Kriget är kallt…
…mellan himmel och helvete. Båda sidor har agenter på jorden, som tassar runt varandra i ett skuggspel inte helt olikt det mellan hemliga agenter för världsliga nationer. Vi spelar agenter för himlen och helvetet - båda benämns “änglar” då demoner fortfarande är fallna sådana.
Vi drar inspiration från Demon: The Descent, Good Omens och en hög med spionfilmer. Rivaliteter och vänskap mellan agenter är minst lika viktigt som uppdraget.
Att sätta upp spelet
Dela upp en kortlek i de fyra färgerna och blanda varje färg.
Varje spelare drar ett kort från varje färg.
Rita upp på papper:
Klöver - vilken ängel/demon är du, skriv i hörnen/kanten.
E. Den som väger själar
2. Saturnus beskyddare
3. Avgrundens ängel
4. Guds lejoninna
5. Ängeln vid världens ände
6. Regnets ängel
7. Den himmelske skrivaren
8. Den fjärde himlens väktare
9. Guds krona
10. Den första flodens väktare
Kn. Baals kalv
D. Guds storm
K. Baals budbärare
Spader - ängelns täckmantel.
E. Vapenhandlare
2. Informationshandlare
3. Terroristledare
4. Lönnmördare
5. Kurir
6. Smugglare
7. Inbrottstjuv
8. Kemist
9. Sprängämnesexpert
10. Tekniker
Kn. Hacker
D. Analytiker
K. Bilförare/pilot
Ruter - täckmantelns täckmantel.
E. Diplomat
2. Nybörjare på underrättelsetjänst (eng. “double angel”)
3. Skådespelare
4. Restaurangägare
5. Journalist
6. Biodlare
7. Taxichaufför
8. Konsthandlare
9. Mäklare
10. Privatdetektiv
Kn. Barista
D. Stadsarkitekt
K. Skräddare
Hjärter - relation till spelarrollen till höger
E. Mentor/protegé
2. Utpressning
3. Förbjuden kärlek
4. Hämndlystnad
5. Skuld
6. Spelar schack varje lördag
7. Före detta kollegor
8. Katt- och råttalek
9. Vänner på varsin sida
10. Rivaler på samma sida
Kn. Utnyttjande
D. Beundran
K. Manchurisk kandidat
Dra 2-3 ruter till (minst två, men färre än antalet spelare) - "mänskliga tillgångar" innanför den yttre ringen med spelarroller. Dessa har användbara roller enligt rutertabellen ovan, men så vitt ni vet är de inte del i skuggkriget mellan himmel och helvete.
Blanda om de dragna spaderkorten igen och dra ett, detta blir målet som agenterna vill skydda eller sabotera, och spelmötets fokus utöver relationerna mellan agenterna. Skriv upp det i mitten av papperet.
E. En svart marknad för massförstörelsevapen
2. En massavlyssningsstation
3. En hemlig terroristbas
4. En sajt på Darknet där lönnmordskontrakt sluts
5. En dold passage genom en bevakad gräns
6. En hälare
7. En överdrivet välbevakad herrgård
8. Ett laboratorium där skumma experiment sker
9. Ett valv
10. En mekanisk verkstad
Kn. En avancerad AI, på gränsen till gudalik
D. Börsen
K. En flygplats
Lägg undan de kort som använts för att bygga rollpersoner. De används inte mer.
Blanda ihop de kort som ingen dragit, plus de som symboliserar mänskliga tillgångar - denna hög har lika många kort i varje färg, men saknar de kort som använts för att bygga rollpersoner.
Ta ett kort ur den nya högen och lägg vid varje "mänsklig tillgång”. I spel, när en mänsklig tillgång förhörs eller kan förråda en roll, vänd upp hens kort.
- Klöver: Hen är egentligen en ängel/demon, se ovanstående klövertabell. Definitivt dåliga nyheter.
- Spader: Hen är en mänsklig maktfaktor med egen agenda, se spadertabellen. Kanske hanterbar.
- Hjärter eller ruter: Allt väl.
(Ja och här är "generatorn" slut, men jag skrev klart till testbart skick ändå.)
Hur man spelar
Turas om att sätta en scen. Pusha för din agents agenda gällande uppdraget, eller din agents relation till någon annan roll, eller båda. Den som sätter scenen bestämmer var scenen sker och vilka som är med, vem som spelar eventuella icke-rollpersoner, och när scenen slutar.
Konflikter vinns av den som har en relevant expertis. Om båda sidor är experter drar man ett varsitt kort, högst vinner.
Den som förlorar en konflikt kan alltid välja att bränna sin täckmantel och avslöja sig som en bevingad varelse med dånande röst (oavsett om hen är ängel eller fallen ängel) som vinner alla fysiska, sociala och mentala konflikter. Täckmanteln är dock sedan bränd för gott och rollpersonen spenderar resten av spelet på flykt från andra sidans (ev fallna) dödsänglar. Att bränna en täckmantel avslutar alltid scenen direkt efter att spelaren beskrivit hur hen vinner konflikten.
Hur man slutar spela
Man kan tänka sig att när något att följande kriterier uppnås är situationen så bortom all räddning att det är dags att runda av spelsessionen och tillsammans berätta en epilog:
- Uppdraget är definitivt vunnet av endera sidan.
- Två agenter har bränt sina täckmantlar.
- Agenterna har på annat sätt varit så osubtila att himmelska, helvetiska eller världsliga auktoriteter rimligtvis ingriper.