Nekromanti Game of thrones spoiler tråden

God45

#PrayersForBahakan
Tråden där vi diskuterar Game of thrones och det inte finns något som anses vara spoilers.

Blev Hodor och hans polare just anfallna av skelett och räddade av en eldbollskastande alv? Fuck yes! Äntligen börjar den där magin som kommer tillbaks göra lite nytta för handlingen. Plus, jag skulle ha sett en hel serie som handlade om hur Hodor spöar skelett med en hammare.

Jag hade dock inte trott att alver skulle dyka upp i den här serien. Läste inte så här långt i böckerna innan jag gav upp så jag blev rätt förvånad.

Cybot

Mest spelbar
Anfallna av skelett, ja. Räddad av Alv...eeeeeh. Children of the Forest är väl snarare gnomer. Eller som jättarna kallar dem, woh dak nag gram (ekorrefolket).

Om vi räknar dem som gnomer så är det väl en av de två gånger som gnomer har varit coola. Children of the Forest i GoT och gnomer i Paksenarrions värld (där de är Uber lawful).

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Bästa skelettfajten sedan Jason and the Argonauts:

http://www.youtube.com/watch?v=GRrZXNNBMUY (Ignorera musiken)

Tywin sjönk två snäpp i min aktning och förtjänade att dö i slutet av avsnittet. Snäpp 1: Han framstod för första gången som korkad när han antingen inte visste att hans barn producerat egna barn tillsammans, eller i alla fall vägrade erkänna att han visste. Det var lite överraskande eftersom han tidigare antytt att han skulle vetat om det, när han beordrat Jamie att resa till Casterly Rock, ta en fru och tillverka barn som heter Lannister. Men han kanske bara hänvisade till ryktet den gången. Snäpp 2: Har man en strikt policy mot horor på rummet så ska man se till att föregå med gott exempel.

/tobias

God45

#PrayersForBahakan
Cybot;n28328 said:
Anfallna av skelett, ja. Räddad av Alv...eeeeeh. Children of the Forest är väl snarare gnomer. Eller som jättarna kallar dem, woh dak nag gram (ekorrefolket).

Om vi räknar dem som gnomer så är det väl en av de två gånger som gnomer har varit coola. Children of the Forest i GoT och gnomer i Paksenarrions värld (där de är Uber lawful).
Jag vet inte. De bor i träd och är magiska. Det säger alver till mig.
Cybot said:
Fast de bor ju inte i träd. De bor i tunnlar under träd.

P.S: De är också jättekorta.
God45 said:
Alver kan vara korta och under trädet är nära nog till trädet. ;)

God45

#PrayersForBahakan
Gurgeh;n28331 said:
Bästa skelettfajten sedan Jason and the Argonauts:

http://www.youtube.com/watch?v=GRrZXNNBMUY (Ignorera musiken)

Tywin sjönk två snäpp i min aktning och förtjänade att dö i slutet av avsnittet. Snäpp 1: Han framstod för första gången som korkad när han antingen inte visste att hans barn producerat egna barn tillsammans, eller i alla fall vägrade erkänna att han visste. Det var lite överraskande eftersom han tidigare antytt att han skulle vetat om det, när han beordrat Jamie att resa till Casterly Rock, ta en fru och tillverka barn som heter Lannister. Men han kanske bara hänvisade till ryktet den gången. Snäpp 2: Har man en strikt policy mot horor på rummet så ska man se till att föregå med gott exempel.

/tobias
Det var nog på riktigt min favorit stridsscen hittills, magi, hodor med en hammare styrd av Bran som använder sina coola mind powers och skelett :D

Tywin framstod som ganska mänsklig vilket han bara gjort på ett enda ställe tidigare (I Harrenhal) vilket var rätt passande för scenen där han dör. Det kändes som om han vägrade tro på ryktena eftersom, tja, de är ju ändå hans barn. Och vem är inte frestad att trösta sig lite efter att få reda på något så traumatiskt? Sedan är det väldigt mycket i seriens anda att döda en av de mäktigaste karaktärerna på toaletten. ;)

G

Guest

Guest
Fajten vid trädet var riktigt frän.
Det var mycket med detta avsnittet som jag tyckte om eller som jag åtminstone kom på mig själv att jag klurade på efteråt.
Måste säga att jag blev imponerad av Meera när hon gav brodern nådastöten och lyckades hinna ikapp de andra in under trädet. Jäkla kontroll det hade tagit att ens resa sig upp i det läget. Jag tyckte även om fajten mot slutet mellan The Hound och den blonda stora damen vars namn jag inte kommer på. Jäklar vad stryk de tog. Framförallt tyckte jag om scenen efter det med Arya och The Hound. Till slut var även sången i slutet en rätt fräsch modell. Ja, sjysst avsnitt!

P.S
Gött att Tyrion fick ihjäl Shae och hans usla fader.

God45

#PrayersForBahakan
PerFolmer;n28353 said:
Fajten vid trädet var riktigt frän.
Det var mycket med detta avsnittet som jag tyckte om eller som jag åtminstone kom på mig själv att jag klurade på efteråt.
Måste säga att jag blev imponerad av Meera när hon gav brodern nådastöten och lyckades hinna ikapp de andra in under trädet. Jäkla kontroll det hade tagit att ens resa sig upp i det läget. Jag tyckte även om fajten mot slutet mellan The Hound och den blonda stora damen vars namn jag inte kommer på. Jäklar vad stryk de tog. Framförallt tyckte jag om scenen efter det med Arya och The Hound. Till slut var även sången i slutet en rätt fräsch modell. Ja, sjysst avsnitt!
Jag gillade speciellt The Hound fighten som var brutal men jämn och fram och tillbaks i kontrast med The Mountain fighten i förra (eller var det förförra?) avsnittet som var ojämn ända tills The Mountain rullade en crit och sedan max skada.
Gäst said:
Ooof! Den var ju brutal (Mountain vs viper).
Ja, jämn och grym som fan. De tog verkligen slagsmålet till en helt ny nivå.
God45 said:
Mountain vs Viper var grym. Man var liksom inne på att the Viper är Inigo Montoya (Med mantra och allt) som ska rensa upp all skit i Kings Landing. Han slåss coolt, han säger coola grejer och verkar vara killen vi ska heja på. Och sedan...
Gäst said:
Ja, men jag väntade mig verkligen något sånt eftersom de byggde upp det så stort. När han sen började flaxa omkring, om än sjukt bra jobbat förresten, så tänkte jag att det här kan fan inte sluta bra, speciellt inte när han blir sloppy med nådastöten och alla reaction-shots på de andra karaktärerna strax innan vår hjälte tappar tänderna. Och ögonen. Och hjärnan. Burr.

chrull

Stockholm Kartell
Gurgeh;n28331 said:
Snäpp 2: Har man en strikt policy mot horor på rummet så ska man se till att föregå med gott exempel.
I böckerna är hon ju ingen hora, Tyrion har däremot trott det upp till nu.
Måns said:
Korpa said:
Alltså, Shaé är prostituerad, men kvinnan som Tyrion hade ihop det med och rentav gifte sig med som ung var det inte, men Tywin lät lura Tyrion då det inte var ett äktenskap som Tywin godkände på något plan.
Bolongo said:
Korpa har rätt. I böckerna är Shae ännu mer av en hora än i serien, och en rätt pantad sådan till på köpet.

Du blandar nog ihop henne med Tysha. Vilket leder till en intressant poäng: I serien drar Tyrion berättelsen om Tysha för Bronn strax efter de träffas, på ganska exakt samma sätt som i böckerna, men nu när det är dags för den scenens payoff så väljer seriemakarna att skippa det. WTF?

Mogger

Hipsteranka
Jag tyckte faktiskt att avsnittet var sådär, efter en fantastisk säsong. Ok, jag råkade läsa att Tyrion skulle döda sin far, men den scenen var ändå riktigt grym! Tyvärr delar jag inte folks kärlek för Hodor, och begriper inte Brans quest alls. Inte ens skelett och alvgnomer ändrar på det. Men det som sabbade det för mig var: HUR I HELVETE KUNDE STANNIS HELT PLÖTSIGT RIDA IN BAKOM MUREN??? 1. Sist vi såg honom var han typ 1000 mil söderut. 2. Jon gick precis igenom tunneln, och borde liksom märkt om 2000 ryttare var på väg igenom. Någon som kan förklara det? Blir det begripligt i boken?
Måns said:
Jävla forum! Vägra stycken! :(
cogitare said:
I böckerna landsatte han sin styrka norr om väggen ute vid Eastwatch-by-the-sea* eller motsvarande och red sedan helt sonika längs med väggen västerut. Om jag kommer ihåg rätt dvs.
*) Från Bay of Seals om du kollar på en karta...
Måns said:
Ok, det köper jag. Men jag tycker ändå att väktarna borde ha tutat så in i helvete i sina horn eller nått!
Korpa said:
Vilka väktare? Det är flera dagar mellan de fort som faktiskt är bemannade.
cogitare said:
Jepp, det är bara Castle Black, Eastwatch-by-the-sea och det längst ut åt väster (kommer inte ihåg vad det heter, Nightfort kanske?) som är bemannade. Men visst Eastwatch-by-the-sea borde kanske sett Stannis flotta landsättas. Det är inte en detalj som boken går in på så vitt jag minns.
Arntsen said:
Min reaktion på Stanis med anhang var ungefär den samma, vad fan hände egentligen??
Bolongo said:
Faktum är att tv-serien inte vad jag kan minnas alls har nämnt de andra två bemannade forten. Man får intrycket att det bara finns Castle Black. Till exempel är ju Ser Allister där precis hela tiden i serien, istället för att vara borta på de andra ställena som han är stora delar av böckerna.

Detta är ju lite korkat om man tänker efter. Jag menar, The Wall måste ju ta slut någonstans. Om man inte vaktar de ändarna är det ju en barnlek för wildlings att bara ta sig runt.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Jag antog att Stannis inte tågade igenom muren, utan landsatte sina trupper norr om den. Men så behöver det inte alls ha varit.
Bolongo said:
Du antog helt korrekt. Se min kommentar till inlägget ovan. ;)

chrull

Stockholm Kartell
Måns;n28401 said:
Jag tyckte faktiskt att avsnittet var sådär, efter en fantastisk säsong. Ok, jag råkade läsa att Tyrion skulle döda sin far, men den scenen var ändå riktigt grym! Tyvärr delar jag inte folks kärlek för Hodor, och begriper inte Brans quest alls. Inte ens skelett och alvgnomer ändrar på det. Men det som sabbade det för mig var: HUR I HELVETE KUNDE STANNIS HELT PLÖTSIGT RIDA IN BAKOM MUREN??? 1. Sist vi såg honom var han typ 1000 mil söderut. 2. Jon gick precis igenom tunneln, och borde liksom märkt om 2000 ryttare var på väg igenom. Någon som kan förklara det? Blir det begripligt i boken?
TV-serien lider ganska mycket av att man inte har några koll på dagar eller tidsperspektiv. Vissa personer verkar traska runt på en hed i 5 veckor för att ta sig mellan två byar samtidigt som sig en hel armé reser fram och tillbaka över en kontinent och dessutom åker över ett hav efter att ha byggt ihop skeppen de behöver av sand och vass....

Typ.

God45

#PrayersForBahakan

Den vid 2.25 är bäst. Håll koll på tjejen i mitten.

God45

#PrayersForBahakan
Min reaktion på Stanis med anhang var ungefär den samma, vad fan hände egentligen??
Vi hade ju sett han skaffa sin arme igen med hjälp av The Iron Bank och han hade pratat med The red woman om sina visioner om ett krig uppe i norr i snön så det var ju ändå foreshadowed.

Måns said:
Just det. Det hade jag hunnit glömma.
Arfert said:
Grabbarna på muren skickade ju korpar till alla "kungarna" för ett tag sen med en bön om hjäp, men det var bara Stannis som valde att komma till undsättning. För att han är en "by the book"-regel-person. Hans ära och legitimitet kräver det. Och han seglade runt muren, antar jag (minns inte vad det stod i boken).

chrull

Stockholm Kartell
God45;n28453 said:
Vi hade ju sett han skaffa sin arme igen med hjälp av The Iron Bank och han hade pratat med The red woman om sina visioner om ett krig uppe i norr i snön så det var ju ändå foreshadowed.

Men det var sjuuukt länge sedan och däremellan kom det där urusla Night Watch-avsnittet som bara ledde till att man ville sluta titta på serien för att det var så tråååååååkigt :D

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
chrull;n28454 said:
Men det var sjuuukt länge sedan och däremellan kom det där urusla Night Watch-avsnittet som bara ledde till att man ville sluta titta på serien för att det var så tråååååååkigt :D
Jag har aldrig gillat jättar, men en mammutryttare och pilbågsskytt senare så är jag helsåld på dem. Så jäkla coolt tyckte jag.

Mogger

Hipsteranka
Om jag blev förvånad av Stannis intåg så var det inget mot det som hände när Bran nådde fram till trädet. Skelett? Gnomer? Eldbollar? Den biten gjorde mig lite avtänd. Jag tycker att säsongen har flera höjdpunkter. Främst det som händer i Kings Landing. Lannisters är säsong 4:s stora vinnare (dramapriset då). Dessvärre finns det en del sidospår som jag inte gillar så mycket, främst Bran och Reek (wtf??). Men, all in all riktigt bra!
Jarl said:
Wights har väl förekommit tidigare även i tv-serien? Eldbollar la de väl till för allt måste vara coolare på tv :)
Bolongo said:
Ja.. alltså, det finns inga skelett av Ray Harryhausen-snitt i böckerna, men det är inte alltför osannolikt att extrapolera: om en wight blir tillräckligt gammal ruttnar väl alla mjukdelar bort och så är det bara ett skelett kvar.

God45

#PrayersForBahakan
Måns;n28456 said:
Om jag blev förvånad av Stannis intåg så var det inget mot det som hände när Bran nådde fram till trädet. Skelett? Gnomer? Eldbollar? Den biten gjorde mig lite avtänd. Jag tycker att säsongen har flera höjdpunkter. Främst det som händer i Kings Landing. Lannisters är säsong 4:s stora vinnare (dramapriset då). Dessvärre finns det en del sidospår som jag inte gillar så mycket, främst Bran och Reek (wtf??). Men, all in all riktigt bra!
Det är ju magin som kommer tillbaks! De har ju gradvis ökat magi nivåerna sedan slutet av säsong 1 när drakarna kläcktes. Jättarna var ju en till av de grejerna precis som att vi börjar se Wargs. Att det verkligen kom magi har jag i alla fall väntat på ett tag. Det är lovande inför den där Dr.Frankenstein snubben som fick The Mountains kropp, jag väntar mig ett Frankensteins monster i ridarrustning nu :D

Och Ramsay Bolton är min favorit skurk i serien nu. Det är precis som om de gav sig fan på att toppa Joffrey.

Han är ett fullständigt sadistiskt monster. Men han är smart och har coola repliker. Perfekt skurk.
Mundo said:
Fuck the Boltons.
Du vet lika väl som jag vad som kommer hända.
Om jag känner dig överhuvudtaget rätt så är det vår favoritkaraktär som kommer vara huvudpersonen i nästa säsong.
https://www.youtube.com/watch?v=OLNFloNdJH4
God45 said:
Du känner mig tydligen bra nog för att ha helt rätt om vem som är min favorit karaktär :)

God45

#PrayersForBahakan
Wights har väl förekommit tidigare även i tv-serien? Eldbollar la de väl till för allt måste vara coolare på tv :)
Wights har varit med tidigare men det här var skelett vilket är coolare och "magiskare" :)

Jarl

Hero
God45;n28469 said:
Wights har varit med tidigare men det här var skelett vilket är coolare och "magiskare" :)
Ah. I boken är det bara ye olde wights. Och inga eldbollar.