Ädla och högaktiga forumsmedlemmar!
Som svensk har jag någon sorts vestigial känsla för gamla svenska tilltal, uppsnappat till stor del från Åsa-Nisse, men det är mycket fläckvis, och jag lyckas inte hitta någon ordentlig guide på nätet. Så jag tänkte fråga forumet om hjälp. Placerat i rollspelsforumet eftersom jag tänker använda det i rollspel (och tänker att det är användbart för andra som vill spela i forna tiders Sverige). Jag är intresserad av läget innan du-reformen på 60-talet, både före och efter ni-reformen 1875. Min känsla, som kanske inte alls stämmer, är ungefär såhär:
Typ så. Som sagt, jag vet inte alls hur väl det här stämmer och mottar tacksamt rättningar. Även tips på länkar eller böcker där man kan fördjupa sig i detta. Mina sökningar har inte gett mycket frukt.
Eder ödmjukaste tjänare,
Ingenjör Simon "Genesis" Pettersson
Som svensk har jag någon sorts vestigial känsla för gamla svenska tilltal, uppsnappat till stor del från Åsa-Nisse, men det är mycket fläckvis, och jag lyckas inte hitta någon ordentlig guide på nätet. Så jag tänkte fråga forumet om hjälp. Placerat i rollspelsforumet eftersom jag tänker använda det i rollspel (och tänker att det är användbart för andra som vill spela i forna tiders Sverige). Jag är intresserad av läget innan du-reformen på 60-talet, både före och efter ni-reformen 1875. Min känsla, som kanske inte alls stämmer, är ungefär såhär:
- Med människor som man står nära säger man du. Detta är framförallt familjemedlemmar, men även goda vänner, efter att man "lagt bort titlarna" genom en "du-skål" eller "bror-skål". Det är en faktisk skål och har man inte gjort den så duar man inte varandra.
- Med människor av lägre status, som tjänstefolk, så använder man förnamnet eller tredjeperson "han" eller "hon". "Vill Emma vara så vänlig att duka bordet", "Tryggve, kom hit! Sade jag inte åt honom att hålla sig borta från Petterssons pigor?"
- Med män av samma eller högre status så finns det ett gäng alternativ, och jag är inte säker på alla skillnaderna här.
- Säg att vi har att göra med Direktör Alfred Lindahl. Jag kan komma på följande tilltal:
- Direktör Lindahl
- Herr Direktör
- Direktörn
- Herr Lindahl
- Herrn
- Jag har förstått det som att "Herrn" används mest av serveringspersonal och liknande, som inte förväntas lära sig allas namn och titel. Med någon man känner antyder det att man glömt deras namn, vilket såklart är oartigt. Stammisar på en restaurang förväntas tituleras korrekt.
- Spontant känns det som att om personen har en viktig titel, som "direktör" eller "doktor", så använder man inte gärna "herr", men även här är jag osäker. Jag förstår det som att "Herr" kan användas med i stort sätt vem som helst, till och med en dräng, om man inte är hans husbonde.
- Säg att vi har att göra med Direktör Alfred Lindahl. Jag kan komma på följande tilltal:
- Jag är också osäker på "Ni" i det här läget. Används det alls? Wikipedia säger att efter ni-reformen använde ofta överordnade ni med underordnade, medan dessa fortsatte att använda titel med sina överordnade, vilket indikerar att "ni" innan dess inte var något man använde med fint folk. Använde man "han/hon" här, eller var det alltid titel och inga pronomen alls? Å andra sidan används ju "ers nåd/höghet" om riktigt fint folk, och det är ju en form av "ni".
- Och förresten så används ju "han" och "hon" och "Landsfiskalen" friskt av Åsa-Nisse, som ju är typ 40-tal, så jag vet inte hur mycket ni-reformen egentligen förändrade? Här tar jag också tacksamt emot tips.
- Ogifta kvinnor tilltalas med "fröken", gifta kvinnor med "fru" eller en feminiserad variant av makens titel: "doktorinnan", "direktörskan", osv. Vet man inte civilståndet så gissar man baserat på ålder och blir eventuellt rättad.
- I ett klipp från Åsa-Nisse säger Sjökvist till en kvinnlig kund "Jaså, damen är här i Knohult för att, så att sägandes, semestra, då?" Vet inte om detta är ett gångbart tilltal för kvinnor?
- Adliga personer tilltalas "Ers nåd" och kungligheter "Ers kungliga höghet".
Typ så. Som sagt, jag vet inte alls hur väl det här stämmer och mottar tacksamt rättningar. Även tips på länkar eller böcker där man kan fördjupa sig i detta. Mina sökningar har inte gett mycket frukt.
Eder ödmjukaste tjänare,
Ingenjör Simon "Genesis" Pettersson