Nekromanti Gemini

Johan K

Gammal & dryg
Vad är eran erfarenhet av Gemini? Spelade ni spelet överhuvudtaget?
Att Gemenie var annorlunda, det var det första som slog mig när vi spelade. Det var lite "skitigare" än vad vi hade spelat förr. Kommer ihåg att jag iaf gillade att spela det. DOck så blev det inte så mycket av just Gemenie, då vi höll på med en stor kanpanj i EON.

Varför gick det så illa för Cell?
Tjaa, inte en aning faktsikt. Kändes som det var på G när det kom ut. Men sedan så tvrdog det.. Har tyvärr ingen bra gisning på varför.

och framförallt, skulle Gemini kunna fungera under nytt flagg idag?
Kanske..
Tror att det säkert iaf kunde sälja en del iaf. Dock så kan jag tänka mig att dett är svårt att konkurera som det är med alla andra rollspel.

/ Johan K, som gjärna skulel såpela Gemnie igen.

Storuggla

Champion
Re: En slurk murkt ur en burk

"Det märkliga är att mörker, elände och dylikt är mäkta populärt i andra sammanhang. World of Darkness, remember?"

I Gemini spelar du en lirare med lera upp till knäna i duggregn i mörker och elände. I WoD spelar du Stålmannen i mörker. Det finns en sublim skillnad där.

Storuggla, mörkt halva året

Nightowl

Champion

Men WFRPG är ju faktiskt också ett relativt bästsäljande spel, och ett som går ut på att misslyckas, lida och förnedras av spelledaren?

Och CoC är ju ett spel som går ut på att bli vansinnig?

Erik

Nightowl

Champion

Det knepiga är att Vampire (och Kult) även spelades av en hel drös med spelare som vuxit upp med D&D (respektive DoD). Och en hel drös med Vampire-spelare spelar nuförtiden Exalted.

Erik, tror inte murkret i burken är hela sanningen

Nightowl

Champion
Det är bara regn hos mig

Och vad gäller magiboken som någon nämnde så innehåller den ju så stämningsfyllda besvärjelser som "Pilregn", "Stenregn", "Köldregn", "Eldsklinga", "Eldstorm", "Flammande sfär", etc.
Besvärjelsen "Regnregn" bord väl ha funnits, och gjort sitt för den dystra stämningen?

Erik

Storuggla

Champion

"Men WFRPG är ju faktiskt också ett relativt bästsäljande spel, och ett som går ut på att misslyckas, lida och förnedras av spelledaren?

Och CoC är ju ett spel som går ut på att bli vansinnig?"

Ja? Folk vill fortfarande ha sin fantasy ren och fin. CoC är inte fantasy, och WFRP är fantasy där man är smutsig, men annars är det precis samma dungeonkrypande som i D&D (Tack för det Black Industries![/i]). Ett fantasyspel ska ha tolkiendvärgar, skogninjealver, riddare till häst och det ska se ut som på film. WFRP, Gemini och Midnight är undantag. Det är min fasta åsikt, och eftersom det här är internet så kan du inte säga att jag har fel utan att vara förtryckande stövelknekt.

Storuggla, anfall mot vänster hummer

[ QUOTE ]
Vaddå? Du använde alltså faktiskt magilistan i boken?

[/ QUOTE ]

Det är ju produkten som diskuteras och jag kommenterade, inte dina eller mina egna påhitt.

Arfert

Facit
Re: Gemini OT

om du gillar religionsspået i Gemeni, vad tycker du om världsbilden i Saga då, i så fall.. Där kyrkan/regligionen är Katharerna korsat med en ännu mer militant, hardcore-dualistisk katolsk kyrka (där "påven" och "tyskromerske kejsaren" är samma person)?

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist

Har ingen koll på Saga alls. Det är ganska sällan numera som jag läser fantasyspel, eftersom jag så ofta bara blir besviken. Kan ha att göra med att jag, med Gemini som undantag, tycker ganska illa om genren i stort...

Arfert

Facit
jag med egentligen, även om man kan spela Saga som Gemini om man vill, om man placerar handlingen i Pannonska imperiet eller Marksland, med sin stenhårt repressiva kyrka, inkvisition, häxjägare, mörkmagiker och annat smått och gott.

Men tanken med Saga var just att det skulle vara en rätt öppen miljö, där olika spelgrupper kunde köra allt från "standardfantasy till bysantinskt intriglir, dark-fantasy, sword & sorcery eller tusen och en natt-fantasy... och om jag har hälsan och ork så kommer det kanske material till allt det där nån gång i framtiden.

krank

Det är ju produkten som diskuteras och jag kommenterade, inte dina eller mina egna påhitt.
Och med "magisystemet" menade jag inte "magilistan". "Produkten" är i det här fallet betydligt bredare än du antydde. Magisystemet, att skapa egna magier och bli ond och förvriden av att använda magi, kändes för mig spännande. Magilistan var ju mest en hjälp för DoD-handikappade, såvitt jag läste det hela.

Arfert

Facit

Ok, det är lugnt. Ville egentligen göra lite reklam, och kanske skingra lite missuppfattningar om Saga (som jag vet många har) samtidigt. ;-)

G

Guest

Guest
Nja, så är det inte riktigt. Rent speltekniskt är det skillnad mellan improviserad magi och att använda "färdiga" spells. SG blir dubbelt så hög om du improviserar fram olika besvärjelser. Så det finns en poäng rent speligt att använda de färdiggjorda besvärjelserna...

Arfert

Facit
jag tror det skulle funka med 2 huvudsakliga modifikationer:

1. Knyta ihop rollpersonerna med huvud-plotten på nåt sätt... att spelet skulle vara en enda stor supermaffig kampanj "to save mankind.. eller inte", typ.

2. Göra en vettig layout.

Arfert

Facit
och vad är det för speciellt med improviserad magi, eller förmågan att skapa nya magi, eller att man blir stygg av att använda ond magi, egentligen... finns ju till och med i Saga. :gremgrin:

krank

Jag sade inte att magisystemet är perfekt. Det är däremot riktigt, riktigt bra.

Jag saknar t.ex förmågan att "lära in" besvärjelser man hittat på, så att man blir av med den där fördubblingen. Det borde gå.

krank

Det visste jag faktiskt inte, och övriga kommentarer i den här tråden gör att jag garanterat kommer att kolla upp Saga...

Sedan har ju även t.ex Mage och andra improviserad magi. Däremot är det Gemini som haft det system för improviserad magi jag tyckt bäst om, av de jag läst.

Finns det "god" magi i Saga? Det är lite det jag gillar med Gemini - att det är så obevekligt katolskt. det är liksom en funktion i både spelvärld och system att kyrkan faktiskt har rätt i sin världsbild. Visst kan man "läsa mellan raderna" och hitta på att det inte alls är så, men för mig är det själva charmen med spelet.

G

Guest

Guest
Jag sade inte att magisystemet är perfekt

Det sa jag heller aldrig att du sa.... :gremconfused:

krank

Nejdå, men du drog fram något som i mina ögon är negativt med regelsystemet... Det jag ville ha sagt var helt enkelt att regelsystemet är bra, men inte perfekt - eftersom det har just speliga anledningar att inte improvisera.

Om jag skulle spelleda Gemini, funderar jag faktiskt på om man skulle ta bort den där dubbla svårighetsgraden. Den tillför ingenting, och hindrar magikerrollspersoner att vara såpass kreativa som de har potential att vara.