Jag har funderat en massa på Garderobsvärlden de senaste dagarna. Och läst Baxter/Clarkes "Time Odyssey".
Och funderat på tidiga avsnitt Stargate SG-1.
I garderobsvärlden vill jag att utforskandet ska stå i centrum. Lite som i Traveller. Lite hexcrawl-stuket.
Jag vill däremot ha mer humanistiskt fokus än Traveller, som ju mest fokuserar på det naturvetenskapliga. Jag vill ge Garderobsvärlden en motor som underlättar konstruktionen av komplexa kulturer rollpersonerna kan möta.
Det är viktigt att påpeka att jag inte vill att dessa kulturer ska vara underlägsna rollpersonerna. De ska inte kunna komma in och fejka att de är gudar. Mer som när de reser i tiden i Timeline, och upptäcker att medeltiden faktiskt är skitfarlig, att man ligger i underläge jämfört med en måhända teknologiskt underlägsen kultur. Utsatthet och fara.
En aspekt av det, som jag gillar i både Timeline, Time Odyssey och Stargate är det här med språk. Att det är skillnad på dem, mer exakt. Jag försökte hitta trådar, men misslyckades... Jag funderar: Hur kan man använda språk i konkret spel?
Jag vill ha känslan av att utforska ett språk. Av att steg för steg få in orden, och förstå mer och mer av vad folk säger. Utsattheten när man inte känner till varken sociala koder eller språk. Och när de man har att göra med inte har något större intresse av att lära sig ens språk.
Hur gör man det i rollspel?
Jag funderar på att ha nåtslags "nivåer". Först när man möter en ny kultur så fattar man ingenting. Sen börjar man förstå enkla substantiv, namn. Kanske ett verb här och där. Konstruera enkla meningsbyggnader typ "sitta stol" eller "måla vägg" eller vad det nu kan vara. verb+substantiv. Enklare adjektiv för att skilja på saker "måla stor vägg".
Kanske har olika språk olika nivåer? Och så får spelarna helt enkelt försöka hålla sig inom sin nivås gränser när de vill kommunicera...
Har ni några idéer?
Och funderat på tidiga avsnitt Stargate SG-1.
I garderobsvärlden vill jag att utforskandet ska stå i centrum. Lite som i Traveller. Lite hexcrawl-stuket.
Jag vill däremot ha mer humanistiskt fokus än Traveller, som ju mest fokuserar på det naturvetenskapliga. Jag vill ge Garderobsvärlden en motor som underlättar konstruktionen av komplexa kulturer rollpersonerna kan möta.
Det är viktigt att påpeka att jag inte vill att dessa kulturer ska vara underlägsna rollpersonerna. De ska inte kunna komma in och fejka att de är gudar. Mer som när de reser i tiden i Timeline, och upptäcker att medeltiden faktiskt är skitfarlig, att man ligger i underläge jämfört med en måhända teknologiskt underlägsen kultur. Utsatthet och fara.
En aspekt av det, som jag gillar i både Timeline, Time Odyssey och Stargate är det här med språk. Att det är skillnad på dem, mer exakt. Jag försökte hitta trådar, men misslyckades... Jag funderar: Hur kan man använda språk i konkret spel?
Jag vill ha känslan av att utforska ett språk. Av att steg för steg få in orden, och förstå mer och mer av vad folk säger. Utsattheten när man inte känner till varken sociala koder eller språk. Och när de man har att göra med inte har något större intresse av att lära sig ens språk.
Hur gör man det i rollspel?
Jag funderar på att ha nåtslags "nivåer". Först när man möter en ny kultur så fattar man ingenting. Sen börjar man förstå enkla substantiv, namn. Kanske ett verb här och där. Konstruera enkla meningsbyggnader typ "sitta stol" eller "måla vägg" eller vad det nu kan vara. verb+substantiv. Enklare adjektiv för att skilja på saker "måla stor vägg".
Kanske har olika språk olika nivåer? Och så får spelarna helt enkelt försöka hålla sig inom sin nivås gränser när de vill kommunicera...
Har ni några idéer?