Nekromanti GE-modifikation av ålder

Rickard

Urverk speldesign
Gud vad jag postar.. Forumet i helhet är jätteaktivt nu.. I alla fall.. Till det jag ville säga var....

Bakgrund:
Jag har 6 grundegenskaper (GE:er) med tillhörande undergrundegenskaper (uGE:er).. 2 uGE:er baseras på 1 GE.. Det ger totalt 18 stycken egenskaper (hädanefter kallar jag alla för GE:er.. *puh*).. Jag kände att jag var tvungen att ändra på GE-modifikationen av ålder, men när jag såg över den för två månader sedan och efter att ha använt den i ett år insåg jag att aldrig en chans på jorden att jag någonsin skulle komma ihåg den i huvudet..

Problem:
Jag har som mål att göra reglerna såpass enkla att man ska kunna komma ihåg allting i huvudet efter något års spelledande (undantaget särskilda förmågor) och min GE-modifikationstabell hindrar detta..

Dessutom så har mina spelare ibland blivit besvikna på vad tärningen visar, när de kanske tänkt göra sig en stark, dum krigare, men tärningarna istället har slumpat fram en svag, intelligent jäkel.. Jag har oftast låtit spelarna få sänka 2 i en GE för att höja en annan med 1 steg..

Lösning
Istället för detta så kan man väl slå ihop båda problemen och reglerna? Jag har gjort följande tabell:

<TABLE><TR><td>Ung</td><td>Mogen</td><td>Medelålders</td><td>Gammal</td></tr><TR><td ALIGN=center>-1/+1</td><td ALIGN=center>-1/+1</td><td ALIGN=center>-4/+2</td><td ALIGN=center>-8/+4</td></tr></table><font size="1">Mellan vilka åldrar en grupp befinner sig i beror på rasen</font>

Förklaring:
Det negativa värdet är antalet poäng man ska dra av från en/flera GE/GE:er och det positiva är hur många poäng man får lägga till.. Man lägger ihop alla poäng från åldersgrupperna som den nyskapade gubben har passerat.. Så en medelålders varelse ska lägga till 4 på sina GE:er samt dra ifrån 6.. Negativa och positiva poäng kan ta ut varandra, så en Mogen behöver inte ändra sina grundegenskaper alls om spelaren så vill..

Om man byter åldersgrupp under spelande så kommer modikationerna gradvis.. Det är inte så att "Ops! Uffe! Du är nu 41 år och gått över till Medelålders.. Dra av bla, bla, bla" utan det är snarare "Uffe, nu har du varit slavarbetare i 10 år.. Hur tycker du? Borde han inte få lite plus i Styrka.. Du måste dock dra av 2 poäng från andra grundegenskaper för varje poäng du adderar till Styrka.."..

Vad tycker ni? Jag har även en regel för att man ska slå varje år om en rollperson dör om man är tillräckligt gammal.. Det hela har jag löst genom att jag konstant sänker Styrka (som inkluderar Fysik för mig) och Smidighet och när någon av de nått 0 så dör rollpersonen vid ett misslyckat slag i Fysik eller Viljestyrka (Psyke).. Hjältar kan ju höja GE:er med hjältepoäng och det tycker jag får en liten rolig bieffekt.. Hjältar lever alltså längre än andra, om de så valt det.. Jag funderar även på att magiker ska få spendera 1 PSY istället för sänka STY och SMI varje år.. Detta kan göra att magiker, som får PSY-höjningar ibland via magin, i princip får evigt liv.. Det beror lite på hur aktiva de är inom magin..

Man får alltså en sorts logisk GE-modifiering av åldern, utifrån dennes sysselsättning.. Så är det tänkt att fungera i alla fall..

/[color:\\"green\\"]Han[/color] som ville presentera en husregel, men som kanske lade fram det lite för krångligt

<CENTER>[color:"green"]“Detta enda brott är odiskutabelt förlagt med döden.”</center>

Varför inte låta dem placera ut grundegenskaperna valfritt, om det nu är en människa, t.ex. Lite värre om det är den dvärg eller alv eller så... Men det där med ålder och vad man har gjort (fast egentligen borde det vara än mer komplicerat än så, beroende på vad man får för kost också, som t.ex. en träl... De är ju inte kända att direkt bli väl behandlade.....

Kaigon

Helmgast
Först och främst är det en bra och förenklande tanke (utan att förstöra något komplext)

Själv tyckte jag att Ung, Mogen, Medelålders och Gammal (och eventuellt uråldrig) var för odetaljerat, så jag gjorde om det till:
Ung, Mogen, Vuxen, Yngre Medelålders, Äldre Medelålders, Gammal och Åldrad.
Jag har även fastslagit en tumregel som säger att högre ålder ger mer EP men sämre GE (åtminstone fysiska GE), tvärtom för unga personer. Alltså, det ska råda någon balans mellan EP och GE.
En utveckling som jag skulle vilja se är att man speciferar fysiska GE och mentala GE, så min version av din tabell kanske skulle se ut så här:
<table border=1><tr><td>Åldersgrupp</td><td>Ung</td><td>Mogen</td><td>Vuxen</td><td>Y. Medel</td><td>Ä. Medel</td><td>Gammal</td><td>Åldrad</td></tr><tr><td>Fysiska GE</td><td>+4</td><td>+2</td><td>0</td><td>-2</td><td>-4</td><td>-6</td><td>-8</td></tr><tr><td>Mentala GE</td><td>-2</td><td>-1</td><td>0</td><td>+2</td><td>+4</td><td>+6</td><td>+8</td></tr><tr><td>Övriga GE*</td><td>+4</td><td>+2</td><td>0</td><td>-2</td><td>-4</td><td>-6</td><td>-8</td></tr></table>
*Vilket skulle vara UTSeende, UPPmärksamhet (SYN & HÖR) och STOrlek. Alla sjunker ju äldre man blir. En regel skulle dock vara att STO inte kan höjas.
Tabellen är framimproviserad och inte särskilt genomtänkt... jag arbetar nog vidare på den...

Kaigon

Helmgast
Re: GE-modifikation av ålder (OT)

Här kommer mitt en aning OT-inlägg, som behandlar närbesläktade saker som könens skillnader på GEna (jag kollade in vad du hade på din sida).
Om jag förstod det rätt så verkade som om du gav ganska stora GE-förändringar beroende på om man var kvinna eller man.
Modifikation för kvinnor
STY: -2 SMI: +1
FYS: +2 (tot. ±0) KOO: +1 (tot. +2)
UTH: +3 (tot. +1) RÖR: ±0 (tot. +1)
STO: -1
Förflyttning: -3 För dvärgkvinnor är SMI-mod:en
borttagen samt STY- (förutom UTH)
och förflyttnings-mod:en är -2.

Själv har jag bara snabbt gett kvinnor -1 i STY samt gett dem en valfri +1 i en annan GE (det brukar bli UTS). Jag vill nämligen inte döma ut (eller styra) alla kvinnor med GE-modifikationer (inte för att jag anser att du gör det, men du går mer åt det hållet än vad jag vill. Det kanske är befogat, vad vet jag? Chronopiska kvinnor kanske bara är "tuffare"...)

Skulle rotenur(Ålder) = BP fungera bättre än Ålder/10 = BP, bättre balansering, men är det ett bättre resultat?

Rickard

Urverk speldesign
Re: GE-modifikation beroende på kön (OT)

"...som könens skillnader på GEna /.../ så verkade som om du gav ganska stora GE-förändringar beroende på om man var kvinna eller man."
Gör jag? Det är många grundegensklaper som nollas.. Det står inom parantes (totalt 0), då undergrundegenskaperna påverkas av grundegenskapen de ligger under.. Alltså så får Fysik (FYS) och Uthållighet (UTH) -2 bara för att Styrka (STY) får det.. Å andra sidan så får de modifieringar på sig (+2 respektive +3), vilket gör att en av dem inte modifieras alls..

Om vi kollar på modifieringarna igen och kapar bort det jag gjort övertydligt så blir modifieringarna:
STY: -2
UTH: +1 (underGE till Styrka)
SMI: +1
KOO: +2 (Koordination, underGE till Smidighet)

(samt modifieringar på icke-grundegenskaper)
STO: -1
Förflyttning: -3

Det är endast fysiska grundegenskaper jag har modifierat och en modifiering på 2 (=10 procentenheter) är inte mycket i skillnad, när man tänker efter.. Sedan finns de mentala (Intelligens + Psyke med respektive underGE:er) och övriga (Utseende + Vaksamhet med respektive underGE:er).. Av de 18 GE:er jag har så ändras endast 4 (~1 femtedel) och det är rätt snabba ändringar.. När en spelare gör en kvinna så frågar jag alltid om spelaren vill köra med GE-modifieringar för att denne är kvinna.. Alla (av 5 stycken) har sagt ja och då har 2 av dem varit tjejer med smått feministiska drag.. Ofta har jag skämtat och sagt "Intelligens -2" för att se om de reagerat eller bara fyllt i värden utan att tänka efter.. :gremgrin:

Modifiering av Utseende bara för att "kvinnor är vana vid att umgås socialt bättre än män" och sådant blaj tycker jag är något som man lär sig vid sin uppväxt och istället kan speglas av sina färdigheter.. Fast dina spelare kanske sätter +1 i UTS bara för att kvinnor ska vara snygga? :gremsmile: Mycket av de regler jag gjort och mycket av det jag har skrivit i världen är utifrån hur jag tycker vår värld fungerar och hur jag vill att denne ska fungera.. Det är därför jag oftast kan svara rätt lätt på magifrågor för jag har oftast tänkt igenom hur världen skapats och utgått från det i magireglerna.. Nåväl.. Om du kollat i filen med grundegenskaper så hade du sett att det var en frivillig regel.. Jag tror jag har två frivilliga regler i hela spelet och det för att folk inte håller med mig över hur de borde fungera.. Könsfrågor är ju exempelvis rätt känsliga..

Storlek är ingen grundegenskap.. Egentligen vill jag ta bort den helt.. Som det är nu så är Storlek ett värde som bara ligger och flyter utanför alla andra regler.. Den har ingen koppling till något annat, vare sig användningsområde eller framslagningssätt.. Det stör mig lite.. Dock så är den rätt starkt förknippad med kroppspoäng, så det är därför jag inte har tagit bort den.. Förvisso kan jag lika gärna addera Fysik med Självkontroll och få ett värde som kännetecknar motståndskraft till skador.. Styrka, som Fysik är en underGE till och som får Styrkans värde vid skapandet, innehåller ändå på ett visst sätt storlek... eller snarare robusthet.. Hmm.. Jag tror jag numera har tagit bort Storlek i och med detta inlägg när jag tänker efter.. :gremsmile:

Minus i Förflyttning är en utjämning för kvinnors modifiering i smidighet.. Jag adderar nämligen Smidighet till förflyttningen..

Å andra sidan vet jag inte om jag ska ha kvar modifieringarna alls, eftersom jag ändå har att man kan modifiera GE:er med de poäng man får med sin åldersgrupp (samt med BP i efterhand).. Så tycker en spelare som spelar en mogen kvinna att denne ska ha lägre Styrka och högre Smidighet/Utseende så kan denne lägga spendera sina "ålderspoäng" för att modifiera dessa.. På så sätt så blir folk inte påtvingade mina egna åsikter om könen och könsskillnader..

/[color:\\"green\\"]Han[/color] som kände att han ville förklara sig och som drog iväg en hel del tankar

Kaigon

Helmgast

Gör jag? Det är många grundegensklaper som nollas.. Det står inom parantes (totalt 0), då undergrundegenskaperna påverkas av grundegenskapen de ligger under.. Alltså så får Fysik (FYS) och Uthållighet (UTH) -2 bara för att Styrka (STY) får det.. Å andra sidan så får de modifieringar på sig (+2 respektive +3), vilket gör att en av dem inte modifieras alls..
Oops... jag förstod nog aldrig det där med undergrundegenskaper... inget illa menat...

Storlek är ingen grundegenskap.. Egentligen vill jag ta bort den helt.. Som det är nu så är Storlek ett värde som bara ligger och flyter utanför alla andra regler.. Den har ingen koppling till något annat, vare sig användningsområde eller framslagningssätt.. Det stör mig lite.. Dock så är den rätt starkt förknippad med kroppspoäng, så det är därför jag inte har tagit bort den.. Förvisso kan jag lika gärna addera Fysik med Självkontroll och få ett värde som kännetecknar motståndskraft till skador.. Styrka, som Fysik är en underGE till och som får Styrkans värde vid skapandet, innehåller ändå på ett visst sätt storlek... eller snarare robusthet.. Hmm.. Jag tror jag numera har tagit bort Storlek i och med detta inlägg när jag tänker efter..
Storlek brukar vara ett bra mått på vilken yta en kropp har... visserligen har det sällan något annat användsområde än påverkan av magi, kanske brottning och liknande... STO är för mig fortfarande en grundegenskap (det beror väl på vad man menar...), och jag både hatar och älskar den... :gremsmirk:

Å andra sidan vet jag inte om jag ska ha kvar modifieringarna alls, eftersom jag ändå har att man kan modifiera GE:er med de poäng man får med sin åldersgrupp (samt med BP i efterhand).. Så tycker en spelare som spelar en mogen kvinna att denne ska ha lägre Styrka och högre Smidighet/Utseende så kan denne lägga spendera sina "ålderspoäng" för att modifiera dessa.. På så sätt så blir folk inte påtvingade mina egna åsikter om könen och könsskillnader..
Låter vettigt... fast då mina förändringar för kvinnor inte är så stora så tror jag att jag behåller dem, man kan givetvis kompensera med ålderspoängen om man vill.

Rickard

Urverk speldesign

"Oops... jag förstod nog aldrig det där med undergrundegenskaper... inget illa menat..."
Äh, jag tog knappast illa vid mig.. Jag ville bara förklara mig.. Det är trots allt mina anteckningar som ligger uppe.. Typ bråkstycken av ett helt regelverk så det är rätt logiskt för mig att folk inte riktigt förstår allting..

"Storlek brukar vara ett bra mått på vilken yta en kropp har... visserligen har det sällan något annat användsområde än påverkan av magi, kanske brottning och liknande..."
Precis... Eller det är snarare massan (enligt Sinkadus).. Det är just det här med användingsområden.. De är för få för att jag egentligen ska dra någon nytta av den.. Dessutom, om man tittar igenom monsterböckerna, så ser man en tydlig tydlig likhet mellan Styrka och Storlek.. En jätte har 3T6+50 i Styrka, en orch har 4T6, en människa 3T6 och en anka 2T6..

"...fast då mina förändringar för kvinnor inte är så stora så tror jag att jag behåller dem,"
När jag satt och käkade frukost nyss så satt jag och funderade över reglernas inverkan på världen.. Ponera att man inte hade grundegenskapsmodifieringar, utan att en kvinna är precis lika stor och stark som en man.. Hur skulle då fantasyvärlden se ut? Skulle det vara mindre våldtäckter på kvinnor? Mindre misshandel mot kvinnor? Skulle det vara en jämnare könsfördelning bland yrkena? Så är det förvisso redan i min fantasyvärld.. Könen har visserligen vissa traditionella sysselsättningar, som att kvinnan passar barnen och mannen hugger ved, men det är så bara för att alla vet att det fungerar och varför ändra något som fungerar? Visst kan mannen passa barnen någon gång och kvinnan svinga en yxa högt över huvudet mot en försvarslös stock.. Det är inte precis något man höjer ögonbrynen för..

Vissa kanske tycker att en fysisk skillnad inte borde spela så stor roll.. Att de "förr i tiden" behandlade kvinnan som något lägre stående kan ursäktas som den tidens okunskap och inget annat.. Folk var vana vid att det var så.. Fast någonstans ifrån borde tänkandet att kvinnan var underlägsen mannen uppkommit.. Varför uppkom den? Var det på grund av religionen och (andra) styrande makter?

Nu säger jag inte att kvinnan är underlägsen mannen.. Det är bara tankar jag funderar kring.. Själv så tycker jag båda kompletterar varandra och för bästa resultat borde vi leva i symbios med varandra.. Så tycker jag att hela världen borde vara.. När jag nu tänker efter så är det lite Ying och Yang över det hela.. Fast jag tycker gott mannens del (den vita delen av cirkeln - Ying) kunde ta på sig några av nackdelarna och inte vara alltigenom god.. Fast jag tror nog mest att könsindelningen är en efterskapelse i det tänkandet..

Nåväl.. Tanken att världen försöker ständigt vara i balans (Tao) är något jag vill efterskapa i DoD.. Om man får högre grundegenskaper så får man sämre på färdigheterna.. Om man väljer en nackdel så får man en fördel.. Om man är rik och har hög status så blir man sämre på färdigheterna.. Det enda tar ut det andra..

/[color:\\"green\\"]Han[/color] som filosoferar och som i slutet kom ifrån sin första tanke att diskutera vad som skulle hända om vi inte hade olika fysiska krav i en fantasyvärld, något som förvisso borde tas upp i en egen tråd

Kaigon

Helmgast

När jag satt och käkade frukost nyss så satt jag och funderade över reglernas inverkan på världen.. Ponera att man inte hade grundegenskapsmodifieringar, utan att en kvinna är precis lika stor och stark som en man.. Hur skulle då fantasyvärlden se ut? Skulle det vara mindre våldtäckter på kvinnor? Mindre misshandel mot kvinnor? Skulle det vara en jämnare könsfördelning bland yrkena? Så är det förvisso redan i min fantasyvärld.. Könen har visserligen vissa traditionella sysselsättningar, som att kvinnan passar barnen och mannen hugger ved, men det är så bara för att alla vet att det fungerar och varför ändra något som fungerar? Visst kan mannen passa barnen någon gång och kvinnan svinga en yxa högt över huvudet mot en försvarslös stock.. Det är inte precis något man höjer ögonbrynen för..
Om klockan var 16 skulle jag se det som underligt att nyss ha ätit frukost... :gremsmile:
-1 STY för kvinnor anser jag har en biologisk grund och inte social eller uppväxt... jag kan givetvis ha fel, för övrigt vill jag nog inte bryta alltför mycket med vår värld på det här planet...

Nåväl.. Tanken att världen försöker ständigt vara i balans (Tao) är något jag vill efterskapa i DoD.. Om man får högre grundegenskaper så får man sämre på färdigheterna.. Om man väljer en nackdel så får man en fördel.. Om man är rik och har hög status så blir man sämre på färdigheterna.. Det enda tar ut det andra..
Jag har skiljt lite på det genom att inte låte BP bli EP utan endast tvärtom... man kan alltså inte plocka på sig massa nackdelar för att bli bättre (saknar logiskt ressonemang enligt mig), vad man däremot kan göra är att bli Begåvad i en färdighet (BGP, BeGåvningsPoäng), vilket skulle motsvara att göra sekundära färdigheter till yrkesfärdigheter. Alltså sänka kostnaden, men inte få fler EP. Därav kan man även kalla BP för BalanseringsPoäng.

Kaigon

Helmgast
Ålderstabell v. 0.2 beta
Alver:
<table border=1><tr><td>Åldersgrupp</td><td>Ung</td><td>Mogen</td><td>Vuxen</td><td>Y. Medel</td><td>Ä. Medel</td><td>Gammal</td><td>Åldrad</td></tr><tr><td>Fysiska GE*</td><td>+7</td><td>+5</td><td>+3</td><td>+1</td><td>-1</td><td>-3</td><td>-5</td></tr><tr><td>Mentala GE**</td><td>-2</td><td>0</td><td>+2</td><td>+4</td><td>+6</td><td>+8</td><td>+10</td></tr></table>
Andra:
<table border=1><tr><td>Åldersgrupp</td><td>Ung</td><td>Mogen</td><td>Vuxen</td><td>Y. Medel</td><td>Ä. Medel</td><td>Gammal</td><td>Åldrad</td></tr><tr><td>Fysiska GE*</td><td>+7</td><td>+3</td><td>0</td><td>-4</td><td>-8</td><td>-16</td><td>-24</td></tr><tr><td>Mentala GE**</td><td>-2</td><td>-1</td><td>0</td><td>+2</td><td>+4</td><td>+6</td><td>+6</td></tr></table>
*vilka är STY, FYS, SMI, UPP, UTS, STO
**vilka är VIS (istället för INT, samma sak egentligen), PSY, KAR
Det är säkert obalanserat just nu, men jag arbetar på det... från ung rekommenderar jag att man sätter 2 eller 3 på UTS för att inte få helt skeva GE.
Åldrad och gammal är väl egentligen inte meningen att man ska vara, egentligen borde de flesta åldrade icke-alver ha dött...
Alvernas minus på fysiska egenskaper har jag gett som följd till inaktivitet inte ålders-nedbrytning...