Nekromanti Ge ut samma äventyr till flera system?

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,659
Location
Umeå
Eftersom jag har väldigt fullt upp med att sätta ihop samlingsvolymen av GrottZine (den kommer troligen bli mer än 200 sidor! Übercoolt!) så vandrar min hjärna i jakt på framtida projekt. En möjlighet jag funderar starkt på är att skriva ett äventyr och/eller en kampanj och ge ut till redan existerande spel. Svärd och Svartkonst ligger nära till hands, men också Fantasy! och Hjältarnas tid. Då är frågan: skulle det vara okej att ge ut samma äventyr till alla tre av dessa? Och då menar jag inte som gratis-pdfer nånstans, utan som fysiska böcker. Hur ställer sig konsumenter och spelare till det?
 
Görs det bara snyggt och lättöverskådligt så gillar jag det.
Edit: Jag kanske missuppfattade. Jag tänkte att du menade att ge ut en bok med regler och stats för multipla system. Som Äventyrsspel gjorde till SRR.
 
Paal;n222169 said:
Görs det bara snyggt och lättöverskådligt så gillar jag det.
Edit: Jag kanske missuppfattade. Jag tänkte att du menade att ge ut en bok med regler och stats för multipla system. Som Äventyrsspel gjorde till SRR.

Det är ett alternativ, men då skulle en behöva ge ut det som tredjepartsprodukt. Själv skulle jag gärna stödja spelskaparna med en del av försäljningen, och i så fall är det vettigt att ge ut genom dem. Då skulle det dessutom vara möjligt att matcha layout och illustrationer med övriga produktlinjer. Det är ju snyggt.
 
Va, inte multi-statsat i samma bok? Då är det inte coolt och bra. Då är det förvirrande och konstigt. ^^

Målet är att klå Thieves' World-boxen som hade stats till nio (9) rollspel!
 
DeBracy;n222173 said:
Va, inte multi-statsat i samma bok? Då är det inte coolt och bra. Då är det förvirrande och konstigt. ^^

Målet är att klå Thieves' World-boxen som hade stats till nio (9) rollspel!

Men blir det inte väldigt mycket dött utrymme i boken för de flesta? Om jag stattar till tre spel, men de varje köpare bara använder det till ett, då är ju två tredjedelar av alla stats bara slöseri med plats både layout-mässigt och sidmässigt. Eller tänker jag fel?
 
Alla samlar-komplettister som isåfall måste köpa alla versioner av äventyret om de samlar på mer än ett system, kanske tycker det är jobbigt? :)
 
Tycker att det låter som en bra idé. Borde funka ganska bra i OSR system. Om man skriver det riktigt generellt så behövs kanske inte olika sektioner för olika system utan bara korta stats stycken för monster och dyligt. Väl genomfört tror jag det är en super idé.
 
Det mest komplicerade är nog:
Ger du ut ett äventyr till flera olika system bör du ha speltestat äventyret i alla systemen.
 
anth;n222189 said:
Det mest komplicerade är nog:
Ger du ut ett äventyr till flera olika system bör du ha speltestat äventyret i alla systemen.

Det kan en kanske få någon annan att göra? ;) Men ja, det är en bra poäng.
 
Rollspelsräven;n222188 said:
Tycker att det låter som en bra idé. Borde funka ganska bra i OSR system. Om man skriver det riktigt generellt så behövs kanske inte olika sektioner för olika system utan bara korta stats stycken för monster och dyligt. Väl genomfört tror jag det är en super idé.

Det är i regel väldigt lätt att skriva och statta på ett sätt som funkar alla OSR-spel, men det skulle i så fall bli för SåS och dess närmsta släktingar och utesluta F! och HT.

Nu ska det sägas att det här projektet kanske inte ens blir av (det är ju alltid en risk), och det kan också hända att det i slutändan bara släpps för ett eller två system. Men det är ju roligt att kolla upp hur andra tänker och känner ändå.
 
Jag säger: gör det systemagnostiskt om äventyret i sig tillåter det, med beskrivningar/guidelines av hur bra alla SLP:er ska vara istället för stat blocks. :)
 
Jag tycker det är en intressant idé. Det man kan fråga sig är hur mycket stats som behövs skrivas in. För fällor motsv kan man ange svårighetsgraden till typ medel, svår osv och sen samla alla modifikationer på ett ställe. För mängdfiender behöver man nog inte så mycket stats. En orch är väl en ork är väl en orc.
 
Dazumal;n222199 said:
Jag säger: gör det systemagnostiskt om äventyret i sig tillåter det, med beskrivningar/guidelines av hur bra alla SLP:er ska vara istället för stat blocks. :)


Man kanske kan skriva det så systemoberoende som möjligt och hänvisa i texten till SLP-stats-häftet, och då ha lösa SLP-häften med alla stats, ett för varje system? Det hade även gjort äventyret lättmoddat till ännu fler system (Symbaroum, Saga, DoDR...), bara lägg upp ett nytt häfte som PDF som folk får tanka hem och skriva ut?
 
OFFICIELLT SAGAGAMES SVAR:

Do it! Bara att köra med Fantasy! och Saga. Även som tryckt bok.
 
Björn Wärmedal;n222174 said:
Men blir det inte väldigt mycket dött utrymme i boken för de flesta? Om jag stattar till tre spel, men de varje köpare bara använder det till ett, då är ju två tredjedelar av alla stats bara slöseri med plats både layout-mässigt och sidmässigt. Eller tänker jag fel?

Jag tänker så här va; som spelare (eller spelledare, snarare) så vill jag ju så klart helst ha äventyret med mina och endast mina regler.

Men om jag hade varit spelutgivare, och alltså skulle lägga ner tid och resurser på att layouta och bildsätta äventyret i enlighet med min egen standard, vill jag då verkligen konkurera med flera andra spel med exakt samma äventyr?

För personligen, om jag får nys om ett riktigt, riktigt bra äventyr så är det egentligen lite strunt samma om det äventyret är till det spel jag spelar eller något annat. Det viktiga blir liksom äventyret, och inte själva reglerna.

Visst blir det mycket döutrymme om du stoppar in flera olika reglesystem i boken, men ett bättre allternativ i så fall tycker jag hade varit att släppa äventyret helt regellöst, och sedan istället erbjuda varje speltillverkare en gratisPDF med statsen för alla SLP:er och sånt anpassat till just deras regler.
 
Jag gillar tanken. Både varianten med olika tryck och en systemlös dito med tilläggs-PDF. Äventyr är ju det som för mig säljer spel, så finns det möjlighet till mer sådant med valfria regler desto bättre. Sedan gäller klart att inte bli för generell så det i slutändan matchar inget spel.
 
[TABLE="border: 1, cellpadding: 1, width: 500"]
[TR]
[TD]Bild på NPC, textinfo om personlighet etc[/TD]
[TD]Stats system 1
Styrka: 13
Intelligens: 11
...
[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]Stats system 2
Expertisområden: Dolkhugg, Kartläsning, Prokrastinering
[/TD]
[TD]Stats system 3
Aspekter: Lättlärd, Snygg
Nackdelar: Beroende av nybryggt öl
[/TD]
[/TR]
[/TABLE]

Borde väl gå bra att samla systemen ihop? Och så lär man sig att bara läsa en given färg beroende på vilket regelsystem man kör.
 
Ett alternativ är väl att göra boken helt utan stats, bara beskrivningar. Sen finns alla stats att ladda ner från någon hemsida, antingen äventyrsskaparens eller från rollspelets.
 
Back
Top