Hej! Jag har väldigt länge nu funderat över om jag ska köpa något gammalt Drakar och Demoner och ska antagligen göra det från (Legend hobbyspel) Men jag undrar vilket utav dom jag ska köpa.
Ska jag köpa DoD 91 eller så?
Skulle vara intressant att få veta vilka spel du redan äger. Om du t.ex. äger DoD6 tycker jag gott du kan ignorera gamla DoD-versioner och lägga slantarna på ett spel från någon annan genre.
DoD4 (91:an alltså) är den versionen jag äger, är uppväxt med och älskar över allt annat på jorden.
Nja, det finns grejer i systemet som jag inte gillar, så troligtvis utgörs %-delen kärlek av en fet bit nostalgi. Jag vet inte alls hur jag skulle ta emot DoD4 om det var helt nytt för mig.
När Chronopia kom ut tolkade jag det först som en uppdatering av DoD4 och belv allmänt besviken (då jag fetdissade hela världsupplägget). Det är helt fel sätt att se det på. Se det som en helt eget spel, precis som DoD6 är en helt egen del. Jag har varit spelare med Chronopias regler men då hittade min SL på världen själv och vi flängde runt på landsbygden. Ska man skaffa Chronopia så ska man vara intresserad av att spela i en jättestad, annars känns det rätt meningslöst.
Versioner äldre än 4:an har jag ingen koll på och kan följdaktligen inte kommentera dem.
Vad har jag kommit fram till då?
Köp Chronopia om du gillar tanken på en gigantisk fantasystad med luftskepp och gigantiska axelskydd (kunde inte hålla mig, axelskydd är
enormt associativt med Chronopia
).
Köp DoD4 om du gillar mer "vanlig" fantasy.
Köp nån äldre version om du misstänker att jag bara pratar strunt.