DoD Gammal nybörjare försöker komma tillbaka...

DCLXVI

Veteran
Joined
27 Jan 2025
Messages
10
Hej, spelade sporadiskt på nittiotalet men nu lyckades jag övertala familjen att testa spela lite Drakar och Demoner Expert eftersom att det är vad jag äger.
Min tanke är att försöka spela igenom Spindel Konungens Pyramid först men sen vet jag inte vad som passar en grupp totala nybörjare och jag saknar lite fantasin, erfarenheten samt initiativförmågan att skapa något eget i detta läge.
Jag har konstaterat att alla gamla Äventyrsspels böcker går att få tag på på Archive.org vilket passar oss bra då vi inte riktigt har pengarna att lägga på "massa" nytt, iallafall i dagsläget...

Sp, vad bör vi spela och i vilken ordning?
 

w176

Förlorad dotter
Joined
27 Dec 2001
Messages
3,741
Location
Umeå, Västerbotten
Biblotken kan ha rätt bra rollspelsutbud om d vill testa på något nytt. Och det kan finnas lokala sverok föreningar med rätt stora spelbiblotek om du vill låna böcker den vägen
 

Rangertheman

Myrmidon
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,761
Välkommen hit och välkommen tillbaka till hobbyn!

Det är visserligen inte svar på din fråga, men jag skulle rekommendera att du laddar ner den gratis snabbstarten till nya Drakar och Demoner och testar den med familjen. Den är betydligt mer nybörjarvänlig än Expert. Det märks att Expert har 40 år på nacken...
 

Anthrox

Byns sämsta Majestix.
Joined
8 Jun 2017
Messages
4,948

 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,751
Location
En mälarö
Jag tycker ni ska satsa på den senaste utgåvan av Drakar och demoner. Som andra redan påpekat så finns en kostnadsfri snabbstart med tillhörande äventyr att ladda ner som även jag rekommenderar varmt.
 

DCLXVI

Veteran
Joined
27 Jan 2025
Messages
10
Tack för råden att köra snabbstartsguiden till nya DoD.
Dock så har vi redan kommit igång som smått och skapat gubbar och jag tror inte att det finns något intresse av att köra med färdiga karaktärer.
Dessutom är jag väldigt sugen att faktiskt använda all regelböcker som jag haft liggandes i 30 år.

Vad är de största skillnaderna mellan EDD och DoD23(?) som gör EDD "ospelbart"?
 

Anthrox

Byns sämsta Majestix.
Joined
8 Jun 2017
Messages
4,948
Tack för råden att köra snabbstartsguiden till nya DoD.
Dock så har vi redan kommit igång som smått och skapat gubbar och jag tror inte att det finns något intresse av att köra med färdiga karaktärer.
Dessutom är jag väldigt sugen att faktiskt använda all regelböcker som jag haft liggandes i 30 år.

Vad är de största skillnaderna mellan EDD och DoD23(?) som gör EDD "ospelbart"?
Ingen har sagt att EDD är ospelbart, men det är lite som att ställa upp med en traktor i ett formula 1-race. EDD är bloatat och osmidigt, och med många detaljer som inte riktigt är genomtänkta. Nya DoD är designat specifikt för att vara fartfyllt, enkelt och roligt.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,954
Vad är de största skillnaderna mellan EDD och DoD23(?) som gör EDD "ospelbart"?
Välkommen hit och tillbaka till rollspelandet.

Jag spelade mycket Expert på 80-talet och hade kul med det då. Och jag idag ska välja mellan Expert och Ligans DoD blir det dock utan tvekan det senare. Förutom att det är allmänt snygg, välskrivet och lättspelat har jag tre konkreta skäl till att använda nya DoD. 1) Strider går klart snabbare och är mer spännande. 2) Magiker är mer flexibla och därmed roligare att spela. 3) Systemet med slumpmässiga monsterattacker är smidigt och inspirerande. Därmed inte sagt att Expert är ospelbart, men det är generellt klumpigare och sämre lämpat för nybörjare.
 

Birkebeineren

Veteran
Joined
9 Feb 2016
Messages
55
Som ung nybörjare hade jag mycket nöje med äventyret Novastenen i Äventyrspaket 2, både som spelare och SL.
 

DCLXVI

Veteran
Joined
27 Jan 2025
Messages
10
Kör Marsklandet! Det kräver kanske lite mer av spelledaren än mer klassiska äventyr men den öppna strukturen borde passa en nybörjargrupp tänker jag.
Hmmm, jag skulle behöva mjukstara med något som är lätt för SL och spelare :S
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,373
DoD23 är bra grejer, och kampanjen i lådan är lätt att SLa och spela, det blir mkt värde för pengarna. Men för tusan, kör igenom lite Expert först om du är sugen! Du får förstå oss här på forumet som pysslat med rollspel en del, som känner att det hänt en del med rollspel sen 1985. Ta det i din egen takt o utforska vidare när det känns lagom.

Apropå äventyr brukar ju Döda Skogen, Marsklandet och Svavelvinter hyllas. Själv har jag bara SLat Nidländska reningen av den tidens äventyr, och för det kan jag bara varna. Undvik som pesten.

Mer abstrakt: det är lättare att SLa ett äventyr som är mer om en plats, där saker händer, än ett äventyr där RPna ska följa en intrig eller plot - för i det senare fallet så blir det lätt så att spelarna går vilse och gör nåt annat.
 

Vimes

Vitlöksförsäljare
Joined
15 Jun 2000
Messages
12,579
Hmmm, jag skulle behöva mjukstara med något som är lätt för SL och spelare :S
Fattar, men jag tycker du ska kolla in det ändå (kanske blir efter ni värmt upp med typ Spindelkonungen). Upplägget är att äventyrarna letar efter någon grunka (kommer faktiskt inte ihåg vad det var) i ett stort träsklandskap. Spelarna har en karta (med vita fläckar och bristfällig information) och SL har den korrekta kartan. Många av de enskilda öarna är som små äventyr i sig själva. Tänker att det passar en familjegrupp, då kan de mellan spelpassen titta på kartan och planera och diskutera vart de ska åka härnäst och sådär.
 

DCLXVI

Veteran
Joined
27 Jan 2025
Messages
10
Jag sitter och tittar på snabbstartguiden och kan inte riktigt identifiera vad det är som gör DoD23 så mycket smidigare i strider, visst träffområden verkar saknas men det hade jag inte tänkt köra med ändå...
Jag gillade reglerna kring vila och läkekonst så jag tänkte lyfta in dem.
Magisystemet verkar också enklare och mer rättvist (varje besvärjelse är inte en egen färdighet) men hur är det tänkt att man ska lära sig nya besvärjelser utan att det blir op?
 

DCLXVI

Veteran
Joined
27 Jan 2025
Messages
10
Fattar, men jag tycker du ska kolla in det ändå (kanske blir efter ni värmt upp med typ Spindelkonungen). Upplägget är att äventyrarna letar efter någon grunka (kommer faktiskt inte ihåg vad det var) i ett stort träsklandskap. Spelarna har en karta (med vita fläckar och bristfällig information) och SL har den korrekta kartan. Många av de enskilda öarna är som små äventyr i sig själva. Tänker att det passar en familjegrupp, då kan de mellan spelpassen titta på kartan och planera och diskutera vart de ska åka härnäst och sådär.
Låter ganska nice, jag tänkte försöka knyta ihop Spindelkonungen med Skelettbyns Hemlighet eftersom de sitter ihop i samma häfte, jag har ett uppslag jag bara behöver fundera lite mer på men jag ska läsa igenom Marsklandet sedan...
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,934
vad det är som gör DoD23 så mycket smidigare i strider, visst träffområden verkar saknas men det hade jag inte tänkt köra med ändå...
Träffområden och olika rustning på dem är en del. Sen lägger vapenskador och abs tonvikten på offensiv, vilket gör att stridena tar slut snabbare. Monsterattacker förenklar dessutom att strida mot sådana. Det är nog de tre tydligaste skillnaderna.
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,751
Location
En mälarö
Jag sitter och tittar på snabbstartguiden och kan inte riktigt identifiera vad det är som gör DoD23 så mycket smidigare i strider
En grej som gör att det raskar på rejält i jämförelse med äldre versioner är det att man i DoD23 endast får göra en handling i strid, dvs man måste välja om man ska attackera eller parera/undvika, även om man har sköld. Borta är forna tiders eviga tennismatcher som kunde dra ut i evigheter om de inblandade alla hade sköldar och bra färdighetsvärden.

Magisystemet verkar också enklare och mer rättvist (varje besvärjelse är inte en egen färdighet) men hur är det tänkt att man ska lära sig nya besvärjelser utan att det blir op?
Nya besvärjelser lär man sig genom att man antingen hittar någons formelsamling eller förmår någon annan magikunnig att lära sina kunskaper. Så det bestäms fullt och ut av spelledaren när detta kan ske så risken för OP är tämligen låg.
 

DCLXVI

Veteran
Joined
27 Jan 2025
Messages
10
En grej som gör att det raskar på rejält i jämförelse med äldre versioner är det att man i DoD23 endast får göra en handling i strid, dvs man måste välja om man ska attackera eller parera/undvika, även om man har sköld. Borta är forna tiders eviga tennismatcher som kunde dra ut i evigheter om de inblandade alla hade sköldar och bra färdighetsvärden.
I see...det ska jag se till att ha i åtanke...

Nya besvärjelser lär man sig genom att man antingen hittar någons formelsamling eller förmår någon annan magikunnig att lära sina kunskaper. Så det bestäms fullt och ut av spelledaren när detta kan ske så risken för OP är tämligen låg.
Hmmmm, intressant, detta ska jag också ta med mig...
 
Top