Nekromanti GenCon och D&Ds framtid

Max Raven

T12-kultist
rjonas said:
Nu kommer det nya Legend of Drizzt. Ser fint ut:

http://boardgamegeek.com/thread/625708/content-information
Sen så kommer Dungeon of Dread senare - som jag trodde var i samma stuk som Ashardalon/Ravenloft/Drizzt. Men uppenbarligen inte helt - traditionell Dungeon Master verkar det som.

Jag är nog helt okej med D&D som Dungeon-brädspel. Just nu tror jag lite som krank - det är kanske mer tänkt som en inkörsport till D&D 4E. Kanske lite i senaste laget dock, men personligen tror jag att de har något här.

rjonas

Hero
Max Raven said:
Sen så kommer Dungeon of Dread senare - som jag trodde var i samma stuk som Ashardalon/Ravenloft/Drizzt. Men uppenbarligen inte helt - traditionell Dungeon Master verkar det som.

Jag är nog helt okej med D&D som Dungeon-brädspel. Just nu tror jag lite som krank - det är kanske mer tänkt som en inkörsport till D&D 4E. Kanske lite i senaste laget dock, men personligen tror jag att de har något här.
Pawns! Nu jäklar växlar de upp. Detta kan vara början på Platinum Age of D&D.

Jag börjar tro att Wizards kommer köra en festlig variant av harakiri på produktseminariet på söndag.

Fast Drizzt ska jag nog tjacka.

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
rjonas said:
Max Raven said:

Pawns! Nu jäklar växlar de upp. Detta kan vara början på Platinum Age of D&D.

Jag börjar tro att Wizards kommer köra en festlig variant av harakiri på produktseminariet på söndag.

Fast Drizzt ska jag nog tjacka.
Vad menas egentligen med "pawns"? Är det samma sak som tokens?

Vitulv

rjonas said:
Pjäser rätt och slätt.
Ah, då förstår jag. Jag tyckte först att det verkade konstigt att de inte skulle ha med miniatyrer längre (som i de tidigare D&D-brädspelen) men då kanske man kan anta att pawns avser just sådana.

CapnZapp

Myrmidon
rjonas said:
Nu blir till och med jag intresserad!

rjonas

Hero
Vitulv said:
Ah, då förstår jag. Jag tyckte först att det verkade konstigt att de inte skulle ha med miniatyrer längre (som i de tidigare D&D-brädspelen) men då kanske man kan anta att pawns avser just sådana.
Jag är rädd att hade de kunnat skryta med miniatyrer hade de gjort det. Vi kan ha sett det sista av Wizards minis på lång tid. Men som sagt, vi ser på söndag vad som händer.

CapnZapp

Myrmidon
<div class="ubbcode-block"><div class="ubbcode-header">Quote:</div><div class="ubbcode-body">Neverwinter Campaign Setting – The Neverwinter Campaign Setting is the ultimate encyclopedia on the inner workings of the city of Neverwinter, containing everything from history and geography to character themes. It is the first-ever RPG book focused solely on one city and conveniently presents Neverwinter content in a single hardcover format containing information for both players and DMs.</div></div>
Jäpp, rollspelshistoriens första stadsmodul är äntligen här!

(Sås: http://forum.rpg.net/showthread.php?586962-Seriously-WotC )

Eksem

Champion
Alltså, man blir ju så himla nyfiken på hur det där gick till.

Har det trillat bort ett "this" ("focused solely on this one city")?

Har de helt andra skribenter som skriver säljtext än som skriver rollspelsmaterialet? I sådana fall, varför har de säljtextskribenter som inte vet något om rollspel?

Är det en lögn att locka nya spelare med?

Det är verkligen en liten sak, men också mycket, mycket konstig. Och rätt kul.

Eller har de faktiskt kommit på ett helt nytt sätt att presentera rollspelsmiljöer? Inte vidare troligt, men det vore ju verkligen en grej!

Hans E Magnusson

CAPS LOCK
Oldtimer said:
Ja, i vilket fall som helst kommer jag ju att hänga på Twitter och andra kanaler klockan 16:00 på lördag.
Vad händer 16 idag? Har dom någon slags presentation eller nått då?

Vill veta, vill veta

Kan man räkna med att folk som har koll håller en uppdaterad här :gremsmile:

Oldtimer

Slava Ukraini!
Hans E Magnusson said:
Oldtimer said:
Ja, i vilket fall som helst kommer jag ju att hänga på Twitter och andra kanaler klockan 16:00 på lördag.
Vad händer 16 idag? Har dom någon slags presentation eller nått då?
Ja, eller nått:
Saturday, August 6th, 10 AM - 12 PM
Product Line Review
Get an exclusive look at upcoming titles for the D&D RPG direct from the game’s designers, developers, and editors. This seminar will take a look at D&D’s upcoming releases and tease new mechanics and story directions.
10:00 - 12:00 i Indianapolis blir alltså 16:00 - 18:00 svensk tid.

rjonas

Hero
Oj, det hände visst ingenting! Skumt. Det kanske är Hasbros malpåse som gäller för D&D trots allt,

Fast, jag har sett en intressant nyhet: Gale Force Nine släpper små lådor med counters, kort och en silhuettstansad genomskinlig plastfigur. En låda för varje klass; Avenger, Barbarian och så vidare. Det är en "official licensed D&D product". Varför licensiera ut det? Det låter som en produkt som Wizards själva skulle kunna släppa till Essentials. Visst, GF9 har produktionsapparaten och jag kan tänka mig att GF9 är en munsbit om Wizards skulle få för sig att köpa upp GF9. Jag misstänker att detta är en testballong utanför Wizards som de spänt kommer följa försäljningen på.

Fundera på det: Licensiera ut Player packs?

Max Raven

T12-kultist
rjonas said:
Oj, det hände visst ingenting! Skumt. Det kanske är Hasbros malpåse som gäller för D&D trots allt,

Fast, jag har sett en intressant nyhet: Gale Force Nine släpper små lådor med counters, kort och en silhuettstansad genomskinlig plastfigur. En låda för varje klass; Avenger, Barbarian och så vidare. Det är en "official licensed D&D product". Varför licensiera ut det? Det låter som en produkt som Wizards själva skulle kunna släppa till Essentials. Visst, GF9 har produktionsapparaten och jag kan tänka mig att GF9 är en munsbit om Wizards skulle få för sig att köpa upp GF9. Jag misstänker att detta är en testballong utanför Wizards som de spänt kommer följa försäljningen på.
Hm. Du tror inte det är nåt i stil med "okej, vi tjänar pengar, men inte såpass att vi tycker vi kan motivera vår egen avdelning för sånt här"?

Var det inte nån som funderade på det här innan, med att Hasbro antagligen tjänar på D&D, men inte särskilt stora summor?

Var inte "bomben" förresten att en ny setting var på gång? :gremwink:

rjonas

Hero
For the record: Wizards har inte utlovat nån bomb. Det var jag som trodde (efter Mearls kolumner) att det borde komma en. Men det gjorde det inte.

Det ryktas dock om att W har utlovat ett skirmishspel med miniatyrer till 2012, några äventyr och andra D&D-böcker samt ett nytt brädspel Lords of Waterdeep (Euro).

rjonas

Hero
Oj, pack om 12 miniatyrer på samma tema. :gremsmile: Minsann.

Dungeon of Dread nedlagt. Var inte kul (i speltest).

Då blir det gubbs i alla fall till slut.

Vitulv

Oldtimer said:
Om man vill läsa en bra sammanfattning om seminariet, finns det en här och en annan där.
Jävlar, det var mycket intressant tycker jag, om än inte några bomber.

Jag välkomnar verkligen att Wizards verkar fokusera om något mot berättande, upptäckande (exploring) och utredande (investigation).

Nu när brädspelen finns, så kan man kanske låta rollspelet ta en lite mer traditionell roll. Kul och bra, tycker jag. Jag tror att WotC gör helt rätt, att de splittar varumärket och separerar fokuset i de två produktlinjerna brädspel/rollspel. Med det sagt så tror (och hoppas) jag inte att att rollspelet blir supertraddigt, det kommer nog fortfarande att vara väldigt speligt.

"Mass battle game" låter helt awesome.

Schysst att de plockar upp miniatyrlinjen igen, nu håller jag bara tummarna för att vi får se bättre skulpter och målning än de senare DDM-setten, för de var helt bedrövliga.

Blog of holding said:
BOVD will not be as hardcore as third edition version.
D: D: D: