Nekromanti Gammal nybörjare

Amaldor

Veteran
Joined
14 Oct 2002
Messages
12
Äventyr då?

Först måste jag bara få säga att det är en jädrans snurr på det här forumet! Man blir ju sugen att lira bara av det...
Tack till alla som svarar på mina frågor, en del väldigt ambitiösa svar också!
Kollar man på nätet som nybörjare så måste jag säga att det är dåligt med introduktioner till rollspelande för grönjölingar som jag, mest en massa fikonsnack och en jädra massa förkortningar :)
Nå, om jag nu ska börja med EDD (som jag antar är Expert DoD) var får jag tag i bra gratisäventyr? Har sett att det finns en del att ladda ner, men vad är bra? Vet inte riktigt vad jag vill ha, men ge mig bara tips så kan jag kolla upp det.
Tack!
 

Hasse

Hero
Joined
13 Jan 2001
Messages
1,684
Location
Göteborg
Re: Äventyr då?

"Nå, om jag nu ska börja med EDD (som jag antar är Expert DoD) var får jag tag i bra gratisäventyr? Har sett att det finns en del att ladda ner, men vad är bra? Vet inte riktigt vad jag vill ha, men ge mig bara tips så kan jag kolla upp det."

Sveroks scenariobank som finns här innehåller en massa gratis äventyr, dock är kvaliteten väldigt skiftande.
 

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,096
Location
Helsingborg
Jo, det finns

"Först måste jag bara få säga att det är en jädrans snurr på det här forumet!"
Va? Jag tycker det har varit nästan dött de senaste dagarna.. Du skulle ha varit med förra veckan.. /images/icons/smile.gif

"Kollar man på nätet som nybörjare så måste jag säga att det är dåligt med introduktioner till rollspelande för grönjölingar som jag, mest en massa fikonsnack och en jädra massa förkortningar :)"
k, ledsen för förkortningarna (ja, EDD är Drakar och Demoner Expert) och jag håller med dig.. Det är dåligt med introduktioner.. Något som jag lite halvhjärtat försöker fixa till.. Det finns spelledartips på http://www.roleplayingtips.com men det är mer för spelledare som har spellett ett tag..

"Har sett att det finns en del att ladda ner, men vad är bra? Vet inte riktigt vad jag vill ha, men ge mig bara tips så kan jag kolla upp det."
Jag kan tipsa om Mikael Grüns "Allt som glimmar är guld" som finns på SVEROK:s scenariobank.. Det är en triologi (Gudarnas öga, I vildmarkens djup och Tvillingspirorna) i klassiska 80-talets stuk.. Den har några detaljer som gör sitt till och om du inte har någon värld så tillkommer det en i äventyret.. Att jag bara kommer ihåg namnen tyder på att det är bra, för jag är annars pissdålig på namn.. Eller, ja.. Jag kommer ihåg mina 10 senaste rollpersoners namn men jag kan inte namnen på alla i klassen.. Fast det äventyret kanske är lite mastigt att börja med..

Annars finns Vinterskogens hemlighet (tror den finns på www.riotminds.com) som är till DoD6.. Detta kräver smärre konvertingar men det är bara att fråga på DoD-forumet så får du nog hjälp..

Sedan kan jag leta upp givande diskussioner som alla DoD-versioner, spelledartips, bra dod-sidor, m.m.. Men det kan vi ta på DoD-forumet.. Kom gärna över dit så tar jag (och säkert också [color:blue]Hasse</font color=blue> med andra) emot dig med öppna armar.. /images/icons/smile.gif

~Att tala DoD gör alltid [color:448800]Han</font color=448800> glad
 
Joined
25 May 2001
Messages
1,039
Location
Åbo, Finland
Re: Äventyr då?

Håller just nu på att läsa ett äventyr som finns på medusagames och heter "Eremitens hemlighet". Äventyret är inget för riktiga nybörjare, och är egentligen till DoD6 (men inga större modifieringar krävs för att få det till tidigare DoD) men har en bra story och är nästan lite 80-tal. Det är ett bra äventyr som du kan ha nytta av lite senare. Du hittar även andra äventyr hos medusagames. Alla är till DoD6 dock.
 

Amaldor

Veteran
Joined
14 Oct 2002
Messages
12
Ha! hittade just 700 spänn...

...enligt Hobbyspels hemsida iaf. Marsklandet + en kartbok låg i en av boxarna! Vad jag minns så var det väldigt kul när vi spelade det. Fanns en del anteckningar kvar också (vart lite nostalgisk där). Hur var det egentligen med Marsklandet? Är dom här 2 böckerna allt jag behöver för att sätta igång? Har inte hunnit kolla så mycket på det än.
Tack för äventyrstipsen också, ska kolla upp dom snart.
 

Zizop

Swordsman
Joined
20 Aug 2001
Messages
475
Location
Malmö
Re: Ha! hittade just 700 spänn...

Det skall innehålla en spelarkarta också... Men den behöver man inte för att spela.

Du behöver regler, äventyr (Marsklandet), tärningar, ledig tid (både förberedelser och speltid), några rollformulär eller motsvarande och ett gäng kompisar!

Rock on!
 

Amaldor

Veteran
Joined
14 Oct 2002
Messages
12
Re: Ha! hittade just 700 spänn...

Finns inte spelkartan i kartboken? Den har jag.
 

Amaldor

Veteran
Joined
14 Oct 2002
Messages
12
d20, d100 ??

Vad står nu detta för?
"Introducing several new occupations, skills and lots of magic, it also got rid of the d100 and used a d20 for all skill rolls". Från sida på nätet om DoD's utveckling.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
Re: d20, d100 ??

"Vad står nu detta för?"

Utrikiska tärningskoder. Utlänningar använder d i sina tärningskoder på samma sätt som vi använder T. d20 är alltså samma sak som T20, d100 samma sak som T100 (även kallad procentslag), och så vidare.
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
5,006
Location
Linköping
Rollspelsmuseum

På det här <a href="http://hem.passagen.se/rollspelsmuseum/index.htm">rollspelsmuseet</a href> kan man läsa om <a href="http://hem.passagen.se/rollspelsmuseum/museum/target/dod/02-301.htm">Marsklandet</a href>
 

Berserk

Warrior
Joined
24 May 2001
Messages
387
Location
Helsingfors, Finland
Re: d20, d100 ??

Och om man vill ha en djupare tolkning, så antar jag att d står för dice medan T står för tärningar. Eller är jag ute på svag is i mitt påstående?

/Berserk
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
Re: d20, d100 ??

"Och om man vill ha en djupare tolkning, så antar jag att d står för dice medan T står för tärningar. Eller är jag ute på svag is i mitt påstående?"

Närå, isen är stadig och tjock.
 

Ridijeck

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
358
Location
Örebro
Re: d20, d100 ??

Utrikiska tärningskoder. Utlänningar använder d i sina tärningskoder på samma sätt som vi använder T. d20 är alltså samma sak som T20, d100 samma sak som T100 (även kallad procentslag), och så vidare.

Inte alla utlänningar. I Tyskland är det w20 och w100.

Ridijeck
besserwisser
 

Amaldor

Veteran
Joined
14 Oct 2002
Messages
12
Re: Rollspelsmuseum

Jo jag såg det, innehåller tydligen en stor karta som jag inte har, men jag tror det fanns en i kartboken också som kanske
går att använda.
 

Amaldor

Veteran
Joined
14 Oct 2002
Messages
12
Re: Äventyr då?

Hmmm, har börjat kolla lite på 'Eremiten', verkar bra! Hade inte väntat mig så hög klass på gratisäventyr. Men jag har ju inte så mycket att jämföra med heller...
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
5,006
Location
Linköping
Re: d20, d100 ??

I Tyskland är det w20 och w100.

Och w står för Würfel antar jag.
(jag äger minsann ett lexikon)
/images/icons/smile.gif
 
Top