+1 fo sho.Jag vet inte riktigt varför du tycker så illa om begreppet politiskt korrekt. Det finns något sådant som politisk korrekthet, precis som det i alla språkgemenskaper finns normer för vad man får och inte får, bör och inte bör säga.
PK används väldigt slentrianmässigt, men det pekar på ett existerande fenomen. Man skulle kunna använda det lite mer neturala "politiskt rådande". Det betyder i min tolkning en åsikt som alla i den politiska debatten tenderar att hålla med om, för de vet att motsatsen skulle få dem att sticka ut. Det är inte samma sak som en genuin åsikt - tyvärr är politik ofta taktisk i det hänseendet. Exempelvis utnämnde väl nästan alla partiledare sig som feminister, även om deras verkliga åsikter säkerligen skiljer sig åt.
Politiskt rådande har inte heller direkt med majoritet att göra - det handlar om åsikterna hos de som ses och hörs i debatter, vilket tenderar att vara en ganska begränsad klass.
Politiskt rådande betyder dock inte "fel" eller "falskt". Det kan faktiskt vara så att även allmänheten håller med om många av de politiskt rådande. Att vara för dödsstraff är med stor sannolikhet att sticka ut oavsett vart man är i Sverige.
Men som sagt, politiskt rådande är det som förhindrar en publik person från att säga "jag tycker prostitution är okej under vissa former".