Rickard
Urverk speldesign
Gud vad jag postar.. Forumet i helhet är jätteaktivt nu.. I alla fall.. Till det jag ville säga var....
Bakgrund:
Jag har 6 grundegenskaper (GE:er) med tillhörande undergrundegenskaper (uGE:er).. 2 uGE:er baseras på 1 GE.. Det ger totalt 18 stycken egenskaper (hädanefter kallar jag alla för GE:er.. *puh*).. Jag kände att jag var tvungen att ändra på GE-modifikationen av ålder, men när jag såg över den för två månader sedan och efter att ha använt den i ett år insåg jag att aldrig en chans på jorden att jag någonsin skulle komma ihåg den i huvudet..
Problem:
Jag har som mål att göra reglerna såpass enkla att man ska kunna komma ihåg allting i huvudet efter något års spelledande (undantaget särskilda förmågor) och min GE-modifikationstabell hindrar detta..
Dessutom så har mina spelare ibland blivit besvikna på vad tärningen visar, när de kanske tänkt göra sig en stark, dum krigare, men tärningarna istället har slumpat fram en svag, intelligent jäkel.. Jag har oftast låtit spelarna få sänka 2 i en GE för att höja en annan med 1 steg..
Lösning
Istället för detta så kan man väl slå ihop båda problemen och reglerna? Jag har gjort följande tabell:
<TABLE><TR><td>Ung</td><td>Mogen</td><td>Medelålders</td><td>Gammal</td></tr><TR><td ALIGN=center>-1/+1</td><td ALIGN=center>-1/+1</td><td ALIGN=center>-4/+2</td><td ALIGN=center>-8/+4</td></tr></table><font size="1">Mellan vilka åldrar en grupp befinner sig i beror på rasen</font>
Förklaring:
Det negativa värdet är antalet poäng man ska dra av från en/flera GE/GE:er och det positiva är hur många poäng man får lägga till.. Man lägger ihop alla poäng från åldersgrupperna som den nyskapade gubben har passerat.. Så en medelålders varelse ska lägga till 4 på sina GE:er samt dra ifrån 6.. Negativa och positiva poäng kan ta ut varandra, så en Mogen behöver inte ändra sina grundegenskaper alls om spelaren så vill..
Om man byter åldersgrupp under spelande så kommer modikationerna gradvis.. Det är inte så att "Ops! Uffe! Du är nu 41 år och gått över till Medelålders.. Dra av bla, bla, bla" utan det är snarare "Uffe, nu har du varit slavarbetare i 10 år.. Hur tycker du? Borde han inte få lite plus i Styrka.. Du måste dock dra av 2 poäng från andra grundegenskaper för varje poäng du adderar till Styrka.."..
Vad tycker ni? Jag har även en regel för att man ska slå varje år om en rollperson dör om man är tillräckligt gammal.. Det hela har jag löst genom att jag konstant sänker Styrka (som inkluderar Fysik för mig) och Smidighet och när någon av de nått 0 så dör rollpersonen vid ett misslyckat slag i Fysik eller Viljestyrka (Psyke).. Hjältar kan ju höja GE:er med hjältepoäng och det tycker jag får en liten rolig bieffekt.. Hjältar lever alltså längre än andra, om de så valt det.. Jag funderar även på att magiker ska få spendera 1 PSY istället för sänka STY och SMI varje år.. Detta kan göra att magiker, som får PSY-höjningar ibland via magin, i princip får evigt liv.. Det beror lite på hur aktiva de är inom magin..
Man får alltså en sorts logisk GE-modifiering av åldern, utifrån dennes sysselsättning.. Så är det tänkt att fungera i alla fall..
/[color:\\"green\\"]Han[/color] som ville presentera en husregel, men som kanske lade fram det lite för krångligt
<CENTER>[color:"green"]“Detta enda brott är odiskutabelt förlagt med döden.”</center>
Bakgrund:
Jag har 6 grundegenskaper (GE:er) med tillhörande undergrundegenskaper (uGE:er).. 2 uGE:er baseras på 1 GE.. Det ger totalt 18 stycken egenskaper (hädanefter kallar jag alla för GE:er.. *puh*).. Jag kände att jag var tvungen att ändra på GE-modifikationen av ålder, men när jag såg över den för två månader sedan och efter att ha använt den i ett år insåg jag att aldrig en chans på jorden att jag någonsin skulle komma ihåg den i huvudet..
Problem:
Jag har som mål att göra reglerna såpass enkla att man ska kunna komma ihåg allting i huvudet efter något års spelledande (undantaget särskilda förmågor) och min GE-modifikationstabell hindrar detta..
Dessutom så har mina spelare ibland blivit besvikna på vad tärningen visar, när de kanske tänkt göra sig en stark, dum krigare, men tärningarna istället har slumpat fram en svag, intelligent jäkel.. Jag har oftast låtit spelarna få sänka 2 i en GE för att höja en annan med 1 steg..
Lösning
Istället för detta så kan man väl slå ihop båda problemen och reglerna? Jag har gjort följande tabell:
<TABLE><TR><td>Ung</td><td>Mogen</td><td>Medelålders</td><td>Gammal</td></tr><TR><td ALIGN=center>-1/+1</td><td ALIGN=center>-1/+1</td><td ALIGN=center>-4/+2</td><td ALIGN=center>-8/+4</td></tr></table><font size="1">Mellan vilka åldrar en grupp befinner sig i beror på rasen</font>
Förklaring:
Det negativa värdet är antalet poäng man ska dra av från en/flera GE/GE:er och det positiva är hur många poäng man får lägga till.. Man lägger ihop alla poäng från åldersgrupperna som den nyskapade gubben har passerat.. Så en medelålders varelse ska lägga till 4 på sina GE:er samt dra ifrån 6.. Negativa och positiva poäng kan ta ut varandra, så en Mogen behöver inte ändra sina grundegenskaper alls om spelaren så vill..
Om man byter åldersgrupp under spelande så kommer modikationerna gradvis.. Det är inte så att "Ops! Uffe! Du är nu 41 år och gått över till Medelålders.. Dra av bla, bla, bla" utan det är snarare "Uffe, nu har du varit slavarbetare i 10 år.. Hur tycker du? Borde han inte få lite plus i Styrka.. Du måste dock dra av 2 poäng från andra grundegenskaper för varje poäng du adderar till Styrka.."..
Vad tycker ni? Jag har även en regel för att man ska slå varje år om en rollperson dör om man är tillräckligt gammal.. Det hela har jag löst genom att jag konstant sänker Styrka (som inkluderar Fysik för mig) och Smidighet och när någon av de nått 0 så dör rollpersonen vid ett misslyckat slag i Fysik eller Viljestyrka (Psyke).. Hjältar kan ju höja GE:er med hjältepoäng och det tycker jag får en liten rolig bieffekt.. Hjältar lever alltså längre än andra, om de så valt det.. Jag funderar även på att magiker ska få spendera 1 PSY istället för sänka STY och SMI varje år.. Detta kan göra att magiker, som får PSY-höjningar ibland via magin, i princip får evigt liv.. Det beror lite på hur aktiva de är inom magin..
Man får alltså en sorts logisk GE-modifiering av åldern, utifrån dennes sysselsättning.. Så är det tänkt att fungera i alla fall..
/[color:\\"green\\"]Han[/color] som ville presentera en husregel, men som kanske lade fram det lite för krångligt
<CENTER>[color:"green"]“Detta enda brott är odiskutabelt förlagt med döden.”</center>