Tant Ragnar
Gamle usling
- Joined
- 23 Jun 2016
- Messages
- 2,495
Så, jag skissar på något som jag tror skulle kunna bli ett one-shot scenario. Och jag tror att jag börjar ana vilken sorts regelsystem som skulle behövas för scenariot. Finns den regelmotor som jag letar efter redan? Kan jag låna från något annat?
Premissen är att jag har ett gäng färdiga karaktärer som bildar en motvillig grupp för att göra en heist. Gruppen har ett gemensamt mål men också egna agendor som kan gå mer eller mindre emot andra karaktärers.
Jag har en vag tanke om att varje karaktär får en/ett par resurser (typ, den starke karaktärens kan använda sina poäng i "styrka" som kan användas för att, exempelvis, nita en fiende, slå in en dörr, flytta ett tungt skåp).
I den bästa av världar blir det ett scenario där karaktärerna får lista ut det mest effektiva sättet att hushålla med sina resurspoäng och ändå utföra heisten - samt att kanske ha tillräckligt mycket resurser kvar på egen hand för att uppnå sina egna mål efter att man fått tag på sin McGuffin.
Min fråga är då var jag kan hitta inspiration för en sådan regelmotor, och/eller scenariodesign för det jag vill uppnå. Är det gjort på ett bra sätt redan, och av vem? Är det svårt att göra bra och vad är det som inte gör sig bra i rollspelsformat?
Av det jag hört av Robert Jonssons äventyr till Bortom och Leviatan så verkar de vara spot-on med dolda agendor per karaktär - finns det andra scenariomakare att kika på?
Premissen är att jag har ett gäng färdiga karaktärer som bildar en motvillig grupp för att göra en heist. Gruppen har ett gemensamt mål men också egna agendor som kan gå mer eller mindre emot andra karaktärers.
Jag har en vag tanke om att varje karaktär får en/ett par resurser (typ, den starke karaktärens kan använda sina poäng i "styrka" som kan användas för att, exempelvis, nita en fiende, slå in en dörr, flytta ett tungt skåp).
I den bästa av världar blir det ett scenario där karaktärerna får lista ut det mest effektiva sättet att hushålla med sina resurspoäng och ändå utföra heisten - samt att kanske ha tillräckligt mycket resurser kvar på egen hand för att uppnå sina egna mål efter att man fått tag på sin McGuffin.
Min fråga är då var jag kan hitta inspiration för en sådan regelmotor, och/eller scenariodesign för det jag vill uppnå. Är det gjort på ett bra sätt redan, och av vem? Är det svårt att göra bra och vad är det som inte gör sig bra i rollspelsformat?
Av det jag hört av Robert Jonssons äventyr till Bortom och Leviatan så verkar de vara spot-on med dolda agendor per karaktär - finns det andra scenariomakare att kika på?