Nekromanti Gamla DoD versioner.

Rickard

Urverk speldesign
Det är nog lättast att hitta prylar till 91:an.. Dessutom så är det så himla högt pris för gamla EDD-prylar.. Vad ska du ha dem till? Nyfikenhet, för att spela dem, för att variera nyare DoD?

Att tänka på är att skaparna för de äldre versionerna knappast kommer att tjäna pengar på dem, så försök låna dem av någon eller... få tag på dem på annat sätt istället.. Lycka till i sökningen efter billiga saker.. Jag har märkt att billigaste sättet att få tag på gamla DoD-prylar är antingen på konvent (de anordnar auktioner) eller via personliga hemsidor..

/[color:\\"green\\"]Han[/color] som inte skulle ge mer än 100-150 kronor för gamla DoD-prylar och det endast för de han vet är vettiga

Johan K

Gammal & dryg
Jaa, du..

Hemm...
Svår fråga, jag gillar de flesta av de versioner som stavas DoD... :gremgrin:
Den enda jag inte kan rekomendera är Chronopia pga att det, enligt mig, är för mycket avsteg från det som gjorts i tidigare versioner av DoD.. För mycket stad, muskeduner & jox.. & för lite fanatsy...

/ Johan K, trött & lycklig efter kvällens spelande av Mutant

Beror på vad du vill ha: Standardfantasy: v. 1-4... eller ska v säga 2-4. Ettan är väl inget att rekommendera om jag har förstått det rätt. Utöver det blir det mer avancerade regler för varje version.

Ifall du vill ha något nytänkande: v5, alltså Chronopia. En version som jag själv inte spelat, men som jag intresserat mig för mer och mer sedan jag kom hit till forumet. Utspelar sig i en stad, med allt annat än standardfantasyvärderingar. Intressant.

/BD, som berättar.

Hedning

Veteran
hehe..

Vi (eller ja, en kille i min spelgrupp) hittade en kartong (stor nog för att rymma en stor TV) fylld till bredden med DoD 3-4-grejer i en container :gremwink: Fast för folk som kanske inte har sådan tur kan jag rekommendera Legend Hobbyspel, de har faktiskt det mesta där (skicket vet jag dock inget om) till helt ok priser (100-150 spänn/modul).

Fö undrar jag lite över hur du, Johan K, kan säga att Chronopia (bästa rollspel jag har provat) är för lite fantasy!

Eksem

Champion
Köp DoD5 (Chronopia) eller låt bli

Ärligt alltså, de är gamla, och inte särskilt bra. DoD2 och 3 (närmast identiska) utan EDD-reglerna är versionen som hållit sig bäst genom åren. De andra versionerna är utvecklade på ett krångligt sätt utan att för den sakens skull faktiskt tillföra särskilt mycket.

Chronopia däremot, har samma regelkärna som DoD91 (förutom en liten miss i FV-ökningen som leder till obscent bra RP efter ett tag), men har en fördel. Spelvärlden. Den skiljer sig massor från den klassiska fantasymiljön och är så här i efterhand mycket spännande (den är vanligtvis rätt bespottad, men har fått bättre rykte på senare dar).

Undvik dock allt Chronopia-material utom spelledarskärmen med Hyrsvärdets Handbok, eftersom alla tilläggsböcker sabbar spelet avsevärt.

Rising

Vila i frid
91:an har inte jag, så den tycker jag inte om.

Expert är mysig, man blir glad av att bläddra i den. Det går fortfarande att spela, och känns helt okej.

Gigant är rätt meningslös, Samuraj är konstig, de äldre versionerna är för simpla för att duga idag, så det enda alternativet till Expert är Chronopia.

Det är nog det enda jag skulle skaffa, eftersom det är så annorlunda än Trudvang och ändå bra. Det har nog vuxit med åldern också. Spelar man det idag framstår det som mycket kewlare än va're gjorde nä're kom. Särskilt om man har en kreativ speilluddare.

Blä bu.

/Rising
trött.

Feuflux

omjonasson.se
Hej! Jag har väldigt länge nu funderat över om jag ska köpa något gammalt Drakar och Demoner och ska antagligen göra det från (Legend hobbyspel) Men jag undrar vilket utav dom jag ska köpa.
Ska jag köpa DoD 91 eller så?

Skulle vara intressant att få veta vilka spel du redan äger. Om du t.ex. äger DoD6 tycker jag gott du kan ignorera gamla DoD-versioner och lägga slantarna på ett spel från någon annan genre.

DoD4 (91:an alltså) är den versionen jag äger, är uppväxt med och älskar över allt annat på jorden. :gremwink: Nja, det finns grejer i systemet som jag inte gillar, så troligtvis utgörs %-delen kärlek av en fet bit nostalgi. Jag vet inte alls hur jag skulle ta emot DoD4 om det var helt nytt för mig.

När Chronopia kom ut tolkade jag det först som en uppdatering av DoD4 och belv allmänt besviken (då jag fetdissade hela världsupplägget). Det är helt fel sätt att se det på. Se det som en helt eget spel, precis som DoD6 är en helt egen del. Jag har varit spelare med Chronopias regler men då hittade min SL på världen själv och vi flängde runt på landsbygden. Ska man skaffa Chronopia så ska man vara intresserad av att spela i en jättestad, annars känns det rätt meningslöst.

Versioner äldre än 4:an har jag ingen koll på och kan följdaktligen inte kommentera dem.

Vad har jag kommit fram till då?
Köp Chronopia om du gillar tanken på en gigantisk fantasystad med luftskepp och gigantiska axelskydd (kunde inte hålla mig, axelskydd är enormt associativt med Chronopia :gremgrin: ).
Köp DoD4 om du gillar mer "vanlig" fantasy.
Köp nån äldre version om du misstänker att jag bara pratar strunt.

Johan K

Gammal & dryg
Re: hehe..

Fö undrar jag lite över hur du, Johan K, kan säga att Chronopia (bästa rollspel jag har provat) är för lite fantasy!

Först & främst så tycker jag att det är lite väl trist att basera allt på en GIGANTISK stad & hållla till där.. Känns llite väl trist att bara jogga omkring där.. Visst, man kan bygga ut det till landet åxå.. Men då faller ju lite koncepetet Chronopia..
Sen så har vi rustningarna.. Känns ruggit överdrivna & löjliga !! De ser fruktansvärd otympliga & ger iaf mig en klar känsla av Mutant.

Vad som jag ser som fantasy finns i stor del i de tidigare DoD-böcker, men framförallt i DoD6 där de lyckats att fånga mystiken & spänningen välldigt bra !!

För den delen, låter ju som din polare hade en sanslös tur som hittade en kartong med DoD-saker !! Det är ju bara att grattulera !!!

Evil Peter

Hero
Min personliga favorit är DoD 91. Det känns för mig som den slutgiltiga och bästa versionen av hur DoD var innan Chronopia. Man kan använda alla extra moduler från pre-Chronopia till det så det finns mycket att välja på. Det absolut viktigaste enligt mig är Magi-boxen som innehåller massor av info för magiker (magi tycks aldrig vara tillräckligt utvecklat i grundboken i något rollspel). Besvärjelserna ligger på en bättre nivå än i Magikerns Handbok där de är lite väl über. Handböckerna är i snitt lite mer über än de äldre tilläggen men det går ganska enkelt att balansera dem om man vill använda sig av både och. Många ogillar kampanjvärlden Ereb Altor men jag gillar den skarpt. Det har varit mycket enkelt att ta bort det man inte gillat och kvar har man en mycket varierad kampanjvärld utan alltför stora pretentioner. Mycket ligger ju också i nostalgi då man spelat många mycket välgjorda äventyr i denna värld.

Chronopia måste jag medhålla har en bra världsidé på det stora hela men som Eksem säger är tilläggsmodulerna dåliga och därmed faller världen enligt mig. Grundboken är aldrig tillräckligt för att beskriva världen (eller staden i detta fall) väl utan man behöver tilläggen. Annars får man göra otroligt mycket själv och då är det ju som sagt bara idén som är bra, inte världen i sig.

Archer

Swashbuckler
DoD'91 + Magiboxen + Monsterboxen, sedan vet jag inte om man behöver så mycket mer. Räcker långt.

*drabbas av akut nostalgi och lust att spela DoD'91 igen*

Draokdodir

Veteran
Norra trudvang, i en liten by kallad Forslunda.
Av Feuflux:

Skulle vara intressant att få veta vilka spel du redan äger. Om du t.ex. äger DoD6 tycker jag gott du kan ignorera gamla DoD-versioner och lägga slantarna på ett spel från någon annan genre.

Svar: Jag spelar DoD6 och har DoD5 (men tycker inte om det) DoD3 har jag spelat för ca 4 år sedan och tyckte det var himskans roligt.

Dimfrost

Special Circumstances
I så fall kan du ju använda de regler du har för att spela i en annan värld, för DoD4 är i stort sett identisk med DoD5 regelmässigt. Lägg pengarna på några ordentliga äventyrsmoduler till DoD3-4 istället, typ Konfux-serien (som väl i och för sig är otroligt svår att få tag i, tyvärr), alternativt världsbeskrivning typ Ereb Altor-boxen (eller boken, samma sak men något lättare att hitta) eller Krilloan. Om du inte nödvändigtvis behöver spela med T100 och annat som hör till DoD3.

Själv skulle jag modda Mutant: UA hellre än spela med DoD3, men det kanske bara är jag.

/Dimfrost

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Drakar och Demoner samuraj är rätt festligt, iaf om man tycker att det är för lite ninjor i vanliga drakar.

Hittade för övrigt orsaken till de Enorma Axelskydden i Targets två sista spel, axelskydden fungerar som rustning för huvudet i närstrid.
Har för mig att det var i Chronicles som detta stod att läsa, men jag ids inte jaga fram den exakta regeln.

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Kan känna igen mig i att tidiga Drakar är roligare att spela än DoD91..Så snart jag tittar i DoD91 böckerna så bler jag nästan skrämd av de döda bilderna, medan de tidigare versionerna har fina och uppmuntrande bilder.

Feuflux

omjonasson.se
Svar: Jag spelar DoD6 och har DoD5 (men tycker inte om det) DoD3 har jag spelat för ca 4 år sedan och tyckte det var himskans roligt.

Och du vill alltså skaffa fler DoD-versioner, allright, har ju fortfarande inte läst versioner äldre än 4:an så jag har väl inget att tillägga.

Själv har jag varit spelare i både 4:an, 5:an och 6:an och kan säga att det inte gjort någon större skillnad för mig. Magiker i 6:an är dock lite annorlunda, men så är jag ju inte en sådan.

Lycka till i jakten på gamla regelböcker i alla fall.

Eksem

Champion
App app! Folk talar ofta varmt om EDD-bilderna, och de är helt klart en poäng med att göra det, de är finfina bilder tecknade med kärlek. Men dissa inte för den sakens skull Bob Giadrosichs stil!

Jag älskar hans stilrena grafiska och jävligt snygga stil. Jag tyckte länge mycket illa om bilderna i DoD 91-lådan, men det har slagit om till kärlek! Och mannen har inte blivit sämre med tiden:

http://www.sharayahpress.com/SPWebArt/citadel.gif

http://www.sharayahpress.com/SPWebArt/foe.gif

http://www.sharayahpress.com/SPWebArt/nocomp.gif

Evil Peter

Hero
Med risk för att jag glömmer något är dock bilderna i Monsterboken 1 och 2 det absolut bästa som gjorts till DoD och för något rollspel öht enligt mig. Stilen känns som den osar verklighet och alla varelser blir så mycket mer än bara en påkommen samling information med en bild. De blir verkligen levande. Ett otal varelser har aldrig sett bättre ut.

Dimfrost

Special Circumstances
Hittade för övrigt orsaken till de Enorma Axelskydden i Targets två sista spel, axelskydden fungerar som rustning för huvudet i närstrid.
Har för mig att det var i Chronicles som detta stod att läsa, men jag ids inte jaga fram den exakta regeln.
Japp, det stämmer, det står i stridskapitlet i Mutant Chronicles att axelskydden skyddar huvudet. Det är ju därför ingen har hjälm. :gremwink: (Senaste gången jag hävdade det här fick jag Magnus Seter efter mig, så jag kan väl ta och påpeka att ingen ovan inte ska tolkas alltför bokstavligt.)

/Dimfrost

Dimfrost

Special Circumstances
Men dissa inte för den sakens skull Bob Giadrosichs stil!
Jag tycker fortfarande ytterst illa om DoD91-bilderna, och skulle kunna dra upp specifika exempel om jag bara haft böckerna här. Just bilderna var nog det enda jag tyckte var riktigt dåligt med DoD91. Länkarna du postade var ju en helt annan sak, fullkomligt lysande bilder. Synd att han inte var så bra förr i tiden (eller fick så bra betalt, kanske?).

/Dimfrost, gillar MiG:s bilder i DoD91-modulerna