Nekromanti Gemini

G

Guest

Guest
Hej hopp!

Rensade lite i mina lådor hemma och långt i en av dom finner jag Gemini. Sådär några timmar senare har jag typ läst genom regeldelen av spelet och med relativt färskt minne av världen så kommer funderingarna kring varför Gemini föll så platt? Jag menar att reglerna är bra, inga revolutionerande regler, men fullt funktionsdugliga, motorn fungerar helt enkelt. Världen är spännande, intressant och annorlunda för att vara fantasy. I Gemini får man uppleva fantasy fast med lite världslig twist så som kyrkan och hela grisodlar stämmningen. Järnalverna är helsköna och trots att mana kanske blir fintad av delen "alv" i Järnalv så är det en riktigt utmanande och spännande spelras. Samma sak med Dävrgarna och deras förbannelser.

Sen är ju Kyrkan kontra Mörkret ett helcoolt koncept. Mörkret är inte ONDSKA, utan mer en uppstickare, en rebell och olydig ygling som motsätter sig uråldriga regler som ingen vågat frågesätta.

Nåväl... Vad är eran erfarenhet av Gemini? Spelade ni spelet överhuvudtaget? Varför gick det så illa för Cell? Finns det spel med samma stämmning och liknande miljö på dagens spelmarknad? och framförallt, skulle Gemini kunna fungera under nytt flagg idag?

Låt oss prata lite kort om Gemini... :gremlaugh:

Storuggla

Champion
"Sådär några timmar senare har jag typ läst genom regeldelen av spelet och med relativt färskt minne av världen så kommer funderingarna kring varför Gemini föll så platt?"

För att folk gillar sin fantasy ren och ljus med vikingadvärgar och skogsninjealver. Gemini var skitigt och mörkt med vansinnesdvärgar och ångestäggläggaralver. Folk gillade det inte.
Synd.

"Nåväl... Vad är eran erfarenhet av Gemini? Spelade ni spelet överhuvudtaget? Varför gick det så illa för Cell? Finns det spel med samma stämmning och liknande miljö på dagens spelmarknad? och framförallt, skulle Gemini kunna fungera under nytt flagg idag?"

Vi lirade det kanske... ett spelmöte, inte mer. Konstigt egentligen, det har mer potential. I dagsläget finns väl Midnight med ett liknande tema (det är mörkt och jävligt i alla fall), men annars vete fasen. Om Gemini skulle funka idag? Humm... kanske. Folk kanske vill ha lite mörkare fantasy nu?

Storuggla, intetsägande ingvar

G

Guest

Guest
vansinnesdvärgar och ångestäggläggaralver

Hehehe... bra beskrivning! Coola är dom iaf :gremgrin:

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Gemini rockar. Jag undrar om det var Gemini som sänkte Cell, de höll ju på med en massa mystiska bygg och samla-figurspel också...

Geminis problem enligt mig är :

* Världen är rälsad, oavsett vad rollpersonerna gör så reser ungarna runt enligt sin plan.

* Boken var jobbig för ögonen med svart på flammigt grått, som nya En Garde, fast värre.

* Köpesformulären var helt värdelösa, att skriva läsligt med blyerts på flammigt grått och guld är svårare än man kan tro. De var så kass att de var osäljbara, jag fick 5-6 block gratis av min handlare.

* Regelsystemet var lite omständigt... men det har ju inte hindrat spel från att nå framgångar förr, typ NeoGames hela sortiment verkar ju sälja rätt bra.

De saker som gör att Gemini är värt det ändå (IMO):

* Magisystemet. Geminis magiregler är jättetrevliga och skänker viss stämning till spelandet. Jag skulle tom drista mig att säga att jag gillar Geminis regler mer än jag gillar Ars Magicas.

* Kyrkan vs. Mörkret. Fast när vi spelade så blev tolkningen av Kyrkan ganska svart den med... Den stora massans väl till vilket pris som helst, medan mörkret snarast representerade individens frihet till vilket pris som helst. Så det var som att välja pest eller kolera, och den mänskliga vägen gick någonstans emellan.

* Mysig spelvärld, just det där med solen gjorde att det blev en annorlunda stämning när man spelade på något vis. Och de tragiska alverna och de förbannade dvärgarna, som gav chansen att angsta lite.

På det hela taget gillar jag fortfarande Gemini, och skulle nog kunna lägga det i kön över saker att spelleda om det fanns intresse i spelgruppen.

Vi spelade det en del för några år sen, och det var det spelet jag introducerade min dåvarande till rollspel med, så gott om goda minnen. Hittade till och med en sida där jag har skrivit upp vad äventyren handlade om och samlat våra husregler/tolkningar. http://www.ludd.ltu.se/users/wilper-8/rpg/gemini2002/index.html

Zire

Swashbuckler
Nåväl... Vad är eran erfarenhet av Gemini? Spelade ni spelet överhuvudtaget? Varför gick det så illa för Cell? Finns det spel med samma stämmning och liknande miljö på dagens spelmarknad? och framförallt, skulle Gemini kunna fungera under nytt flagg idag?
Vi körde det bara en gång även om det spelmötet var positivt. Det stora problemet var att det var svårt att komma på äventyr.

Jag tror inte att Gemini skulle fungera under nytt flagg. Det var ursprungligen tänkt att vara en bok, och världen med den hårt knutna metastoryn var alldeles för stram för att fungera bra som rollspelsvärld. Men nog drömmer man emellanåt om att återuppta spelandet.

Rosen

Myrmidon
Jag undrar om det var Gemini som sänkte Cell, de höll ju på med en massa mystiska bygg och samla-figurspel också...

Förmodligen inte; de gick inte plus på den, men det fanns mycket annat där som såg potentiellt mer riskabelt ut. Att ta fram de där samla-spelen med sina askar och metallmojänger måste ha fört med sig rätt så saftiga omkostnader...

--
Åke

Arfert

Facit
Problemet som jag ser det att man hade en cool huvudkampanj... men att det var inget spelarna hade med att göra egentligen...

Hade jag gjort spelet så hade det vart highlevelspelade där målet var att hjälpa eller stoppa grundprofetian att gå i uppfyllelse.. en enda grand campain, som i Pendragon. Att hela spelet skulle vara som en supermodul...

Big Marco

Läskig
Geminis absolut största problem är att dess spelvärld inte är en spelvärld, utan en kampanj i förklädnad.

Jag gillar Geminis upplägg. Jag hatar dess layout. Jag irriterade mig när vi spelade det på småskumma regelkonsekvenser (som att stora vapen är oförmögna att ge lätta skador).

Jag kan bara spekulera, men Cell gjorde många olika saker, många vilka krävde stora kapitalinsatser från start. Gemini var nog förållandevis billigt i sammanhanget.

Idag skulle jag, som tidigare nämnts, hävda att Midnight till d20 är så nära man kommer. Då främst i stämning men inte i format. I Midnight är det mer som om "Sauron vann" och spelarna ofta är utsatta motståndsmän i en värld genomsyrad av ondska och vandöda.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Gemini är, i mina ögon, det bästa fantasyspelet jag överhuvudtaget stött på. Just för att det är skitigt och ångestbrunt, och för att deras alver är så oalviska. Jag gillar den starka metaplotten, och hade velat veta mer.

Geminis död är något jag sörjer varje gång jag tittar i min bokhylla.

Spelsystemet var hyfsat, magisystemet skitbra (och jag älskar verkligen hela du BLIR fanimig ond om du pysslar med magi - grejen.

Det jag hört av folk som ogillat spelet är just det jag älskar - att man istället för att ta det säkra alternativet och låna si fantasymytologi från grekland eller liknande, så har man valt att inspireras till metaplotten av den religion som dominerade just den västerländska medeltiden - katolicismen. Många gillar inte att man gjort så - man vill ha sin standardfantasy, helt enkelt.

Jag gillar den svartvita världen, och den trovärdighetskänsla det ger av att man har en i grunden katolsk världsbild i just västerländsk fantasy....

Fast layouten är faktiskt skittafflig. Om jag nu måste säga något negativt också.

(och om någon har den Mörka Magin liggandes i en låda - PM:a mig, för den vill jag ha)

Kinapuffen

Veteran
jag minns det bara som att det var helt sjukt osupportat. Det kom lite äventyr via mejl (som jag nog har någonstans på HD:n när jag tänker efter om någon är intresserad) och sen den där boken "den mörka magin" som inte var så häftig. I övrigt kom det väl inga andra moduler?

Sen en dag så släppte ju Cell det där pressmedelandet där det stod något i stil med "och nu har vi gått runt på gemini vilket var vårt enda mål med spelet" eller något liknande lite lagom bisarrt. Om jag inte helt missminner mig.

Storuggla

Champion
"I övrigt kom det väl inga andra moduler?"

Nja, de släppte en engelsk utgåva också och till den kom Orschild - The Winds of War. Men sen tog det stopp. Helknas.

Storuggla, osäker på verbets funktion

Kinapuffen

Veteran
Ja, justja. Den hade jag helt glömt bort. Var det något som skillde sig mellan den svenska och den engelska utgåvan? och var orschild - winds of war något att ha?

Targon

Hero
Lånade spelet av polaren och läste vissa bitar grundligt, framförallt i jakten på inspiration till mitt eget spel. Jag fick dock aldrig riktig lust att spelleda det eller ens spela det själv. För mig berodde det i huvudsak på tre saker.

- Layouten var i migränframkallande med sina försmalnade yttre brödtextkolumner. Skitfult! Förtog väldigt mycket av lusten att befatta sig med spelet.

- Spelvärlden var cool men lite för begränsad för att erbjuda någon verklig upptäckarlusta.

- Att lite då och då (ett par gånger om året) publicera gratis tio-sidorsäventyr att ladda ner från nätet hade säkert räckt för att hålla spelet levande. Det är inte kul att befatta sig med spel som inte ens spelkonstruktörerna själva månar om och tar hand om och visar att det lever.

Dewil

Skrivbordsgeneral
Berätta mer om Gemini!

Berätta mer om Gemini! Jag har totalt missat det spelet. Jag känner det blott till namnet och jag vill minnas att företaget Cell (vilket väl inte är Christer Sturmarks Cell) nämndes i Target-härvan 1999.

Dewil, vetgirig

Mogger

Hipsteranka
Världen är redo

[ QUOTE ]
och framförallt, skulle Gemini kunna fungera under nytt flagg idag?

[/ QUOTE ]

Ja, nu skulle det nog fungera ännu bättre. Allt smalare spel blir allt vanligare och jag tycker att det är rätt väg att gå. En värld kan inte innehålla allt. Gemeni är en bra kompromiss mellan värld och tydlig setting. Jag tror att iom den nya vågens spel så skulle man kunna lyfta fram metaplotten ännu tydligare. Jag satt nämligen själv och bläddrade igenom spelet förra veckan och slogs av att konceptet kändes helt rätt.

Nya regler, bättre fokus, samma värld. Där har du ett klockrent upplägg.

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
När jag läste Gemini för ca 10 år sedan var mitt bestående intryck att världen var alltför begränsad för min smak. Det fanns exepelvis en dominerande typ av mänskligt beteende (mörk cynism). Jag hade därför svårt att tänka mig äventyr som skulle roa mig.

Jag vill nämligen ha öppna och mångfasetterade spelvärldar, med många slags personligheter och många slags äventyr, som exempelvis Gondica, Saga, Western, Traveller eller Mutant UA.

Geminis stora problem är att det är så svårt att komma på äventyr och längre kampanjer i den världen. Svårigheten kommer av att (som andra redan varit inne på) världen redan består av en enda stor jättekampanj, men också av att hela regelboken är skriven utifrån ett enda perspektiv vilket gör att man som läsare för bilden av att alla tänker likadant i världen. Det är endast om man är på alerten och verkligen funderar på vad som döljer sig mellan raderna som man börjar öppna upp möjligheterna i världen. Gemini är äventyrsfientligt skriven.

Att beskriva världen ur subjektiva vyer gillar jag, men i Geminis fall gick man för långt. Ett alternativ hade varit att direkt släppa ett par moduler som tog upp andra vyer, men det gjorde man ju inte.

Annars tycker jag nog Gemini var en av de bästa eller kanske det bästa svenska rollspel som gjorts. Jag gillar världen, även om den kräver lite tanke- och omarbete för att fungera. Regelsystemet var ok även om det hade sina buggar.

Vad jag inte förstår är varför folk gillar magisystemet. Själv tycker jag magin var helt opassande för stämningen i världen. Ren fjantasymagi med magikern som artilleripjäs har ingen plats i en värld som ska innehålla en massa mörka ritualer. Och vad gäller magiboken som någon nämnde så innehåller den ju så stämningsfyllda besvärjelser som "Pilregn", "Stenregn", "Köldregn", "Eldsklinga", "Eldstorm", "Flammande sfär", etc. Man kan lika gärna översätta direkt från ADD (eller något annat liknande rollspel) så slipper man köpa en översättning. Inte en enda stämningsdrypande mörk ritual i sikte.

krank

Re: En slurk murkt ur en burk

Det gäller att kolla publiken. WoD försökte med gott resultat sälja sig till alla goffare runtom i världen, medan Gemini försökte sälja till fantasyfansen... =)

krank

Inte en enda stämningsdrypande mörk ritual i sikte.
Vaddå? Du använde alltså faktiskt magilistan i boken? =)

Vi sket i den och använde bara magisystemet istället. Jag kutade runt med magier som "aska till aska" och "spökvandring" istället. Mycket bättre.

Just flexibiliteten i systemet är ju underbar. Att man kan skruva ihop sina egna magier - och att t.ex "skada" alltid kostar ett visst antal poäng skapar hyfsad balans mellan magier, samtidigt som förvridningssystemet säkerställer att det fortsätter vara skitfarligt att hålla på med magi.