*smack smack smack*
"Vissa vill ha krassa och trovärdiga (med vår verklighet som måtstock för vad som är trovärdigt) regler som kan till alla sorters spel så länge man kör ungefär samma stil i alla kampanjer."
Ursch ja, precis så tänker folk. Äckligt. :^)
"Jag har flera gånger sett dig använda termen matinérollspel. På DoD passar den in, Gondica borde ha undertiteln "Ett matinérollspel i en heroisk värld" men Neotech? Jag skulle vilja se kriterierna vad som klassas som matiné. Är det uddlöst äventyrande utan eftertanke och budskap?"
Eurm.. *host host* Tja, termen "matinérollspel" är jag väldigt förtjust i eftersom den låter lite dålig och eftersom jag använder den på rollspel som jag egentligen inte gillar. Jag kan väl vara ärlig och erkänna att det är termens huvudsakliga användningsområde. Men okej, det är inte hela sanningen. Med "Matinérollspel" menar jag egentligen "matinéspelsessioner", för "matiné" är ett stilgrepp som hör berättelsen till, precis som "skräck". Det har inget med själva rollspelet i sig att göra. Man kan ju faktiskt spela "matinéaction" i Kult precis lika bra som det går att spela "skräck" i DoD6.
Neotech är ett sånt där rollspel som kan spelas på väldigt många olika sätt. Så som jag ser det är ändå dess regler först och främst till för att skilja lyckande från misslyckande i situationer där rollpersonerna skall klara av diverse utmaningar. När jag har spelat Neotech har jag varit en utpräglad "äventyrare" som upplevt olika typiska "äventyr" av mer eller mindre lättsam karaktär. När jag själv tittat i regelboken har jag känt att den sortens äventyr förmodligen också är bäst mtp förutsättningarna. Matiné, som sagt.
De utpräglade dragen för matinérollspel är:
Alla möjliga sorters rollpersoner tillåtna
Matinérollspel handlar inte om äventyrarna i första hand, utan om vad som ska hända med dem. Därför kan spelarna i ett matinérollspel få agera som vilken sorts karaktärer som helst. Någon kan vara en busig Han Solo-typ, någon kan vara en brölande Chewbacka och en tredje kan vara en pladdrig C3PO.
Rollspel som Vampire och Kult är inte matinérollspel eftersom de handlar om en speciell sorts personer och fokuserar på dem istället för vad som ska kunna hända med dem i äventyren.
Äventyret har en "nollpunkt" som början och som slut
Matinéäventyren börjar helst med att man sitter på ett värdshus. Man är äventyrslystna krabater som vill ha ett uppdrag. När man klarat uppdraget så åker man tillbaka till värdshuset och sedan kan man fortsätta med äventyr #2.
Det betyder att du i ett matinéäventyr kan köpa tre olika äventyr och spela dem i vilken ordning du vill. Alla börjar ju och slutar med att äventyrarna sitter på ett ställe och vill ha ett uppdrag. Det är som avsnitt i en äventyrsteveserie. Du kan hoppa över en episod om du vill, för det händer egentligen aldrig något som får karaktärerna att utvecklas som personer. De har liksom bara olika balla äventyr varje gång.
Till Kult funkar det inte så. Där går det egentligen inte att spela olika "äventyr" i klassisk bemärkelse utan man måste väva ihop alla äventyr till en enda stor kampanj för att det skall fungera. Andra experimentella rollspel som Wuthering Heights faller ur ramen för matinérollspel på samma sätt.
Det handlar om en kul upplevelse för stunden
Matinérollspel har aldrig några konstnärliga ambitioner eller liknande. Det är bara till för att fungera som skojig, lättsam underhållning.
Därför är "utmaningarna" i matinérollspel oftast av sådan art att de kan överkommas med hjälp av rena prestationer. Det är enklast så. En dungeon fylld med monster är ett bra exempel på en matinéutmaning. Den kan klaras av på många sätt, och det som avgör hur du skall klara hindret är vilka yttre förmågor du har. En tjuv kan smyga sig in och undvika monstrena, till exempel, medan en krigare kan springa in och döda allt han ser. Det spelar inte så stor roll om krigaren är en gladlynt viking, en butter barbar eller en filosofisk riddare. Deras personlighet spelar alltså inte lika stor roll som deras färdigheter.
I en typisk vampireintrig däremot så spelar det inte så stor roll om du har obfuscate eller auspex, det är betydligt viktigare hur din vampyr är som person. Vem kommer hon relatera till? Vem kommer sympatisera med henne? Hur kommer hon att resonera?
Så, nog om matinébegreppet.
"Tillbaka till gangsters. Skulle det vara roligast att spela i på 20-30-talen med deltablues, djungeljazz, spritförbud, depression och tommyguns eller i nutiden? Både Scarface och Sopranos är ju balla..."
Allra helst skulle jag vilja ha ett rollspel med olika valmöjligheter för olika epoker. Jag gillar både tommygunmaffia (30-tal), godfathermaffia (50-tal), Miamimaffia (80-tal) och Sopranosmaffia (00-tal), man borde ha dessa fyra möjligheter. Då kan man spela både "Carlito's Way" och "Once upon a Time in America". Låter gott, det.
/Rising