Genbaronerna från Rutland III

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,847
Location
Ereb Altor
"Jag gick själv i Gillesskola och det har bara gjort mig gott!"

1. 1 arkivpoäng (+3 vanliga poäng) på elitsoldater
2. 1 gillesskolor.
Hus Van der Baas investerar i Milis, inte elitsoldater. 1 arkiv+3 poäng.
 

Arrikir

Venator
Joined
14 Jan 2019
Messages
693
Location
Uppsala
Fråga 1: Hus Yggdrasil investerar 1 poäng på Elitsoldater, vi behöver återhämta vår militär efter expeditionen

Fråga 2: vi röstar på fritidsaktiviteter. (2) Nått kul ska de väl ha förutom att leka gladiator
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
12,470
Location
Ludvika
Vi inser naturligtvis att hus Janus inte hade för avsikt att angripa oss i sin sammandrabbning med hus De Bois, och hoppas att hus Janus från sin sida inte klandrar våra skepp för att de öppnade moteld i vad de ansåg vara rent självförsvar i stundens hetta. Hydran betraktar stridsyxan som fortsatt begraven, och hus Janus heder ofläckad av helgens incident. Även om vi såklart ser det inträffade som beklagligt och onödigt.

Fråga 1:
Hydran investerar 1 poäng i reguljära, generiska soldater (alternativ 2).

Fråga 2:
Det tycks för närvarande stå 4/4 mellan alternativ 1 och alternativ 2. En intressant jämvikt. Hydran väljer att lägga sin röst i vågskålen till alternativ 2:s fördel. Fler fritidsaktiviteter och ungdomsorganisationer.


De speculis et fallaciis
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,662
Location
Helsingborg
Fråga 2:
Det tycks för närvarande stå 4/4 mellan alternativ 1 och alternativ 2. En intressant jämvikt. Hydran väljer att lägga sin röst i vågskålen till alternativ 2:s fördel. Fler fritidsaktiviteter och ungdomsorganisationer.
Hus Argus har dock, som medlem i Rutlands ärevördiga senat, 2 röster.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,847
Location
Ereb Altor
Fråga 2:
Det tycks för närvarande stå 4/4 mellan alternativ 1 och alternativ 2. En intressant jämvikt. Hydran väljer att lägga sin röst i vågskålen till alternativ 2:s fördel. Fler fritidsaktiviteter och ungdomsorganisationer.
Senatorhuset Argus har naturligtvis två röster. Men traditioner och ordning tycks ju inte betyda något för er...
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
12,470
Location
Ludvika
Jag finner denna information orimlig och stötande, men får nöja mig med att jag i så fall åtminstone tagit bort gillesskolornas övervikt och hoppas på att kvarvarande hus ser vinsten i fria men distraherade tänkare, snarare än hjärntvättade zombieslavar.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,847
Location
Ereb Altor
Jag finner denna information orimlig och stötande, [...] och hoppas på att kvarvarande hus ser vinsten i fria men distraherade tänkare, snarare än hjärntvättade zombieslavar.
Vi ska se till så att denna information når de fackliga representanterna för era Gensoldater.
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,662
Location
Helsingborg
Vi ska se till så att denna information når de fackliga representanterna för era Gensoldater.
Jag tror inte de har några militära fackrepresentanter. Det är högst ovanligt inom s.k. Skugghus.

Se: Lord Hyrax vs Riksdagskommisionen för Asteroidgruvnäringen för relevanta prejudikat inom Rutlands arbetslagstiftning.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,866
Jag finner denna information orimlig och stötande, men får nöja mig med att jag i så fall åtminstone tagit bort gillesskolornas övervikt och hoppas på att kvarvarande hus ser vinsten i fria men distraherade tänkare, snarare än hjärntvättade zombieslavar.
En senatorstol är ett tungt ansvar, som Huset Argus förvaltar för planetens bästa. Vi kan bara uppmuntra andra hus att bli mer aktiva och engagerade* i planetens rådgivande och lagstiftande församlingar. Då kanske även de av er som baserar er i omloppsbana kan känna ert fullt delaktiga i vårt gemensamma styre!

Vår Rutland III, I Rymden!

* Huset Argus kan givetvis inte göra några utfästelser om hur många århundraden av plikt och nit som krävs för en faktisk senatorstol.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
12,470
Location
Ludvika
Då kanske även de av er som baserar er i omloppsbana kan känna ert fullt delaktiga i vårt gemensamma styre!
Huset Argus lider likt de flesta marklåsta av ett väldigt begränsat synfält.

Från omloppsbana ser man mycket mer av planeten än från marken. Och vidare inser man snabbt att planeten endast är en bråkdel av det mäktiga rike som är Rutland III.

Ty rymden är Rutland III.
 

Hägerstrand

Tror fortfarande på 7WA
Joined
2 Dec 2022
Messages
1,308
Baron Charles kliver upp ur en äcklig svart gegga som han legat i koma i de senaste dagarna för att läka resterna av en skada från ungdomen.

Vi investerar 3p skuld och 3p arkiv i Elitsoldater

Att sätta övervakningschip i befolkningen skulle visserligen förenkla vårt underrättelsearbete, men riskerar också att göra vårt underrättelsearbete överflödigt, och så kan vi inte ha dem. Sätt dem i gillesskolor (1) istället!
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,866
Huset Argus lider likt de flesta marklåsta av ett väldigt begränsat synfält.

Från omloppsbana ser man mycket mer av planeten än från marken. Och vidare inser man snabbt att planeten endast är en bråkdel av det mäktiga rike som är Rutland III.

Ty rymden är Rutland III.
Att vi har olika perspektiv är inte en svaghet i sig - det är en styrka att en del Hus är rotade i Rutland IIIs mylla, andra siktar mot avlägsna stjärnor och har bredare galaktiska horisonter.

Vi köper helt att båda perspektiven grundar sig i en omsorg om Rutland III och dess naturliga rymdbesittningar. Där planeten är hjärtat i ett moget rymdrike. Som vi själva brukar säga - För Rutland III, i rymden!
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,662
Location
Helsingborg
[NOTIS: Skuldavbetalning har skett]

Välkommen till kvällens sändning av Rutland Rapport. Jag är Janice Dové och ersätter Eugina Lodal som tar en personlig ledighet efter dödsfall inom familjen [Informationssök. Eugina Lodal. Son: Ferdinand Lodal. Soldat i Hus Yggdrasil. Avliden på Destinikon Nova].

Kvällens Militärnyheter. Efter förlusterna rullar en ny generation av förbättrade Gensoldater ut från Adelshusens träningsaläggningar. Nya! Förbättrade! Redo att slåss och dö FÖR RUTLAND!

Medans mycket statistik är fortfarande klassificerad fick våra reportrar möjligheten att besöka Vita Argusgardets träningsanläggning. Till våran reporter Hanna Gyllen.

[holobilder från en träningsanläggning där vitklädda och extremt fotogeniska soldater lyfter vikter i bänkpress utan att ens verka anstränga sig, trots att de inte har på sig sina exo-rustningar. Siffrorna verkar indikera vikter på runt ett halvt ton].

“Sergeant? Vad tycker du om hus Argus senaste rekryter?”
“Fantastiskt. Jag får givetvis inte ge ut någon känslig information, men jag och Argusgardet är nöjda med pojkarna på labbet. Ursäkta mig, jag har ett jobb att göra”

[kameran pannar bort emot hinderbanan där lika oklanderligt vitklädda Argussoldater tycks ta sig över hinderna utan problem. En soldat vänder sig till sina kamrater, skrattar och hoppar sedan över ett hinder dubbelt så högt som sig själv på bara ett ben]

Sergeantens barska röst hörs skrikande i bakgrunden, “Sluta showboata Jansson och fokusera på jobbet!”

“Det var allt här hos Vita Argusgardet, jag är Hanna Gyllen för Rutland Rapport. Tillbaka till studion”

I ekonomiska nyheter. Gratulationer till Baron Van der Baas som nu är officiellt första personen i Rutland med en personlig förmögenhet på över en triljon kejserliga krediter. Detta följer stora ekonomiska framgångar för Hus Van der Baas som tack vare skickliga adamantiuminvesteringar nu har en ekonomi större än många mindre kejserliga planeter.

I politiska nyheter. Gilleslagen. Lagen, som gör det obligatorisk för barn över 7 att vara inskriven i en internatskola, har mött kritik både från adelshus som de Bois och ifrån Rutlands allt mer pressade medelklass, men trots massiva protester i Huvudstaden och asteroidbältena passerade lagen Riksdagen med en knapp majoritet efter att Senaten röstade för tidigare i veckan.

Gopper Brovik från Asteroidstation Delta Nio Tolv hade det här att säga; “Det är för jeevligt att bara for ad några huvudstaudsslynglar deur ne de ‘leker’ blaudsport sa skau de taur de vååri barn?”

Nu. Enligt kejserligt mandat för psykologiskt välmående, Kattnyheter.


Följande Händelser/Rykten kräver eran uppmärksamhet:


Händelse/Rykte 1 [orbitalis]:
Protester i asteroidbältena mot GIlleslagen hotar att reducera asteroidbältenas produktivitet. Ryktet säger att det är bara det första steget i att förslava asteroidbältena. Snart kommer alla bältare att vara reducerade till slavar. Prima noctis, försäljning av barn, avlivning av äldre osv.

Händelse/Rykte 2 [regionalis]: Expeditionen till Destinikon Nova var för att hämta en klon av Majk XXIII som snart ska krönas som den nya Kungen av Rutland. Ryktena har sprids framför allt i Rutlands yttre regioner och har lett till spontana festiviteter/upplopp bland grupperingar av Radikala Majkister.

Händelse/Rykte 3 [capitalis]: Expeditionen tog med sig hem monstruösa kloförsedda infiltratörer som nu härjar fritt. Det finns inga tecken på att det här ryktet är sant, men det har skett fyra styckmord i Huvudstaden där mördaren har försökt maskera mordet som en xenomorfattack. Paniken sprider sig. Preliminär undersökning indikerar att en vibrostyckare (slakteri-utrustning) har använts.

Händelse/Rykte 4 [regionalis]: De nya gensoldaterna är alla mentalt länkade till Baron Hydran som egentligen är en metamänniska. Alla husen är under Baron Hydrans kontroll och vi måste göra något nu innan han tar över alla! Fyra personer har arresterats för att planera ett terrordåd där de hade tänkt krasha ett planetärt linerskepp in i Hus Hydrans regionala högkvarter.

Rykte 5 [capitalis]: Destinikon Nova handlade om att få tag på förbjuden genteknologi. Men snart kommer den Genetiska Inkvisitionen och tar hand om de där korrupta adelshusen!

Rykte/Händelse 6 [orbitalis]: När flottan var borta har piraterna återkommit och kidnappar återigen gruvarbetare för att sälja dem som slavar! Paniken är värst på Asteroid Fyra Tolv där en gruvarbetar klan kapade en transport för att fly till de inre bältena och hamnade prompt i en nödsituation.

Varje hus kan fokusera på EN av dessa händelser/rykten. Välj ett Rykte/en händelse och välj en av följande handlingar:

  1. Ordningen över allt! Fokusera på att undertrycka oroligheter i regionen.
  2. Hantera konsekvenserna. Dina trupper kan vara Brutala och fokusera problemlösning eller Barmhärtiga och fokusera på att inte göra situationen värre.
  3. Utred bakgrunden till ryktet/händelsen för att komma till botten med orsaken.
  4. Fokusera på Ryktespridarna och antingen undertryck ryktena eller underblås ryktena och gör dem värre.
 
Top