Nekromanti Gamla bortglömda filmpärlor

Organ

Out of time, out of mind
När jag surfade runt på Discshop hittade jag också The Big Sleep.....Någon som sett den?
Visst. Och när man ser den förstår man varför den är en klassiker. Bogey är fåordig, cool och snygg i kostym med cigg i mungipan. Bacall är även hon fåordig och cool, samt FULLSTÄNDIGT BEDÅRANDE!

Om du gillar den ska du omedelbart kasta dig över "Riddarfalken från Malta". Den är minst lika bra men innehåller även Peter Lorre som extra grädde på moset.

/Anders

Ridijeck

Warrior
TCM är en bra kanal (och relativt billig för att vara betalkanal) även om jag inte tittar på den så ofta. De gånger det händer är mest om andra i familjen tittar och jag inte har något bättre för mig.

För att återknyta till tråden kan jag tipsa om en film jag fick se på det sättet. Sierra Madres skatt är en riktigt bra äventyrsfilm från 1948, och handlar om några amerikaner som prövar lyckan som guldletare i Mexico. Det finns någon scen med indianer som känns en aning... gammaldags, men kan man leva med det rekommenderar jag den starkt.

/Ridijeck
(sätt in valfri kvick text här)

Arfert

Facit
san har vi ju ÖRNNÄSTET som är i samma stil (och skrivet av samma författare)... med en stenhård Clintan och en ännu mer stenhård Richard Burton...

när vi ändå är inne på krigsfilmer så kan man ju kika på "En iskall i Alexandria" och "Patton - pansargeneralen".

Organ

Out of time, out of mind
Re: Charles Bronson är ett typexempel...

En lite bortglömd Bronsonpärla är "St. Ives" där vi, till skillnad från de hämnarrullar han vanligen sammanknippas med, får se lädernyllet som klassisk noirdeckare, med allt vad det innebär av problematisk kontakt med polisen och uppdrag åt rika excentriker som inte säger hela sanningen från början.

/Anders

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
"Att ha och inte ha"

En av mina favvo-Bogart-rullar. Utspelar sig på Martinique under andra världskriget.

Big Marco

Läskig
Gissa om jag har sett The Big Sleep. ,-)

Ungefär massor av gånger. Asbra och förvirrande. =)

Johan K

Gammal & dryg
Naaa, alltså.. 199 spänn äskulel jag nog inte vilja punga ut för den filmen.. Även om det hade varit skoj att ha den i sin ägo. Så mabn får väll helt enkelt hoppas att den går på tv nån dag, så man kan speal in den.

PAX

Jordisk Äventyrare
"En iskall i Alexandria" - den kallaste ölen i hela världen... Worth waiting for. Carlsberg. Probably the best beer in the world.

Balderk

Swashbuckler
Gissa om jag har sett The Big Sleep. ,-)

Ungefär massor av gånger. Asbra och förvirrande. =)
Hehe, tänkte väl att du kunde vara en av dom som sett den.

Jag har ju i alla fall läst boken, så jag hoppas att jag kan följa med i handlingens virvlar hyffsat i alla fall.

Jag fick den i morse, så nu har jag något att se fram emot ikväll. :gremsmile:

Balderk

Swashbuckler
Okej, det låter inte illa det här.

Jag funderade faktiskt på att köpa Riddarfalken from malta i samma veva som The Big Sleep, men ändrade mig. Men det kommer nog bli ett köp av den också inom en snar framtid.

Örnie_UBBT

Swordsman
I kategorin "Eighties Weirdness" kan man hitta följande till rabatterad pris om man har tur:

"Better Off Dead" (Savage Steve Holland, 1985), klassisk high school-film-parodi-fast-seriöst-ändå (nästan) med en mycket ung John Cusack i huvudrollen.

"Fast Times at Ridgemont High" (Amy Heckerling, 1982, manus av Cameron Crowe), lite i samma stil (fast inte lika surrealistisk) med en ung Sean Penn.

"Repo Man" (Alex Cox, 1984), som på ett förtjänstfullt sätt kombinerar SF, komedi, tonårsfilm samt konspirationsteori med en utmärkt Harry Dean Stanton i en bärande roll ("Most people spend their lives getting out of intense situations. A Repo Man spends his life getting into intense situations.").

"The Adventures of Buckaroo Banzai Across the Eighth Dimension" (W D Richter, 1984), med Peter Weller i titelrollen som kirurg, rockstjärna och interdimensionell äventyrare i jakt på sin ärkefiende Dr Lizardo (John Lithgow).

Om vi sedan går vidare till kategorin "Noir-klassiker som inte är Riddarfalkens Stora Sömn" så kan man ha visst hopp om att hitta följande:

"Force of Evil" (Abraham Polonsky, 1984) En av de bästa B-noir-rullarna någonsin, med John Garfield som den slemme advokaten som försöker ta kontroll över stadens illegala lotteri... med förutsägbart dåligt resultat för hans insyltade brorsa. Polonsky satt under McCarthy-åren fängslad i USA för att han var kommunist.

"The Big Heat" (Fritz Lang, 1953) En av Langs senare USA-filmer, knallhårt drama med Glenn Ford som Dave Bannion, originalet till alla efterkommande "cops on the edge".

"Pickup on South Street" (Samuel Fuller, 1953) Ännu en B-noir-klassiker av mästaren Fuller. Spioneri möter ficktjuveri med explosivt resultat, kolla särskilt efter Thelma Ritter som tjallerskan "Moe" Williams, vilken rollprestation!

"Kiss Me Deadly" (Robert Aldrich, 1955) Mer kalla kriget-feeling i klassisk atomålderspanikrulle där Ralph Meeker som Mike Hammer upprepade gånger visar sin talang för att bli nedslagen bakifrån (en viktig färdighet för varje ambitiös privatdeckare).

"Lady in the Lake", (Robert Montgomery, 1947) Lika klassisk som bortglömd Chandler-filmatisering där man bara i en enda scen får se ansiktet på den som spelar Philip Marlowe (regissören Robert Montgomery) - när Marlowe ser sig i spegeln! Filmen är nämligen filmad som ur Marlowes synvinkel rakt igenom, otroligt mycket före sin tid och med innovativt användande av handkamera. Finns såvitt jag vet bara på DVD som en del av ett box-set, men kan gå sent på TCM nå'n gång om man har tur.

Återkommer kanske senare med lite rekommendationer på klassiska monsterfilmer!

hälsar
Örnie

Organ

Out of time, out of mind
En lite kul grej med scenen är att när jag såg reklamfilmen för första gången tänkte jag "Fasen vad coolt! De har tagit scenen rakt av och bara animerat in en carlsberg-logga på glaset. Jäkligt snyggt gjort. Det ser ut som om loggan faktiskt är med i scenen från början". När jag senare såg om filmen upptäckte jag till min förvåning att loggan faktiskt fanns med i orginalscenen. Intressant tanke att ett glas från det av tyskarna ockuperade Danmark ska ha letat sig fram till det av britterna kontrollerade Egypten mitt under brinnande krig. :gremwink:

/Anders

Arfert

Facit
det där är överhuvudtaget intressant, hur det faktiskt förekom handel mellan de allierade och axelmakterna under hela kriget (om än via ombud)...

Amerikanska pressfotografer använde tyska Leica och Contax-kameror (amerikanska Argus var för dålig och Speed Graphic för stor och klumpig)... och det hinkades skotsk whisky i tyskland under hela kriget (och fransk champagne i England och USA, trots ockupationen)...

trots embargon och förbud...

kalcidis

Hero
Black Enough For Ya?

Jag måste väl rekommendera lite blaxplorullar som alltid är lika fantastiska att se, men likväl är de bortglömda. Till och med inom sin egna genre. Orkar nog inte om mer än följande två:

<font face="courier new"><font size="4">Black Gestapo (1975)</font size></font face>
Lee Frost var av vad jag förstått en av pionjärerna bakom den ganska obskyra genren som blandande in andra världskrigets nazister och sexploitation i samma gumbogryta, i och med skapandet av hans film Nazi Love Camp 7 (1968). Det känns då föga överraskande att han sju år senare slänger ihop den här filmen som grundar sig i stora afron och funk men ändå behåller de ökända nazireferenserna.

General Ahmed är en av de ledande personerna bakom Peoples Army, som inte så diskret är baserat på The Black Panther Party (och nej, Forrest Gump, det är fortfarande inget kalas som party syftar på). Likt pantrarna är det en folkrättsorganisation som arbetar med att hjälpa människorna i de svarta områdena som lider av svält, fattigdom och vita gangsters som gör deras liv till ett helvete. När Ahmeds flickvän, en fräsch »etnisk« sjuksköterska, antastas av de vita gangstersen samtidigt som en man misshandlas när han försöker försvara henne inse Ahmed att ändringar måste ske. Ahmed närmaste man i partier, General Kojah, övertalar då honom att han bör låta honom forma en militant grupp som ska kunna försvara folket. Alla som har läst Djurfarmen och inser att Napoleon är Kojah förstår snart vart det barkar därhän. Kojahs avsikter är inte de renaste och snart är den svarta militärgruppen (i jäkligt nazidoftande utstyrsel) det stora hotet för folket medan General Ahmed utmanövrerats från sin position som partiets ledare.

Enda utvägen är då för General Ahmed att ge tillbaka, guerilla style! Visst, sensmoralen att pantrarna eventuellt är en större fara än hjälp känns ju sådär lite härligt smårasistiskt som bara propagandamaskinen i USA kan mångla ut. Men det är att missa det härliga med filmen. Allt som krävs för en bra blaxploitationrulle finns med, ett funk-soundtrack, outrageous kläder, explicit snusk, vita människor som får stryk och vad som verkar vara en icke-existerande budget. Dodgy sensmoraler och ännu sämre skådespeleri åt sidan så är ju det här nämligen något av en orgasm för DVD-spelaren att få snurra Lee Frosts lilla action-fest!.

<font face="courier new"><font size="4">Soul Vengeance (1975)</font size></font face>
Stephen Schenck. Ett namn som är värt att lägga på minnet då det antagligen är den enda skådespelaren som på film strypts av en flera meter lång afro-amerikansk penis ... eller förresten scratch that ... de historiska vingslagen från scenen återupplevs ju i Scary Movie 2 där en ond clown stryps av en av Wayansbrödernas snorre. Det gör till och med Stephen mer historisk i mitt hjärta. Att scenen till skillnad från i SM2 inte ska ses som ett skämt är ju ännu en anledning att kanonisera originalet.

Lång historia kort. Funky kille blir misshandlad av polisen, nästan kastrerad, mixtrad med i fängelset, kommer ut med förmågan att växa sin snorre mer oss allihop tillsammans och att voodooifiera alla damer till freaky stående sex med honom. Sina bisarra egenskaper använder han sen till att få hämnd på folket som fick honom oskyldigt inburad. Elegant! Fantastisk! Superb!

Regissören Jaama Fanaka har även gjort den eminenta rullen Penitentiary och lite andra sevärda rullar.

Hope y'all hip to the game!

Ymir

Liten kantbaron
Chinese Box är en rätt intetsägande men mysig rulle av Wayne Wang, som skildrar en sliten journalist som dealar med en livskris mot en exotisk backdrop av Hongkong under kolonialväldets sista dagar. Det mest anmärkningsvärda är egentligen att det är de paradoxalt nog fantastiskt uttrycksfulla två stenansiktena Jeremy Irons och Gong Li i samma film. Som någon sade: "Det här är rullen Harrison Ford peppar sig med när han blir dissad för sitt minimala känsloregister". Dessutom har rullen Maggie Cheung i en trevlig biroll och filmhistoriens bästa slutlåt (Dadawas 'Chinese box').

Jag kan annars inte komma på en mer bortglömd pärla än Brian DePalmas Uppgörelsen. Den baseras på en händelse under Vietnamkriget då en grupp soldater spontant kidnappade en vietnamesisk flicka och höll henne som sexslav innan de till sist dödade henne. En soldat vägrade delta i övergreppen trots grupptryck och överordnades order, och flickan fick en slags upprättelse då de ansvariga omsider dömdes till välförtjänt skitlånga straff. Filmen har en imponerande rolltolkning av Michael J Fox som den motsträvige soldaten, och en obehaglig motpart i Sean Penn som sergeanten som leder det hela. Flickan är också bra, men hon gråter mest. Det gör ont i själen på en. Om det inte vore för det taffligt regisserade slutet hade den här filmen varit fasansfullt bra; för fram till en viss punkt är den just klockrent fasansfull. Det här är krigets verklighet, inte fucking saving private Ryan...jag bryr mig inte om präktiga, patriotiska sergeanter och deras gnäll om deras jävlar fruar där hemma, och flaggviftarjänkare, och den här jävla 'band of brothers'-grejen med manlig vänskap och skit, åuurk. Jag hatar krigsfilmsklischéer. Då är det som jämförelse jävligt mycket lättare att relatera till, och tycka synd om, blödande, gråtande små vietnamesiskor och ensamma, utsatta meniga som är maktlösa mot sina överordnades spirande vansinne. Eller så är det bara jag som är konstigt funtad.

Sedan finns förstås Quills av Philip Kaufmann, ett smått absurdistiskt drama om samhällets behov av att kontrollera det fria uttrycksmediet och...äh, skitsamma, den handlar om Markis De Sade som sitter inspärrad på ett mentalsjukhus och får hjälp av en nyfiken tvättpiga att smuggla ut sina perversa alster till ett porrtörstande Napoleontidssamhälle. Makthavarna motsätter sig detta, och försöker inskränka hans möjlighet att författa. Mentalsjukhusets föreståndare, en oskuldsfull präst, kommer snabbt i kläm i den härva som uppstår, och konfronteras med sin egen syndfullhet. Den här filmen är helt enkelt fruktansvärt bra; den har allt. Framförallt bärs dess storhet upp av Geoffrey Rushs och Kate Winslets skådespelarinsatser, och helt genial dialog. Men plotten är också intressant och tankeväckande, med en härlig blandning av humor och blodigt allvar. Det är nog den bästa västerländska film jag sett överhuvudtaget; jag älskar nästan varenda ögonblick. (Se det där ovan om 'konstigt funtad').

Jag tänkte till sist också tipsa om The Wicker Man, en bisarr brittisk film från 1973 (figures, hippie-faktorn är rätt hög). Den har det klassiska Innsmouth-scenariet med en främling som kommer till en by där alla är freaks; men i det här fallet är främlingen en ensam polis som utreder en ung flickas försvinnande på den isolerade skotska ön Summerisle. Där visar det sig snart att invånarna utövar en märklig paganistisk gudakult och diverse hedniska ritualer, och vägrar ge klara svar på polisens frågor. Sedan slog det mig att den här filmen nog är alldeles för obskyr och kultig för den här tråden; man får köpa den på dvd i i director's cut för 250 spänn snarare än för en femtiolapp på Siba. Soundtracket är visst smått stilbildande; typ psychedelic folk med bleckblåsversioner av 'sumer is icumen in'. Christopher Lee lär ha sagt att hans roll i "The Wicker Man" är en av hans bästa roller någonsin, och han ställde upp i filmen gratis då budgeten kraschade på ett tidigt stadium.

Nu känns det som att jag borde basha något också, men det här var ju en rekommendationstråd, så det skiter jag i. Däremot ger jag min själv en elogé för att bara en av fyra filmer var (till typ en tredjedel) producerad i Asien.

- Ymir, ska nu nanna kudde