Nekromanti Gay Army

rks

Warrior
När jag 1991 var på mönstring så kom jag hela vägen men fastnade hos psykologen. Jag gillade killar och fick åka hem med frisedel. I posten kom en lapp där det stod "Din fysiska eller psykiska hälsa är nedsatt eller kommer bli nedsatt av allmän värnpliktstjänsgöring". Tack för det!

I media (Värnpliktsnytt och en kvällstidning) sa chefspsykologen på detta värnpliktskontor att det inte var lämpligt att sådana som jag skulle göra lumpen då det behövs samhörighet på luckan och eftersom "homosexuella inte ser på fotboll och ishockey" så kunde det inte bli någon samhörighet.

Produktionen Gay Army spelar på våra värsta fördomar för att få uppmärksamhet och förstärker de fördomar mot homo- och bisexuella som finns. Det är dessa fördomar som leder till att HÄLFTEN av alla homo- och bisexuella har varit utsatta för brott på grund av sin sexuella läggning.

Kanal 5 är inte bättre än Åke Greens avgrundspredikan och försöker nu rädda sig genom att säga "kolla, det är kul" och liknande. Fy fan. De spelar högt spel med min och andras säkerhet för att få in lite reklampengar. Fy fan!

Info om Gay Army finns på Kanal 5.
Info om en (för mig) rimlig ståndpunkt finns på HoF:s hemsida.

Storuggla

Champion
"I media (Värnpliktsnytt och en kvällstidning) sa chefspsykologen på detta värnpliktskontor att det inte var lämpligt att sådana som jag skulle göra lumpen då det behövs samhörighet på luckan och eftersom "homosexuella inte ser på fotboll och ishockey" så kunde det inte bli någon samhörighet."

Ser inte homosecuella på fotboll eller hockey? Haha, vilket nöt den snubben måste varit, och han var psykolog? Chef dessutom? Pinsamt.
Tyvärr så känner jag att jag åter igen måste citera West Wing när det gäller homosexuella i det militära:
Fitzwallace: We're discussing gays in the military, huh?
Thompson: Yes, sir.
Fitzwallace: Hm. What do you think? I said, what do you think?
Thompson: Sir, we're here to help the White House form a policy...
Fitzwallace: I know, I'm asking you what you think.
Tate: Sir, we're not prejudiced toward homosexuals.
Fitzwallace: You just don't want to see them serving in the armed forces.
Tate: No, sir, I don't.
Fitzwallace: Because they form a threat to unit discipline and cohesion.
Fitzwallace: That's what I think too. I also think the military wasn't designed to be an instrument of social change.
Fitzwallace: Problem with that is, that's what they were saying about me fifty years ago. Blacks shouldn't serve with whites. It would disrupt the unit. You know what? It did disrupt the unit. The unit got over it. The unit changed. I'm an admiral in the U.S. Navy and Chairman of the Joint Chiefs of Staff. Beat that with a stick.
"Produktionen Gay Army spelar på våra värsta fördomar för att få uppmärksamhet och förstärker de fördomar mot homo- och bisexuella som finns."

Nu såg jag bara små snuttar medan vi zappade under Mythbusters reklampauser, men det jag såg var bara sjukt. Att någon kan ställa upp på det är över mitt förstånd. Kanal 5 verkar bara bli sunkigare och sunkigare.

Storuggla, borde citera annat

Man Mountainman

Storsvagåret
Gay Army verkar vara FCZ med nördarna utbytta mot bögar (och fotbollen mot armén, men det är ju mer sekundärt).

Personligen har jag svårt att ta anklagelser av den här typen på allvar. Jag tror lika lite att teve gör folk till våldsamma homofober, som att rollspel gör dem till psykotiska massmördare.

rks

Warrior
Jag tror lika lite att teve gör folk till våldsamma homofober, som att rollspel gör dem till psykotiska massmördare.
Ett tips i sammanhanget är Eva Tibys doktorsavhandling i kriminologi som visar att hatpropaganda och stärkande av fördomar direkt leder till att de som redan är inklinderade till våld/brott mot HBT-are känner sig legitimerade och stärkta att begå sådana brott.

Lite text av henne finns på DN.

Lycan

Hero
Jag upplevde att Gay Army talade så mycket till tittarens dumhet och fördomar att det var direkt... förolämpande. Att ett sådant förstärkande av destruktiva normer genom upprepning av fördomsladdade budskap är destruktivt tvekar jag inte en sekund på.

- L

rks

Warrior
En skrämmande artikel, to be certain, men vad har den med teve att göra?
En relevant fråga. Jag hittade inte hennes avhandling i PDF/annat format på nätet och lade upp det näst bästa. Om du får tag i avhandlingen så kommer du dock finna sambandet ökade fördomar --> utsatthet för brott ganska tydligt...

Man Mountainman

Storsvagåret
Att ett sådant förstärkande av destruktiva normer genom upprepning av fördomsladdade budskap är destruktivt tvekar jag inte en sekund på.

Så du tror att destruktiva normer är destruktiva. Way to be redundant, dude! :gremsmirk:

(okej, jag suger)

Lycan

Hero
Schmucks :(

Jag satt säkert fem minuter och försökta komma på bra ord. Sedan blev det liksom "ähvafan, ingen kommer ändå läsa det".

EchonCique

Hero
Oj. (Lite OT)

När jag 1991 var på mönstring så kom jag hela vägen men fastnade hos psykologen. Jag gillade killar och fick åka hem med frisedel. I posten kom en lapp där det stod "Din fysiska eller psykiska hälsa är nedsatt eller kommer bli nedsatt av allmän värnpliktstjänsgöring". Tack för det!
Klockrent. <s>Det var inte längesen som det de facto var ansett att alla homosexuella faktiskt var psykiskt sjuka.</s> Kollade in din hemsida och såg att du kan din historia.. Så den meningen behövs inte längre :gremsmile:. Att då höra något liknande får mig att må illa inombords. Förhoppningsvis har det förbättrats sedan dess …

Jag kunde spelat på det kortet också men valde att inte göra det. Jag tokvägrade istället acceptera att bli placerad nånstans. Mönstringsförrätaren skrek på mig upprepade gånger att jag skulle välja ett av hans tre alternativ. Jag sa "Nej. Jag skall inte göra militärtjänst." varje gång. Till sist fick han nog. Skrev BEFRIAD på diagonalen över hela mitt mönstringspapper. Sen fick jag visa upp det för att komma ut. Glad som en lärka :gremsmile:.

Några veckor senare damp det ned ett brev som klargjorde att jag var totalbefriad från försvarsuppgifter i händelse av krig, såväl militärt som civilt. Go me!

(Hälsa Mikael på kontoret att DIF suger! :gremwink: )

EchonCique

Hero
Heja West Wing & rks

Fitzwallace: We're discussing gays in the military, huh?
Fitzwallace: Hm. What do you think? I said, what do you think?
Thompson: Sir, we're here to help the White House form a policy...
Fitzwallace: I know, I'm asking you what you think.
Tate: Sir, we're not prejudiced toward homosexuals.
Fitzwallace: You just don't want to see them serving in the armed forces.
Tate: No, sir, I don't.
Fitzwallace: Because they form a threat to unit discipline and cohesion.
Fitzwallace: That's what I think too. I also think the military wasn't designed to be an instrument of social change.
Fitzwallace: Problem with that is, that's what they were saying about me fifty years ago. Blacks shouldn't serve with whites. It would disrupt the unit. You know what? It did disrupt the unit. The unit got over it. The unit changed. I'm an admiral in the U.S. Navy and Chairman of the Joint Chiefs of Staff. Beat that with a stick.
Helt jäkla klockrent. Jag instämmer helt fullt med rks i idiotin som det här programmet förmedlar och bidrar till att skapa. Nu när det blir en mer tät våg av våld och intolreans mot utsatta grupper, så kommer det här programmet bara spä olja på lågorna. Fy sjutton.

Lindenius

Swashbuckler
Nyansering

Jag skulle vilja försöka nyansera lite grann kring medier och påverkning. Jag gör det kortfattat och hoppas ni ställer frågor på ställen där jag är otydlig.

1. För det första (tjoho redundans) är det problematiskt att göra koppling mellan våld i medier och våldsamt beteende. Det man har kunnat se är att folk som lever i en våldsam miljö (och därmed stor chans att drabbas eller vara delaktiga i brott) tenderar att vara mindre negativa till det våld som visas på teve. På samma sätt kan man inte göra kopplingen att folk kommer börja dansa för att de ser Floorfiller på teve, det kommer däremot inspirera de som redan hade en tendens att vilja dansa.

2. Det är skillnad på propaganda och generaliserande underhållningsprogram. Precis som du säger kan folk påverkas av propaganda, men i princip endast de som redan är övertygande. Det är därför knappast troligt att det uppstår nya hbt-hatare, av enbart propaganda. Det krävs sociala faktorer också. Man skulle, för att förenkla lite, kunna jämföra hbt-hatare med alkolister, de kommer ta allt som en ursäkt för att fortsätta sitt missbruk. Med andra ord kommer de (hbt-hatarna) mycket riktigt att tycka "fjollorna" i Gay Army bör ges stryk, men de tycker de ändå. Å andra sidan tror jag en större del av befolkningen tycker det är skönt att även "fjollorna" kan bjuda på sig själv.

3. "Det är inte jämlikt förrän kvinnor framställs som töntar". Man måste kunna skämta om bögar, invandrare eller andra grupperingar i samhället – eller driva med sterotyper. Ett samhälle där man inte kan driva en viss typ av människor för att det är synd om dem eller att de är sköra är en värre form av förtryck (så kallad förminskning). Nu såg jag tyvärr inte hela programmet, så kan uppfattade inte om det någon gång uttalades direkt negativa värderingar likt pastor Green. Men då snackar vi inte underhållning längre.

4. Sen kan man förstås diskutera huruvida förnedringsteve är en bra form av underhållning. Men jag tycker vi måste göra en skillnad mellan förnedringsteve som leder till hatbrot (vilket enligt min erfarenhet inte existerar) eller förnedringsteve som förnedrande i största allmänhet. En stor del av underhållningtelevision bygger på fördomar, generalisering och konflikter och jag tror inte att hbt:are är mer utsatta än andra.

5. En, enligt mitt tycke, viktigare aspekt att diskutera kring vad det gäller denna typ av underhållning är snarare vad den påtvingar oss i våra könsroller – oavsett om vi är homo, hetero eller något annat. Det vill säga, program som spelar på att fjollor ska avvika på ett visst sätt (bry sig om sitt utseende, vara feminina, icke-kombatanta etc), antyder vad värre är en norm hur det är att vara man. Det vill säga man visar på normen genom att tala om hur man ska vara som avvikande. Så på sätt och vis är gay Army lika förtryckande för den heterosexuella mannen, det är bara inte lika explicit uttryckt.

Men självklart är det ändå skillnad mellan att vara den som explicit visas som avvikande och lustig och den som indirekt blir det. Men en av anledningarna till att just hbt-hatare blir provocerade av hbt-are är för att de bryter mot den manliga/kvinliga norm som skapas och vidareförmedlas av bland annat medierna. Att lösa problemet handlar alltså inte om att stoppa program som Gay Army (även om man alltså kan diskutera huruvida förnedringsteve är okej, men det är som sagt en helt annan diskussion) utan att det visas för lite program där hbt-are visas för vad de är – det vill säga precis som alla andra.

//erik. måste läsa om kultursnobbism nu.

rks

Warrior
Re: Nyansering

Well, förstärkande av fördomar --> hatbrott är belagt. Förövarna kan komma i de mest underliga fårkläder: kolla här.

Och om det som saknas - som motvikt/motpedagogik till överdrivna fjollor - är program där vanliga hbt-are visas upp så fine - men var och när kommer de programmen visas? Ingen kommer visa dem = Gay Army gör negativt intryck och inget mer händer.

DODswe4

Hero
humm jag känner bisexuela och homosexuela som tittar på fotboll och hockey, jag tror det är samma intrese där som på alla andra ställen.

Dåligt bortförklaring, ge fingret till försvaret

walium

Ganska töntig, faktiskt
"I media (Värnpliktsnytt och en kvällstidning) sa chefspsykologen på detta värnpliktskontor att det inte var lämpligt att sådana som jag skulle göra lumpen då det behövs samhörighet på luckan och eftersom "homosexuella inte ser på fotboll och ishockey" så kunde det inte bli någon samhörighet."

Jag ser nästan aldrig på fotboll och ishockey, undrar om det betyder att jag är bisexuell? :gremsmile:

Media fokuserar redan alldeles för mycket på glammiga schlagerbögar och det här är ännu ett steg i samma riktning. Jag flippade förbi några sekunder igår och det var inte precis de mest balanserade bögar som de hittat och de framställdes inte heller särskilt nyanserat. Det är som om bögar bara får synas i tv om de är tillräckligt fjolliga. Men i vanlig ordning så ligger det en tanke på provokationen, ett sådant här kontroversiellt upplägg bäddar för massor med gratis PR och Kanal 5 bryr sig inte om folk gillar deras program eller ej så länge de tittar på dem och pratar om dem. En inställning som de för övrigt inte heller är ensamma om.

Lindenius

Swashbuckler

Jo, men hur förstärks fördomarna? De förstärks inte av ett tv-program allena, ty om det vore så skulle folk gå ut och poppa varandra i huvudet så snart de sett The Matrix.

Grejen är att man alltid måste sätta det in i en kontext. Folk som gör hatbrott gör det inte för att de sett Gay army. De gör det för att deras föräldrar har närt värderingarna hos dem, de har hamnat i umgänge med folk som tycker likadant som dem och förmodligen så sporrar de varandra och att det finns ett samhälle som inte kan fånga upp de tendenserna och göra något mer konstruktivt av dem.

Om man inte stoppar in det in en kontext får man samma sorts resonemang som de håller på med i USA. Om två tonåringar lyssnar på Marilyn Manson och sedan går in och skjuter ihjäl en hel skolklass, så anses det bland vissa "rättrådiga" falanger att det Marilyn Mansons fel – inte att vapen är tillgängliga och att hela samhället är ett samhälle som förespråkar våldsamma lösningar, eller att föräldrarna inte sett varningstecknen i tid och varit flata (no pun intended) i sin uppfostran.

Och angående motvik, så har du en intressant frågeställning som jag skulle vilja vrida ett varv till. Skulle du föredra att det inte visades överdrivna fjollor alls? Javisst, det går kanske inte att förenkla det så mycket. Jag ska därför ställa frågan mer generelt: "vilket är bättre, att låta sig bli skrattad åt eller inte synas alls? Är det bättre att vara med i vetskapen om att man kommer skrattas åt eller vara med i tron att man är cool tuff och manlig och har rätt"

//erik. som skrattar mer åt gapiga drillare. finner dem oerhört pinsamma.

rks

Warrior

Vi menar ungefär samma sak, tror jag, i frågan om vem som har potential att begå hatbrott. Det jag säger är inte att vem som helst som ser Gay army går ut och slår folk, utan att de som redan har potential (fördomar, ilska etc.) till större sannolikhet kommer begå sådana brott.

Skulle du föredra att det inte visades överdrivna fjollor alls?
Nej, att det är fjolliga killar gör inget, det är att man skrattar ÅT fjolligheten, i kontrast till "riktiga män" och nedvärderar fjollorna som är det besvärliga.

Storuggla

Champion

"Nej, att det är fjolliga killar gör inget, det är att man skrattar ÅT fjolligheten, i kontrast till "riktiga män" och nedvärderar fjollorna som är det besvärliga."

Av ren nyfikenhet, du såg inte den säsongen av The Amazing Race när två latinamerikaner från Miami var med? De var helt sjukt fjolliga och man trodde nästan de var en karikatyr, men de visade sig vara allt annat än pushovers och kom ganska långt (deras tilltag i Hong Kong var rent genialt).
Samma program hade i första säsongen ett gaypar som blev tokhatade av tittarna, inte för att de var gay men för att de var skitstövlar och hade matchande kläder. Alla hatar folk med matchande kläder, oavsett läggning :gremwink:

Storuggla, spökplumpen

Organ

Out of time, out of mind

Alla hatar folk med matchande kläder, oavsett läggning
Det är sant. Alla förenas vi hat mot husvagnscamparfamilj där alla har likadana träningsoveraller i olika färger, och det blir inte mer hetero än så :gremgrin:

/Anders (praktiskt taget uppväxt i husvagn)