ceruleanfive
Bläckfisk
Jag har suttit och klurat på fraktioner till Vindsjäl. kwarnberg tipsade mig om en Matt Colville-video om central tension. Jag tyckte att den var intressant och spann vidare lite på konceptet, vilket resulterade i en extremt simpel metod för att generera ett nät av rivaliserande fraktioner. Så det tänkte jag helt enkelt dela med mig av.
Metoden bygger på en slags fraktalisering av fraktioner. På högsta nivån finns en konflikt mellan två sidor, men inom respektive sida finns det också en konflikt. Och inom de grupperingarna finns det också konflikter. Och så vidare.
För det första gör metoden det ganska lätt att komma på fraktioner och deras agendor. För det andra kan det uppenbara sig oväntade potentiella allianser mellan fraktioner. Och för det tredje får rollpersonerna möjlighet att verkligen påverka saker genom vilka de lierar sig med – och de kan successivt jobba sig upp högre och högre i maktordningen.
Exempel:
Det är fortfarande lite i skisstadiet, men jag känner att det kan bli användbart åtminstone för mig.
Metoden bygger på en slags fraktalisering av fraktioner. På högsta nivån finns en konflikt mellan två sidor, men inom respektive sida finns det också en konflikt. Och inom de grupperingarna finns det också konflikter. Och så vidare.
För det första gör metoden det ganska lätt att komma på fraktioner och deras agendor. För det andra kan det uppenbara sig oväntade potentiella allianser mellan fraktioner. Och för det tredje får rollpersonerna möjlighet att verkligen påverka saker genom vilka de lierar sig med – och de kan successivt jobba sig upp högre och högre i maktordningen.
Exempel:
- Land A vill annektera Land B, medan Land B vill förbli självständigt.
- Grupp A-A vill ta över Land B med våld, medan Grupp A-B vill använda diplomati.
- Grupp A-A-A menar att den nuvarande regenten är för vek och måste ersättas, medan Grupp A-A-B stöttar regenten.
- Grupp A-A-A-A vill att Person A ska ta över makten från regenten, medan Grupp A-A-A-B vill att Person B ska få kronan.
- Grupp A-A-A-A-A vill att Person A ska ta makten via militär stadskupp, medan A-A-A-A-B vill att Person A ska vigla upp folket till revolution.
Det är fortfarande lite i skisstadiet, men jag känner att det kan bli användbart åtminstone för mig.