Rickard
Urverk speldesign
Något jag har stört mig på i DoD sedan nära begynnelsen är att det inte funnits något smidigt sätt att utgöra socialt stånd på.. I 91:ans upplaga så kostar det poäng, vilket innebär att adeln är sämre på färdigheter än allmogen.. Detta tycker jag är lite snedvridet..
Jag leker nu med tanken att grundegenskaperna borde avgöra hur högt ens maximala stånd kan vara (en idé som rollspelet Victoriana har gett inspiration till).. Om de är otroligt låga så är är personen en egendomslös, som genom år av misär har fått sämre grundegenskaper.. Om de däremot är höga så kan rollpersonen vara lågadel, som utifrån de goda förutsättningarna också fått goda grundegenskaper..
Jag funderade på om jag bara skulle ha vissa grundegenskaper men efter någon sekunds fundering så förkastar jag den idén.. Vilka grundegenskaper skulle jag då basera det på? Styrka, Smidighet och....? Vem säger att en med lågt stånd (exempelvis bonde) inte kan ha hög Styrka? Det är nog då bättre att slå ut det på alla grundegenskaper..
Jag hade även tänkt att knyta startkapitalet till vilket socialt stånd man har, istället för att (som i 91:an) ha en annan tabell för att sköta detta..
Jag vill inte lösa det genom att ha med olika sociala stånd på en förmågetabell, för jag hatar Eons tabeller där man kan vinna socialt stånd.. Jag har varit med om att mina tjuvar eller barder blivit grevar allt för många gånger för att gilla det konceptet..
/Han som också har att lägre grundegenskaper ger fler poäng till att höja grundegenskaper, köpa bättre förmågor eller fler färdigheter
Jag leker nu med tanken att grundegenskaperna borde avgöra hur högt ens maximala stånd kan vara (en idé som rollspelet Victoriana har gett inspiration till).. Om de är otroligt låga så är är personen en egendomslös, som genom år av misär har fått sämre grundegenskaper.. Om de däremot är höga så kan rollpersonen vara lågadel, som utifrån de goda förutsättningarna också fått goda grundegenskaper..
Jag funderade på om jag bara skulle ha vissa grundegenskaper men efter någon sekunds fundering så förkastar jag den idén.. Vilka grundegenskaper skulle jag då basera det på? Styrka, Smidighet och....? Vem säger att en med lågt stånd (exempelvis bonde) inte kan ha hög Styrka? Det är nog då bättre att slå ut det på alla grundegenskaper..
Jag hade även tänkt att knyta startkapitalet till vilket socialt stånd man har, istället för att (som i 91:an) ha en annan tabell för att sköta detta..
Jag vill inte lösa det genom att ha med olika sociala stånd på en förmågetabell, för jag hatar Eons tabeller där man kan vinna socialt stånd.. Jag har varit med om att mina tjuvar eller barder blivit grevar allt för många gånger för att gilla det konceptet..
/Han som också har att lägre grundegenskaper ger fler poäng till att höja grundegenskaper, köpa bättre förmågor eller fler färdigheter