Nekromanti Game of Thrones säsong 7 SPOILER-diskussion

Mundo

Myrmidon
God45;n253136 said:
Så, vad tyckte ni om scenen där killen som byggt om the Mountain till Frankensteins monster säger att han har ett hemligt vapen... och leder ner scenen till drakkvarlevorna... och jag tänker "ZOMBIE DRAGON!!!!!".... och han visar att det hemliga vapnet är.... en jävla shitty ballistan från the Hobbit?! Buuuuu!!!!
Det värsta är ju att demonstrationen är kass också. "Kolla, med det här kan man skjuta genom skallen på något som har varit ett skelett i över hundra år. Om det är typ 20-30 meter bort!"

Zombie-dragon hade varit skitfett, men min gissning är a white walkers kommer att göra just så.

Bifur

Veteran
Ok, så dåligt var inte avsnittet. Det satte åtminstone fart på händelseutvecklingen.
+ Aryas scener, Sams scener, även delarna med Jaime och Tarly var bra
- Det mesta i Winterfell tyvärr (tydlig upprepning av samma scener från avsnitt 1, alltför uppenbart att man filmat allt i stora salen i ett svep utan ens anstränga sig för att ge sken av att det är olika tillfällen), set-up:en på Dragonstone (de här olika parterna gillar inte varandra för att...), kärlekshistorien mellan Grey vorm och Missandei (helt irrelevant för intrigen)

Tycker annars sjöslaget fungerar dramaturgiskt om än inte strategiskt. Att serien inte respekterar tid och avstånd har ju varit tydligt länge, jag har lärt mig leva med det (det hade annars varit ett skäl attt sluta titta helt men det är den för bra för). Ja Euron är inget vidare som karaktär och inte Dorne-folket heller men mycket av det måste ju grundmaterialet lastas för. Seriens fel är snarare att de borde klippts bort tidigare, nu börjar vi äntligen bli av med dem.

(Hela Greyjoy-spåret och maktkampen där efter att deras invasion av Norden misslyckats är i mina ögon för övrigt ett trist tillägg som böckerna kunde klarat sig utan. Vitcarion som en POV-person? Nej tack. Dorne och deras olika intriger, samma sak. Det är som äldste sonen där, Quentyn, som får flera kapitel för någon sidointig i syfte att försöka fria till Danearys och sedan slutar som drakmat).

da_bohz

Swordsman
God45;n253136 said:
Så, vad tyckte ni om scenen där killen som byggt om the Mountain till Frankensteins monster säger att han har ett hemligt vapen... och leder ner scenen till drakkvarlevorna... och jag tänker "ZOMBIE DRAGON!!!!!".... och han visar att det hemliga vapnet är.... en jävla shitty ballistan från the Hobbit?! Buuuuu!!!!
?Jo, den var väldigt... underväldigande. De borde kunnat hitta på något bättre om de nu hade hjälp av alla smeder i Kings Landing. Jag tolkade det hela iofs som att det skulle finnas ett stort antal ballistor, men det känns oklart om de hunnit fixa det på så kort tid xD
?(Vi vet ju hur känsliga de är med att tidsrymden mellan händelser ska vara realistisk. Glöm inte bort Eurons skeppsbyggande som på något magiskt sätt klarades av under, vad jag bedömer, högst några månaders tid.)

?Hur som helst. Jag tror de introducerade den eftersom det var samma slags vapen som användes mot drakar under "The Dance of Dragons" (inbördeskriget bland Targaryens som utspelade sig cirka 100 år innan GoT-serien börjar). De har ju av historien att döma fungerat åtminstone en gång i tiden, så vad skulle man annars använda? Zombiedrakar hade dock varit lite ballare.

Det kan bli intressant med ballistan om de använder dem på rätt sätt. Då snackar vi harpuner och kedjor typ. Kanske dränkta i wildfire, men det är väl dels oklart om det finns något kvar sen där den gången då någon råkade spränga Sept of Baelor, och dels är det oklart om drakar faktiskt kan skadas av det (enligt awoiaf är drakar dock inte helt immuna mot eld). Jag gissar att en drake dör och en blir vingklippt, troligtvis under denna säsong.

Minimoni

Homelander
Rent spontant borde Westeros alla kungadömen redan ha uppfunnit ballistan tycker jag. Och sen att provskjuta på ett ruttet skelett utan varken hud/fjäll eller annan muskulatur och tro att det kommer fungera lika bra är bara dålig forskning... Nu kommer det säkert fungera exakt så bra som testet visade då serien bygger på sin egna logik eller mer och mer brist på logik.

Jag älskar GoT men det vore lögn för mig att säga att avsnitten blir bättre och bättre.

Cybot

Mest spelbar
Minimoni;n253189 said:
Rent spontant borde Westeros alla kungadömen redan ha uppfunnit ballistan tycker jag. Och sen att provskjuta på ett ruttet skelett utan varken hud/fjäll eller annan muskulatur och tro att det kommer fungera lika bra är bara dålig forskning... Nu kommer det säkert fungera exakt så bra som testet visade då serien bygger på sin egna logik eller mer och mer brist på logik.

Jag älskar GoT men det vore lögn för mig att säga att avsnitten blir bättre och bättre.
Varför ska folk klaga på ballistan hela tiden? Kan man skjuta igenom skallen med en ballista så kan man skjuta igenom lungorna. Så är det bara.
Sätt en eller ett par stycken på varenda hög punkt i Kings landing så är det definitivt inte ofarligt att anfalla med en drake.

Minimoni

Homelander
Cybot: Folk Klagar över ballistan för att den var ett antiklimax. Självklart kommer ett land som befinner sig i en högmedeltidsålder eller senare ha tillgång till ballistor, det var inte ett "wow" moment som i alla fall jag trodde att Qyburn skulle visa.

Sen kan man skjuta genom skallen så kan man skjuta genom lungorna!? Coolt att du kan drakarnas anatomi!

Cybot

Mest spelbar
Suck. Folk förstår helt enkelt inte att Qyburn är en Maester och inte en mad scientist med någon sorts fanatiskt fokus på någon enskild typ av vetenskap. En väldigt amoralisk Maester, men ändå i grunden en ingenjör och vetenskapsman. En man som värderar praktikalitet och effektivitet.

Vill du ha en superkrigare som kan döda vem som helst i envig, är absolut lojal och outtröttlig. Zombie-Mountain (var ska man annars få tag på en tränad elitkrigare som man kan praktisera oheliga supersoldat-experiment på). Kan döda vem som helst i envig, är absolut lojal och definitivt outtröttlig.
Vill du ha ett vapen som dödar drakar, Ballista med förbättrad stålbåge och på andra sätt ökad räckvidd och slagkraft. Att bygga en flygande stridsmaskin med inget mer än några skelettbitar att bygga på är idiotiskt, så man tager vad man haver (Har troligtvis skrivit noter till sig själv om användningsområden för drakkadaver).
Gift, grön magi-napalm, ohelig frankenstein-kunskap, ingenjörkonst, smideskonst, krigskonst (teori), historia och magi ....Qyburn använder det om det är den rakaste och effektivaste vägen, etik be damned.

Staffan

Myrmidon
Alltså, jag blev måttligt imponerad av ballistan. I alla fall i vår värld är ballistan urgammal - bokstavligt talat så använde redan de gamla grekerna dem. Den känns också som ett rätt klumpigt vapen för att skjuta på saker som flyger snabbt och manövrerar bra, vilket vi sett drakarna göra. Har man dem en masse kan de säkert utgöra en viss luftvärnsfunktion, men som ensam drakdödare känns de rätt poänglösa.

Mundo

Myrmidon
Staffan;n253246 said:
Alltså, jag blev måttligt imponerad av ballistan. I alla fall i vår värld är ballistan urgammal - bokstavligt talat så använde redan de gamla grekerna dem. Den känns också som ett rätt klumpigt vapen för att skjuta på saker som flyger snabbt och manövrerar bra, vilket vi sett drakarna göra. Har man dem en masse kan de säkert utgöra en viss luftvärnsfunktion, men som ensam drakdödare känns de rätt poänglösa.
Den får skjuta med samma hastigheten som en flakvierling.

Då funkar den nog.

Minimoni

Homelander
Cybot: Du tycker inte lika som andra, det brukar vara jag som alltid tycker annorlunda. Det är inget konstigt med det, du får helt enkelt acceptera att folk förväntade sig något annorlunda och mer "fantasy" även av en amoralisk maester. Ballistan är som nämnt av många ett vapen med dålig hastighet på längre avstånd då projektilen snabbt tappar fart. Men ok, vi skiter i det vetenskapliga då det egentligen inte handlar om det. Det handlar om förväntan och vad som faktiskt sker. Qyburn har ju visat sig vara grymt cool tidigare då han faktiskt skapade ett "Frankensteins monster" samt att han använde mordiska barn till att döda den äldre maester och slutligen var delaktig i den isis-liknande terrorbombningen av Baelors-sept. Jag och många har därmed uppenbarligen haft för stora förhoppningar på vad den stora överraskningen i källaren skulle vara!

Sen är det väl också så att min personliga åsikt börjar bli snävare och inte lika förlåtande då jag helt enkelt inte tycker serien håller samma goda standard längre. Jag gillar den fortfarande skarpt, men kärleken är inte villkorslös.

Rhodryn

Hero
Jag skulle inte kalla 450 meter som ett dåligt avstånd, specielt inte mot ett mål som kanske måste komma inom en ca 50 meter (eller mindre)för att kunna leverera en del av sin anfalls förmåga.

Och om man är rädd för att Ballistan kanske har för dålig hastighet, så får man ju se till att använda dem när de har störst chans att leverera den absolut största kraften i sin träff, vilker också samtidigt råkar vara när det är lättast att träffa målet... vilket ju är när draken flyger rakt emot ballistan, för då lägger du ju till drakens hastighet till ballistans lod/pilar/spjut... vilket ju effektivt ökar slagkraften. Sen får man ju se till att man väntar till när drakarna är rätt nära innan man skjuter, så att så lite som möjligt av kraften hinner försvinna. Finns ju visserligen en chans att draken kan undvika skottet, men då får man kanske försöka kompensera med att mer än en ballista skjuter samtidigt.

Och visst, då kan man kanske säga att det är lätt för draken att undvika ballistorna genom att inte komma nära dem, men för att göra det så betyder det ju då också att om man har plaserat ut sina ballistor bra, och eventuelt kanske till och med har skapat ett system där det är lätt att snurra runt ballistorna, så har man effektivt sänkt ner drakarnas förmåga att leverera sin förödelse till målet.

Säger inte att det kommer vara lätt eller något, och med 3 drakar på plats så blir det ju ännu svårare, plus att ballistorna är ju sårbara när de måste laddas om... specielt om där inte finns andra ballistor som kan skydda dem när de andra laddar om. Men jag tror inte att det är omöjligt att lyckas försvara sig effektivt mot drakar med ballistor... om något så kommer ju säkert åtminstone en drake kanske stryka med i första anfallet, för att där finns en chans till att de kan överrumpla drakarna med sin första skjut omgång när drakarna är på sitt första anfall på befästningen. Där är ju trots allt inte igentligen något än så länge som har effektivt kunnat motverka drakarna så länge som Daenerys har haft dem, så om något så finns där ju ingen anledning för dem att liksom göra något annat än vad de alltid har gjort innan när de anfallt befästningar... efter den där första omgången utav ballista skott dock, då kommer ju säkert drakarna behöva bytta strategi för att de nu vet att där eventuelt finns en risk med att anfalla befästningen.

Mundo

Myrmidon
Nu har jag sett senaste avsnittet av Game of Thrones.

Här nedan kommer spoilers, så scrolla inte ned om du inte vill se, ditt stolpskott.

----------------------------------------------------------------------------------

Så på två avsnitt har Euron/Cersei lyckats förstöra två flottor och besegra en och en halv armé? Detta trots att avstånden mellan dessa olika platser borde kräva, i det längsta fallet, tre-fyra månaders resa?

Well...

Lägg sedan till att Olenna teleporterar och inte förstår att man måste ha soldater i sitt slott vid krigstider (detta trots att Tyrell rimligtvis borde ha den största armén i Westeros), att The Iron Bank of Braavos har pengar investerade i slavhandeln (!!!), att Grey Worm låter sin flotta bli överfallen av en fiendeflotta mitt på dagen, i soligt väder, en extremt utdragen tortyrmord-scen och att Euron frågar Jamie om Cersei gillar att ha fingrar i rumpan...

Fan vad jag saknar säsong 2.

(Och innan någon börjar säga "Ja men the Reach blev lojala till Tarly för han ville det, bitch please... Olenna är en Redwyne, huset med störst flotta i the Reach, Margaerys mamma var en Hightower, de med störst armé i the Reach. Ja, större än Tarly.)

D&D är apor.

--------------------------------------------------------------------------------------

Fine, lite snälla saker.
Davos är bra som alltid, Olennas dödscen (även om allt som byggde upp till den var idiotiskt) var bra. Diana Rigg är bra som fan.
Hmm, vad mer kan man säga...?

Alla scener där Euron inte är med är automatiskt lite bättre. Så +2 på den.

Bolongo

Herr Doktor
Alltså, logistiken och strategin är värdelös. Författarna begriper inte sånt. Utom möjligen Sansas idé att koncentrera matförråden i Winterfell, det var bra - fast så självklart att någon borde kommit på det tidigare.

Men dramat är helt OK, faktiskt. Den psykologiska trovärdigheten, karaktärernas motivationer, allt sådant funkade för mig i avsnitt 3.

God45

#PrayersForBahakan
Cersei var great som hon varit hela den här säsongen :) Jag älskade poetiska dottermördandet. Hennes flinande Frankenstein hantlangare är lika bra som alltid också :D

Mycroft Holmes var cool :)

"He really was a cunt", "She is a monster" och "She's a disease" :)

Jamie var bra. :)

Så, jag är nöjd med avsnittet. Men sedan skiter jag ett stort stycke i hur långa sträckor är, det har aldrig etablerats så varför bry sig?

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Avsnitt 3 var betydligt bättre än avsnitt 2. Sam har varit förvånansvärt uthärdlig än så länge den här säsongen. Det kan bero på att han blivit placerad i en miljö där han hör hemma, istället för i en iskall borg med ett svärd. Det var även bra att ärkemästaren visade sig inte vara ett totalt rövhål bara för att Sam bröt mot hans order. Det blir uthärdligare att titta om i alla fall några av karaktärerna kan bete sig som folk.

Problemet med avsnittet är geografiska och tidsmässiga. För att knyta ihop serien måste manusförfattarna stå och hoppa på snabbspolningsknappen. Hur lång tid ska det föreställa ha gått från början av avsnittet till slutet? När det börjar är Jamie i King's Landing. När det slutar har han ridit till Casterly Rock, hämtat större delen av Lannister-armén, tågat med den till Highgarden, krigat mot Tyrell och intagit deras fäste. Hur lång tid borde det ta?

Mundo

Myrmidon
Bolongo;n253576 said:
Sansas idé att koncentrera matförråden i Winterfell, det var bra - fast så självklart att någon borde kommit på det tidigare.
Typ innan vi får en genomsnittsvinter på fem till sju år.

Cybot

Mest spelbar
Det enda som irriterar mig med Avsnitt 3 är hur snabbt High Garden kollapsar. Alltså. De förklarar hur Castle Rock faller så snabbt...men High Garden? Liksom, det finns ETT syfte med borgar, och det är att det ska ta skitmycket tid att ta över dem och mörda försvararna (typ, år).
Och Jamie bara traskar fram och tar över borgen på en eftermiddag (eller typ en månad max).

Ändå så är Team Lannister avsnittets MVPs. Cersei är Cersei när hon är som ondast. Qyburn är Qyburn när han är som mest självbelåten. Jamie är Jamie när han är som mest Jamie.

God45

#PrayersForBahakan
Hade det inte varit ett kul slut om familjen Lanister med hjälp av Qyburn vinner hela grejen och sedan besegrar the army of the dead? Bara... Nope! Sekuläritet, vetenskap och bra politikande vinner över magi

Bifur

Veteran
God45;n253580 said:
Men sedan skiter jag ett stort stycke i hur långa sträckor är, det har aldrig etablerats så varför bry sig?
Nja, geografin tillåts påverka på ett betydande vis i böckerna och därmed seriens första fem säsonger. På så vis bryter säsong sex och sju med de tidigare. Dessutom visas kartan hyfsat ofta och olika scener i serien visar sedan säsong 1i olika sammanhang hur resande tar tid. Men i övrigt håller jag med, på detta stadiet är det bara att tugga i sig.