s. inte tycks bekymra vissa admins).

Då är jag glad att Vitulv finns, som säger det jag tänker.

Krille

Super Moderator

"Empiriskt vetande, kallas det."

Nej. Det kallas "köpa grisen i säcken" eller "skåda given häst i munnen" beroende på om du betalar för det eller inte.

I vilket fall så borde poängen gått fram, även om du hänger upp dig på ordval istället för innebörd.

Pom

Swashbuckler
Re: Götterdämmerung - ett mysterierollspel i 1700-tals miljö.

Redan rollspelets namn bådar inte så värst gott - varför ett tyskt begrepp när den tyska språkkulturen inte når någon dominans förrän på 1800-talet?
Jag håller med om att namnet inte är vidare lyckat. För mig ger det associationer dels till Wagners 1800-tal och dels till asagudarna, men absolut inte till 1700-talet.

Däremot tycker jag om spelidén. Men varför i all världen detta grovt vilseledande namn? :gremconfused:

entomophobiac

Low Prep High Play
Språk och regler?

Jag vet inte om tyskarna har någon allmängiltig syn på regler som vi inte gillar, eller vad du baserar det på. Men hur som helst. Jag kan inte tyska bra nog att köpa ett rollspel på språket själv. Annars hade spelet ifråga varit högst intressant.

Men är det inte någon som hobbyplitar med ett 1700-talsspel, förresten?

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Hjärtliga lyckönskningar!

Heja Riotminds!

Ni blåste liv i en utjatad och tröttsam standardfantasygenre och tog namnet Drakar och Demoner åter till toppen av svenska rollspel. Trudvang är, var och kommer i många år att vara helt rätt.

Som de upploppsskallar ni är slog ni ned som en bomb i rollspelssverige med en värld som för en gångs skull fick folk att höja på ögonbrynen. Och reglerna slog också ned med kraft och helt plötsligt hade varenda kotte en åsikt om nya DoD, även de som inte ens brytt sig om att läsa det.

Ni fick mig att börja spela rollspel med den entusiasm som under lång tid svalnat och dött i Sveriges tjockaste rollspel.

Nåja, nu kommer ni med något som också känns otroligt spännande och häftigt. Istället för att som de mediokra bolagen släppa ett fantasyspel, ett sci-fi/cyberpunkspel och ett skräckspel så vågar ni leda in den svenska publiken på nya vägar. Erat goda och etablerade namn kommer att få in originaliteten från dogma- och indiescenen bland vanligt folk. Folk kommer att köpa Götterdämmerung på grund av ert rykte och ni kommer att kunna visa att rollspel inte behöver vara tolkienrippoffs eller blade-runnerkopior.

Jag är imponerad och förväntansfull och ser med stort intresse fram emot Götterdämmerung. Ni har valt en genre som ligger helt rätt i tiden och ert spel kan bli starten för en helt ny generation svenska spel och spelare.

/Vulf

Ymir

Liten kantbaron
Re: Mon Dieu!

Och det är med ett nöje lika stort som din nyfikenhet som jag ser fram emot att se Götterdämmerung i tryck och spelas av tusentals rollspelare. Det kommer aldrig du få uppleva med ditt rollspel, men det innebär inte att du kan upträda som ett jävla praktarsle.
Nej, men nog berättigar det viss avundsjuka...

Och Ymir, du beter dig lika jävla illa och barnsligt. Din löjliga och irrationella aversion mot allt Riotminds tagit i klär dig inte. Absolut inte.
Det de hittils har producerat imponerar på mig noll. Det gör det tämligen befogat att anta en kritisk hållning också till deras kommande projekt, och i allra högsta grad detta. Nu har de ju krav på sig att göra vettig research och utmåla en spelvärld som både är fylld av välskrivna fantasielement och historiskt trovärdig. Jag vet intet om Riotminds kompetenser på det historiska området, men det är en mycket komplex och svårhanterad epok de ska behandla, och deras fantasielement och stämningsbeskrivningar har fortfarande inte fått mig att höja på ögonbrynet. Mot bakgrund av det förstår jag inte varför jag beter mig 'jävligt illa och barnsligt' när jag antar en tämligen kritisk hållning. Det krävs mycket för att ro i land ett bra 1700-talsrollspel. Om de lyckas kommer de få bra recensioner av mig, men tills vidare utgår jag från att de inte gör det. Jag älskar 1700-talet och tycker konceptet verkar intressant, men kraven är därefter, och tills vidare skruvar jag ned förväntningarna till ett minimum.

Vet du varför jag avskyr DoD6 så mycket som jag gör? Jag hade höga förväntningar.

- Ymir, förklarar

Ymir

Liten kantbaron
Re: Götterdämmerung - ett mysterierollspel i 1700-tals miljö.

Tyska för tanken till 1800-talet. Romantik, Tyskland och borgerskap.

Franska för tanken till 1700-talet. Upplysning, Frankrike och adel.

Så visst känns namnvalet konstigt. Men Riotminds kan mycket väl ha haft någon baktanke med att välja ett tyskt namn, vad vet jag? De kanske ville ha lite Goethe-stämning i sin 1700-talsvärld eller något?

- Ymir, anar förtuffning, dock

Lycan

Hero
Re: Götterdämmerung - ett mysterierollspel i 1700-

Det här gör mig helt klart lite nyfiken. Trudvang tycker jag är urtråkigt; mest för att jag inte har någon nytta av den idévärld och stämning som dominerar Trudvang. Hade samma känslosamhet som finns i Trudvang upptagits av mysterier och intriger hade spelet verkligen kunna falla mig i smaken och agera inspirerande... Och bra inspiration är det enda jag är beredd att betala för vad gäller rollspel nu för tiden.

Men med tanke på vilket fokus Riot har valt i DoD6 känns det, om man antar att Riot är lite tendensiösa, som att Göttedammenått kan hamna helt fel. Där förstår jag att Ymir och Targon kan känna en viss... oro :gremwink:

Dock har jag fastnat lite på formuleringen _mysterierollspel_... Det låter häftigt. Nej, det här var glada nyheter. Hade Riot börjat göra saker som passar mig hade jag blivit ett ambitiöst rollspelsföretag rikare :gremsmile:

- Lycan

Feliath

Swashbuckler
Bangerang! [NT]

NT = Nothing but the Truth

/Feliath - håller med och har sett Hook för ofta

Mattis

Swordsman
Yeey!

Vargarnas Pakt och Sleepy Hollow! Det kan inte bli bättre! Lycka till RiotMinds!

(Targon och Ymir... gå hem)

Rising

Vila i frid
1000 minuspoäng till de som är Uhlenbusch i huvet

man sätter sig en svår sits om man bestämmer sig för att göra rollspel av vissa givna historiska epoker.
Då missförstod du nog pressutskicket. Bland inspirationsmaterialet nämndes ju Sleepy Hollow (som utspelas i ett 1800-tal!) med tillägget att det ändå var just den känslan som ville förmedlas. Jag är förstås inte helt hundra på vilken känsla det är som Riotminds vill formulera, men det är helt klart en känsla som inte helt enkelt låter sig beskrivas med ett enda ord. De gjorde så gott de kunde och valde "1700-tal" (fastän de alltså visade klart och tydligt i sitt pressutskick att det inte var så enkelt!) medan de också pekade på Vargarnas Pakt, varulvar och vampyrer, m.m. för att tydligare visa på vilken stämning de hade tänkt sig.

Jag läste igenom allt material innan jag bildade mina första åsikter. Jag tycker att idéer är förtjänta av det. Det vore lite dumt att bara stanna vid "1700-tal" och sedan bestämma sig för att man visste precis vilken målsättning författarna hade.

Det är lustigt att det ofta är de som anser sig själva vara bildade och pålästa som i själva verket visar sig oförmögna att ens ta sig igenom en så kort text som den som Riotminds lagt upp på sidan som presenterade det här spelet. Min teori är att ni akademiker helt enkelt är oförmögna att ens tänka i termer som inte låter sig beskrivas med något enkelt ord, och att det är därför ni får problem att slå ihop 1700-tal med frimurare, tyska, sleepy hollow och vargarnas pakt, m.m. till ett enda koncept. Det är lustigt, för när jag själv läste inspirationsförslagen på slutet så tyckte jag att de stämde bra med den bild jag fick när jag började läsa pressutskicket.

Jag kan dock inte förklara den bilden för dig. Den låter sig nämligen inte beskrivas med några få ord. Den är mer av en känsla, och det är väl där skillnaden mellan spelare som du och jag ligger.

Jag föredrar nämligen känslor som känns framför känslor som blott kan begripas.

Om Götterdämmerung siktar på ett skräckmysteriekoncept så tror jag att de har gjort rätt i att vända sig mot spelare som mig framför spelare som dig. För vem gillade Sleepy Hollow bäst, tror du: Killen som stundtals satt som hänförd av de vackra scenerierna som utspelades på den vita duken, eller killen med den kissnödiga attityden som ropade ut i biografmörket "äh! Overkligt! Det finns ju inga spöken! Jag vet, för jag har nämligen läst en massa böcker"?

/Rising
delar ut tusen minuspoäng till alla som suttit och masturberat sina egon medan de pratat om hur det egentligen var på 1700-talet, utan att först ställa sig frågan "ska jag verkligen hålla på som om jag vore helt Uhlenbusch i huvudet, eller ska jag tolka spelets troliga inslag av varulvar och vampyrer som om rollspelsförfattarna har haft en helt annan målsättning än den som min risifruttiförgiftade hjärna fick för sig att de skulle ha direkt efter jag hade läst årtalet 1700?"