Nekromanti Ge mig förslag på regelsystem/motor!

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,435
Så, jag skissar på något som jag tror skulle kunna bli ett one-shot scenario. Och jag tror att jag börjar ana vilken sorts regelsystem som skulle behövas för scenariot. Finns den regelmotor som jag letar efter redan? Kan jag låna från något annat?

Premissen är att jag har ett gäng färdiga karaktärer som bildar en motvillig grupp för att göra en heist. Gruppen har ett gemensamt mål men också egna agendor som kan gå mer eller mindre emot andra karaktärers.

Jag har en vag tanke om att varje karaktär får en/ett par resurser (typ, den starke karaktärens kan använda sina poäng i "styrka" som kan användas för att, exempelvis, nita en fiende, slå in en dörr, flytta ett tungt skåp).

I den bästa av världar blir det ett scenario där karaktärerna får lista ut det mest effektiva sättet att hushålla med sina resurspoäng och ändå utföra heisten - samt att kanske ha tillräckligt mycket resurser kvar på egen hand för att uppnå sina egna mål efter att man fått tag på sin McGuffin.

Min fråga är då var jag kan hitta inspiration för en sådan regelmotor, och/eller scenariodesign för det jag vill uppnå. Är det gjort på ett bra sätt redan, och av vem? Är det svårt att göra bra och vad är det som inte gör sig bra i rollspelsformat?

Av det jag hört av Robert Jonssons äventyr till Bortom och Leviatan så verkar de vara spot-on med dolda agendor per karaktär - finns det andra scenariomakare att kika på?
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,613
Location
Umeå
Kolla på Lady Blackbird, som jobbar med Keys och Secrets. Det blir inte samma detaljerade metaspel som du beskriver med poängresurser, men rollpersonernas mål spelas väldigt bra mot varann.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,949
Location
Uppsala
Tant Ragnar;n323192 said:
Jag har en vag tanke om att varje karaktär får en/ett par resurser (typ, den starke karaktärens kan använda sina poäng i "styrka" som kan användas för att, exempelvis, nita en fiende, slå in en dörr, flytta ett tungt skåp).
Jag tycker det här låter som en perfekt systembeskrivning, personligen! Behövs det egentligen mer än den här grunden?

Annars tycker jag väl att delar av det du beskriver passar på mitt egna Gustav måste dö, som skrevs till GothCon 2018. Men det är lite för brädspeligt för de flesta har jag tvingats inse.

Tror det skulle ta dig långt att bara fortsätta på din egna grund. Jag vill helt klart se mer!
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,949
Location
Uppsala
Funderade lite mer på det här när jag dammsög i spelrummet inför kvällens spel.

Blir inte det du föreslår egentligen ett sorts Gumshoe fast för alla färdigheter? I Gumshoe av olika slag får du ju poäng som du kan köpa ledtrådar för, när det är rimligt. Det du verkar inne på med din vaga tanke är ju typ det fast för alla typer av handlingar/utgångar, och som en specialisering per karaktär? Eller missförstår jag?

Det som är intressant med lösningen i exempelvis Gustav måste dö, är att det finns ett antal resurser i spel (där representerade av kort) som flera olika färdigskrivna rollpersoner vill ha.

Det är exempelvis bra för både General Pechlin och Hertig Karl att ha kontroll över kortet "von Fersen d.y.", eftersom det är en jeppe med inflytande över adeln. Så i deras kriterier för att "vinna" så är von Fersen med. Detta skapas konflikter på ett naturligt sätt och gör saker i spelet till något att bråka och förhandla över. Det blir också tydligt när någon försöker maktspela, för de fysiska korten flyttas på bordet. Och kort som är hemliga och därför ligger med framsidan mot bordet blir något som alla vill undersöka för den egna vinningens skull.
 

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,435
entomophobiac;n323197 said:
Funderade lite mer på det här när jag dammsög i spelrummet inför kvällens spel.

Blir inte det du föreslår egentligen ett sorts Gumshoe fast för alla färdigheter? I Gumshoe av olika slag får du ju poäng som du kan köpa ledtrådar för, när det är rimligt. Det du verkar inne på med din vaga tanke är ju typ det fast för alla typer av handlingar/utgångar, och som en specialisering per karaktär? Eller missförstår jag?

Det som är intressant med lösningen i exempelvis Gustav måste dö, är att det finns ett antal resurser i spel (där representerade av kort) som flera olika färdigskrivna rollpersoner vill ha.

Det är exempelvis bra för både General Pechlin och Hertig Karl att ha kontroll över kortet "von Fersen d.y.", eftersom det är en jeppe med inflytande över adeln. Så i deras kriterier för att "vinna" så är von Fersen med. Detta skapas konflikter på ett naturligt sätt och gör saker i spelet till något att bråka och förhandla över. Det blir också tydligt när någon försöker maktspela, för de fysiska korten flyttas på bordet. Och kort som är hemliga och därför ligger med framsidan mot bordet blir något som alla vill undersöka för den egna vinningens skull.
Ja, det är fullt möjligt att det är en smak av Gumshoe som jag "uppfunnit" - har aldrig spelat det själv men det låter på din beskrivning ungefär som det jag är ute efter.

Jag skall kika mer på GMD - det verkar intressant! Visst postade du reglerna i helhet på forumet för ett tag sedan?
 

Jocke

Man med skägg
Joined
19 May 2000
Messages
4,121
Location
Sthlm
Kolla på Kranks spel som är Global Frequency men heter något annat. Der finns ett par smarta grejer där att sno.

Gud vad icke informativ post av mig. Men jag minns för mitt liv inte vad spelet heter. Det är inte more than human utan spelet innan det.
 

Lukas

Mannen i Gult
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,717
Location
Huddinge
Jocke;n323216 said:
Gud vad icke informativ post av mig. Men jag minns för mitt liv inte vad spelet heter. Det är inte more than human utan spelet innan det.
Är det Null state du tänker på?
 

Möller

Hubert Hortlax
Joined
28 Sep 2008
Messages
3,202
Mycket matnyttig inlägg på The Alexandrian om heist-scenarion. Värt att följa länkarna också, kanske särskilt den till raid-scenarion.
 

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,435
Möller;n323218 said:
Mycket matnyttig inlägg på The Alexandrian om heist-scenarion. Värt att följa länkarna också, kanske särskilt den till raid-scenarion.
Bra tips! Helt klart nyttig input!
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,429
Location
Göteborg
Wilderness of Mirrorrs beskrivs som "A better spy playing game" men det är egentligen ett heist-spel och jag har oftast spelat det som sådant. Väldigt bra spel som säkert kan ge mycket inspiration även om det kanske inte är exakt vad du är ute efter.
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Det du skriver låter ganska mycket som Cypher System (systemet som används i Numenera och The Strange). Det kan sammanfattas så här:
  • Saker du försöker göra har en svårighetsgrad från 0 till 10. För att lyckas ska du slå svårighet x3 eller högre på d20 (så svårighet 7+ är olika grader av "omöjligt").
  • Har du en relevant färdighet sänks svårigheten med 1, eller med 2 om du är specialiserad.
  • Har du någon annan gynnsam omständighet (bra utrustning, överläge, hjälp, o s v) sänks svårigheten med 1, med max 2 sådana sänkningar.
  • Du kan också anstränga dig ytterligare, och spendera poäng från en av dina tre pölar: Might, Intellect, eller Speed. Att sänka svårigheten med 1 kostar tre poäng, och varje ytterligare sänkning kostar två poäng. Du är begränsad i hur mycket du kan sänka beroende på din nivå (en nybörjare kan bara sänka svårigheten med 1).
  • En nybörjarfigur har 34-40 poäng totalt i sina pölar, så i snitt typ 12. Man börjar också med 1 Edge i en av pölarna, vilket minskar kostnaden när du spenderar poäng från den pölen (så om du har Might Edge 1, och vill sänka en svårighetsgrad för fysisk ansträngning med 1, kostar det 2 poäng i stället för 3). Varje nivå ger +4 totalt i pölarna, 1 i valfri Edge, och 1 i maximal ansträngning.
  • Poängen används även till andra saker som att aktivera förmågor. Skada kan också ta poäng från en pöl (oftast Might om det inte är typ paralyserande gift).
  • På en dag kan man återfå 1d6+nivå poäng i sina pölar upp till fyra gånger genom att vila. Varje gång man vilar tar det längre tid.
Effekten blir att om du verkligen vill göra något så har du bra chans att göra det, men du kanske måste spendera rätt många poäng för att lyckas.
 
Top