Så sant. Hade jag inte haft barn hade jag inte kunnat köpa så mycket lego. Planen är att få de intresserade av brädspel också.Arfert said:De har föräldrar som är köpstarka.
OT: Antar att du vet att lego har brädspel?rjonas said:Så sant. Hade jag inte haft barn hade jag inte kunnat köpa så mycket lego. Planen är att få dem intresserade av brädspel också.
TouchéNecross said:Jo, men ibland känns det inte som att WotC har den rätta målgruppsanalysen. Den har Paizo
Det här kan jag absolut tro.Totte said:Flera andra speltillverkare vädrar morgonluft eftersom de anser att DnD är dött eftersom Hasbros marknadsavdelning inte förstår sig på rollspelsbranschen alls.
Jo, men det är inte gamla rävar som vill ha tillbaka 3.x, det är dom som började spela med 2.0 eller 3.0 som saknar sina skills och sina feat-träd som man kunde powergameoptimera i absurdum. (Detta var ju ett marknadsavdelningsbeslut att spelet skulle gynna de som hade alla böcker och iddes opta sönder).krank said:Vad gäller originalämnet tycker jag att modularitet är najs, om de får det att funka. Och inte lyssnar alltför mycket på gnälliga gamla rävar som helst av allt bara hade sett att Wizards fortsatt krångla till 3.x i evighet.
För mig är alla som inte började spela 4e (som jag, alltså) "gamla rävar" =)Totte said:Jo, men det är inte gamla rävar som vill ha tillbaka 3.x, det är dom som började spela med 2.0 eller 3.0 som saknar sina skills och sina feat-träd som man kunde powergameoptimera i absurdum. (Detta var ju ett marknadsavdelningsbeslut att spelet skulle gynna de som hade alla böcker och iddes opta sönder).
Fast jag ger inte mycket för sådana omdömen - de har funnits i omlopp sedan Dave Arneson slutade på TSR 1976...Totte said:Jag har en del kontakter i spelvärlden i USA och där har man de senaste året pratat om att DnD är en död produkt. WotC har ju sparkat mer eller mindre alla som arbetat med det, och Hasbro ser bara DnD som en kostnad jämfört med kassakon Magic, vilket gör att man verkar fått två val: Lägg ner eller se till att göra det som Magic, d.v.s du vill ha en magiker som kastar fireball, då måste du ha samlarkortet fireball som är ovanligt, så du måste köpa i snitt 22st 10 pack med DnD cards för 8 dollar st innan du hittar fireball eller köpa det på EBay för en hisklig massa pengar.
Flera andra speltillverkare vädrar morgonluft eftersom de anser att DnD är dött eftersom Hasbros marknadsavdelning inte förstår sig på rollspelsbranschen alls.
Det var bl.a de på Paizo som ansåg att WoTC inte längre är ett hot, men vi får se. Skillnade denna gång är inte att det går dåligt ekonomiskt, men Hasbro förväntar samma vinstmarginaler som man har på sina andra saker så som barbie, my little pony och Magic. Vad Hasbro annars gör är att lägga saker på is, men man håller hårt på varumärket, så ingen annan kan göra nått som är i närheten, och man drar tillbaka ev licenser, har hänt förrut.Sapient said:Fast jag ger inte mycket för sådana omdömen - de har funnits i omlopp sedan Dave Arneson slutade på TSR 1976...
Nykomling.Totte said:Som gammal räv (har spelat olika D&D inkarnationer sen 1977...
Så... En ny tecknad D&D-serie och något typ av spel som Weapons and Warriors eller nåt sånt?Totte said:Det var bl.a de på Paizo som ansåg att WoTC inte längre är ett hot, men vi får se. Skillnade denna gång är inte att det går dåligt ekonomiskt, men Hasbro förväntar samma vinstmarginaler som man har på sina andra saker så som barbie, my little pony och Magic. Vad Hasbro annars gör är att lägga saker på is, men man håller hårt på varumärket, så ingen annan kan göra nått som är i närheten, och man drar tillbaka ev licenser, har hänt förrut.Sapient said:Fast jag ger inte mycket för sådana omdömen - de har funnits i omlopp sedan Dave Arneson slutade på TSR 1976...
Ärligt talat, steget mellan de brädspelen och D&D4/Essentials är inte SÅ stort. Faktiskt. Om brädspelen faktiskt klarar sig och lever vidare tror jag att rollspelet har en framtid =)Max Raven said:... Eller som Castle Ravenloft och Wrath of Ashardalon. Med tanke på att två såna brädspel till är på gång så...
CapnZapp said:Lyckas Hasbro vinna en ny generation rollspelare vore mycket förlåtet.
Dock finns inget som tyder på detta, iallafall inte med någon igenkänningsbar beskrivning av "rollspel".
Exempelvis: Bioware och Blizzard gör dataspel som marknadsförs som "rollspel", men vad hjälper det oss som vill att det ska finnas en marknad för sitta-gemensamt-tala-till-varandra spel som inte är typ bräd- och sällskapsspel...?
Jag står nog närmare krank i min bedömning. Jag tror brädspel -> essentials -> "full D&D" kan vara en kedja som lockar in nya grupper som annars inte hade provat rollspel.krank said:Ärligt talat, steget mellan de brädspelen och D&D4/Essentials är inte SÅ stort. Faktiskt. Om brädspelen faktiskt klarar sig och lever vidare tror jag att rollspelet har en framtid =)
Hoppas på att du får rätt, skulle ju ha varit strålandeStoruggla said:Jag tror, efter att ha funderat i kanske en minut på Hasbro och sådant, att det kommer bli som följande:
D&D6 blir som Heroquest, ungefär. Man köper en låda och i den medföljer enklare möbler och väggar och dörrar att göra en dungeon med, dessa ställer man självklart upp på spelbrädet med grottgolv med rutnät på, ungefär som det var med Heroquest.
Sen gör man sin gubbe (vilket kommer väl vara att välja ras och klass) och sen flyttar man gubben på brädet och sen så slåss man med monsterminisarna. Mer möbler, äventyr och minis kan man sedan köpa i tilläggsboxar. Brädspel med visst inslag av rollspelande. Det kommer sälja, ungefär som Descent, Monopol och sådant.
Vad femman blir däremot, det vete fan.
Storuggla, domedagsprofeten