På Rutland kan varje hus kan genomföra två (2) handlingar på Lördag och två (2) på Söndag.
Officiella handlingar på Rutland är:
- Genomför en internrevision av ditt eget hus. Om du inte är ett [Hus av hemligheter] får du då automatiskt all nuvarande information om ditt eget hus och har en viss chans att upptäcka eller till och med arrestera spioner och sabotörer.
- Genomför en riktad internrevision mot en sektor inom ditt hus: Ekonomi (inkluderar skulder), Militär, Politik eller Underrättelsetjänst (inkluderar Esoterik) för att upptäcka spioner och sabotörer. Detta har maximal chans att upptäcka infiltratörer.
- Genomför en riktad undersökning av en annan spelares hus. Specificera Hus och Område (Ekonomi, Militär, Politik eller Underrättelsetjänst).
- Eftersom en expedition är på väg kan ni också välja att genomföra en internrevision av eran expeditions militära styrka och inventera skatter ni har lyckats plundra.
Efter att ha officiellt deklarerat revision/riktad internrevision kan följande
Inofficella handlingar göras (genom PM):
- Istället för revision (specificera om du ersätter handling 1 eller 2) kan du placera en sabotör i ett annat hus. Specificera Hus och Område (Ekonomi, Militär, Politik eller Underrättelsetjänst). En sabotör kommer varje dag att försöka sabotera en poäng resurser inom det området, varje försök ger en möjlighet att upptäcka sabotören (inte lika hög chans som en Riktad internrevision).
- Istället för revision (specificera om du ersätter handling 1 eller 2) kan du placera en spion i ett annat hus. Specificera Hus och Område (Ekonomi, Militär, Politik eller Underrättelsetjänst) och i vilket syfte spionen placeras. Spioner kan försöka att: Sabotera investeringar och istället föra över en del av resurserna till ditt hus. Ge dig en fördel i nästa konflikt mellan detta huset och dig själv. Försöka upptäcka Husets Hemligheter. Alla spioner kommer på Fredagar (inför Lördagens handlingar) att försöka ge dig en rapport om husets värden i den sektorn de är planterade.
- Istället för en revision (specificera om du ersätter handling 1 eller 2) kan ni i hemlighet rikta eran expeditions sensorer och underrättelseförmågor mot ett annat hus expedition och försöka få reda på vad deras militära styrka är och vad de har för last. Specificera vilket Hus expedition ni vill spionera på.
Varje gång en spion eller sabotör handlar eller försöker föra över information så kan de upptäckas automatiskt om huset lyckas tillräckligt väl på ett Underrättelse slag. En spion eller sabotörs chans att lyckas med sina handlingar mäts mot Husets Esoterik.
Skatterna från Destinikon Nova består av:
Militära resurser: Förvandlas på måndag till ett investeringsslag i militär per resurs då huset försöker reparera utrustning till användbart skick.
Adamantium: Förvandlas på måndag till ett investeringsslag i ekonomi per resurs då adamantiumet säljs eller konverteras till andra ekonomiska resurser (eller sparas för framtida bruk av flottan).
Information från de Genetiska Arkiven: Information från de genetiska arkiven är svårare att konvertera till resurser, men varje hus kommer under veckan får chans att spendera de här resurserna för diverse typer av politisk och underrättelse verksamhet (kan konverteras till politik, underrättelsetjänst eller esoterik) eller användas för genetisk forskning (laglig och olaglig sådan).
I den mörka rymden ovanför Destinikon Nova...
Skeppen från Destinikon Nova förbereder sig för att åka hem. Skeppens motorer och fusionsreaktorer värmer upp för att göra sig redo att bryta omloppsbana. Om man skulle vilja attackera ett annat Hus är det här det perfekta ögonblicket.
Öppna handlingar:
- Mina skepp håller sig på avstånd från övriga.
- Mina skepp försöker närma sig skeppen som tillhör hus [deklarera vilket hus]. Detta ger båda husen möjlighet att skydda varandra från angrepp från utomstående (om de blir angripna av utomstående får båda sidorna skjuta tillbaka. Skada från fiender orsakas först och främst på den angripna flottans skepp, sen på dess allierade om det finns skadetärningar kvar), eller det perfekta ögonblicket för en attack på kort avstånd.
- Kaptenen för mina skepp beordrar skeppen från hus [deklarera vilket hus] att stänga ner sina vapen och sensorer och förbereda sig för bordning eller så öppnar vi eld.
Som
en dold handling (skicka PM in konversationen du har med mig) kan du deklarera att du vill
attackera skepp från ett annat hus. Detta resulterar i
två (2) stridsomgångar:
- Om skeppen höll sig på avstånd består första salvan av avståndsvapen som missiler och jaktskepp. [kapare] är specialiserade på den här typen av strid, med hög rörlighet och en stor andel avståndsvapen som kan skjuta snabbt, men med begränsad tålighet och ammunitionsförråd. De får en fördel i första omgången, både på att undvika att bli träffade och på att orsaka skada. Båda sidorna gör skada samtidigt både i första och andra omgången (avståndsmissiler tar tid på sig att nå fram, och inget skepp kan slå ut ett annat innan båda sidor har avfyrat sina missiler och skickat iväg sina jaktskepp).
- Om skeppen närmade sig varandra och endast en sida deklarerade att de ville attackera får den sidan skjuta först i första omgången (dvs förstörda fiendeskepp får inte skjuta tillbaka). Om båda skeppen deklarerade att de vill attackera varandra skjuter den sidan som får bäst resultat på Underrättelse+Esoterik först. Vid oavgjort skjuter de båda samtidigt. I andra omgången skjuter båda sidor samtidigt. [kryssare] och [slagskepp] har en fördel på att undvika skada i andra omgången då deras överlägsna bepansring och större besättning gör att de kan utföra en effektivare skadekontroll.
Om en sida förlorar alla sina skepp kapar de alla transportskepp och tar den andra sidans skatter för eget bruk. Om båda sidorna har skepp kvar så lyckas den sidan som har flest skepp kvar kapa ett antal transporter från motståndaren.