Det här gäller ju inte bara fantasy utan även rollspel, film, musik, konst, skönlitteratur - samt även samhället i olika sociala grupper..... Fantasy är på intet vis den enda plats man kan uppleva det du eftersöker.CapnZapp said:Jag upplever det som att fantasy är en säkerhetsventil för att uppleva saker som egentligen är helt oacceptabla.Recca said:Jag upplever det som att det finns en högre acceptans för fantasy-genren när det gäller saker vi inte skulle acceptera lika lätt annars.
I själva verket delar du ju rollspels- och fantasyintresset med mängder av människor. Kan det inte vara så att - även om du förblir opåverkad av Game of Thrones underliggande intryck - andra läsare faktiskt påverkas av det här? Är du som person representerbar för den mänskliga rasen eller finns det de som är mer påverkbara av media?
Låt mig klargöra: Jag har ingenting emot dig/någon annan som person oavsett din hemliga åsikt om våldsexporr, kvinnor, barn, svarta, män, uteliggare, valjägare etc.. Jag skiter fullständigt i det - din åsikt är din egen. Det jag har problem med är när en inflytelserik person eller verk omedvetet eller medvetet maskerar en inställning/ett tyckande/en åsikt i ett tilltalande yttre. Det som sker då är att det görs en markering med konsekvenser och påverkan på samhället. Markeringen säger: Detta är okay!
Bibeln är kanske det mest uppenbara och tydliga exemplet på det här. Men vi ser det överallt hela tiden. Hur många amerikanska vapen-, teknik- eller motortidningar har en halvnaken tjej på framsidan? 90%?
Vad argumenterar du för, CapnZapp? Är det din rätt att konsumera vad du vill eller är det författarens, direktörens, producentens eller politikerns rätt att uttrycka precis vad de vill utan att kunna kritiseras för detta?
Kultur är på det stora taget accepterat som en VENTIL, precis som du skriver. Konst utmanar ständigt samhällets normer, och ska så göra. Men det ligger också inom kultur med samhällskritisk syn att slå uppåt. När det inte görs, när kulturen slår mot redan diskriminerade grupper/åsikter/religioner eller vad det nu kan vara så legitimeras den diskrimineringen.