Nekromanti Generiska flexibla regelsystem?

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Hero System fanns på SF så sent som för ett halvår sedan... En tjock bok.

... FUDGE kanske funkar till det här, slog det mig plötsligt.
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
"Hero System fanns på SF så sent som för ett halvår sedan... En tjock bok."

Ja, jag minns något om en riktigt tjock bok md svart omslag med en gul gubbe på?

"FUDGE kanske funkar till det här, slog det mig plötsligt."

Javisst ja, FUDGE och FATE borde ju fungera? Det har du rätt i.


Storuggla, men inte BRP
 

Simon

Swashbuckler
Joined
10 Oct 2000
Messages
2,602
Location
Malmö/Stockholm
chryckan said:
Kollade in de ovan nämnda system och medan de må vara generiska så är de inte tillräckligt flexibla.

För att göra det enkelt så är de (från de previews etc jag fått tag på) för humanoid centrerade. Dvs. karaktärsskapandet är begränsade till vad en människa (eller liknade humanoid ras) kan ha för förmågor med viss modifikation. Samma sak gäller utrustning.

Men om du till exempel skulle vilja skapa en karaktär som är en hyperintelligent nyans av blått så går inte detta.
I tråden Varför jag gillar Solar System så finns lite diskussion om styrkor och svagheter med Solar.

Jag skulle inte säga att det är låst till människoliknande protagonister alls, actually. Man bestämmer ju både vilka pooler man ska ha och vilka färdigheter och förmågor som behövs för just den givna kampanjen. Så kan man bara föreställa sig hur man vill att en färgnyans tar sig an saker den vill göra, hur den driver sin vilja i konflikt med andra entiteter så är det bara att köra på! :gremsmile:
 

Chryckan

Swordsman
Joined
3 May 2005
Messages
597
Location
Stockholm
Simon said:
I tråden Varför jag gillar Solar System så finns lite diskussion om styrkor och svagheter med Solar.

Jag skulle inte säga att det är låst till människoliknande protagonister alls, actually. Man bestämmer ju både vilka pooler man ska ha och vilka färdigheter och förmågor som behövs för just den givna kampanjen. Så kan man bara föreställa sig hur man vill att en färgnyans tar sig an saker den vill göra, hur den driver sin vilja i konflikt med andra entiteter så är det bara att köra på! :gremsmile:
Okej. Det blev ju lite tydligare och som du sa så låter det lite mer flexiblare. Ibland är det svårt att bedöma ett spel enbart utifrån de lite enklare förhandsvisningarna på nätet.


Storuggla said:
Javisst ja, FUDGE och FATE borde ju fungera? Det har du rätt i.
Okej, hittade Fudge och det verkade riktigt bra men vad är Fate?
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
18,091
Location
Ereb Altor
chryckan said:
Okej, hittade Fudge och det verkade riktigt bra men vad är Fate?
En vidareutveckling. Solar System är i sin tur en vidareutveckling av FATE. Precis som Simon säger är SS inte alls knutet till någon form av homanoid norm. Hela boken förklarar för dig hur du ska anpassa systemet till just din setting.

Däremot slog det mig att Dont rest your head/Dont lose your mind är väldigt mycket det du är ute efter. Galen Urban Fantasy med märkliga krafter och figurer. Det är inte speciellt flexibelt utan fokuserar ganska starkt på galenskap och weird grejer, men ligger i den sfär du pratar om. Alice i Underlandet på LSD.
 
Top