Vid O1 attackerar Hus Hydran och understödjande hus partikelkanonen (som håglöst skjuter skott på skott mot Hus Illmortis flotta, som på det här avståndet och utan understödjande radarstationer inte har någon utan någon större chans att träffa). De neutraliserar O1:s radar och partikelkanoner med första salvan av missiler, men icke-upptäckta närförsvarssystem gör att skeppen blir inblandade i en kaotisk och brutal strid på nära håll.
Husen vid O1 kan:
- Kämpa tills fienden är neutraliserad!
- Dra sig tillbaka för att engagera nytt mål nu när långdistansvapnen är utslagna (medelsvårt slag).
Kampen vid O2 fortsätter. Kommendör Argus Flax (eller är det Argus Maxx?) leder Argus Vita Garde i en vild attack mot Ajax, understödd av Hus Van der Baas medans övriga hus (ledda av Hus Ordos trupper, som vägrar vara i samma attackgrupp som Van der Baas) ger sig på Bellerofon.
Bellerofon blir lemlästad av anfallet, med undantag av några närskyddslasrar som trotsigt fortsätter att spotta ut eld är skeppet dött.
När Ajax batterier fokuserar sin eld på Vita Gardet lyckas Van der Baas kapare avfyra en pansarbrytande torped på nära håll. Det är en direktträff på Reaktor 4 och Ajax spyr ut ett moln av radioaktiv eld. Det vettiga valet hade varit att stänga ner alla reaktorer och ge upp, men Ajax tycks pressa kvarvarande reaktorer. Skeppet kommer att detonera!
Husen vid O2 kan:
- Rikta all eld mot Ajax! Punktera dess reaktorer innan de exploderar!
- Full kraft till retro-thrusters. Manövrera till säkert avstånd och fortsätt att skjuta!
- Full kraft till huvudmotorer. Nekroflottan är praktiskt sett neutraliserad och vi måste understödja trupper på Nekropol 5 (kan anfalla Nekropol 5 nästa runda).
På Nekropol 5 lyckas Hus Illmortis och Okenwalls trupper bryta sig igenom nekrotruppernas linjer och attackera P5. P5 verkar vara en försvarsbas med spaningsradar, silos för interplanetära missiler samt en rad befästa pjäsvärn för tunga pansarbrytande laserkanoner. Pjäsvärnen är dock framför allt grupperade för att stoppa anfall från P2/P3/P7.
Trupper vid P5 kan:
- Attackera så snabbt som möjligt och gräv in er (bästa försvar mot P6)
- Försök ta pjäsvärnen så intakta som möjligt så att de kan användas mot möjliga förstärkningar från P2/P3/P7.
- Ta fortifikationerna vid P5 men fokusera resurserna till arriärgardet för att skapa avstånd till nekrotruppernas förstärkningar från P6 (vid framgångsrikt slag kan flottan i omlopp bombardera trupper vid P6 utan risk att skada sina egna).
(Det är PvP helg. Den här helgen gör vi det lite annorlunda)
Samtidigt på Rutland...
Den södra kontinenten har varit en förgiftat och radioaktivt ödeland ända sedan den slutliga uppgörelsen mellan radikala majkister och den kejserliga guvenören. Det har inte hindrat att mer eller mindre dumdristiga äventyrare begett sig dit för att leta efter skatter som kan ha överlevt katastrofen. De flesta har dött, eller återvänt radiakskadade och utan något att visa för sina besvär och sin förlorade hälsa.
Nu har en grupp utforskare återvänt med oemotsägliga bevis för att de har hittat ett av Hus Trolle:s (som var det mäktigaste och rikaste huset på södra kontinenten) gömställen. Rikedomar, hemligheter (tekniska och politisk kompromat?), vapen…kanske till och med en del av Hus Trolle:s fabulöst stora arsenal av atomvapen? De tänker anordna en auktion för att sälja gömställets plats och hur man tar sig dit med en skyttel och samtidigt undviker de värst kontaminerade zonerna och andra faror.
Auktionen kommer att avgöras efter söndagens session, så varje hus kommer att totalt ha 4 handlingar som de kan utföra för att öka sina chanser (2 idag, 2 på söndag).
Vilka handlingar tar ditt hus (alla deklarerade handlingar kan ändras i ett PM):
- Använder mitt hus ekonomiska resurser för att få fram kapital att buda med.
- Använder mitt hus politiska resurser för att föra samman en kartell av likasinnade hus som kan poola ihop sina resurser. Jag kommer inte ta hem allt själv, men väl lejonparten.
- Jag använder mitt hus politiska och underrättelse resurser för att sabotera [valfritt hus] försök att sätta ihop en kartell.
- Använder min underrättelsetjänst för att sätta ihop ett team av sektorns mest kvalificerade agenter och brottslingar för att utföra en heist och sno informationen.
- Använder min underrättelsetjänst för att placera en agent hos [valfritt hus] som jag tror tänker utföra handling 3, så att min agent kan vid rätt tillfälle förråda teamet och lämna över informationen till mig.
- Sätter in mina militära resurser för att förhindra att en heist lyckas!
- Annan (mycket smartare och/eller dumdristigare) handling där jag [beskriv handling].
- Bah! Humbug! Jag kan inte vinna det här (men det är absolut inte därför jag inte involverar mig) utan tröstar mig med att tvinga mina ekonomer att räkna ut hur mycket pengar jag sparar genom att inte involvera mig i det här tramset.