Intressanta och bra tankar! Jag tror det här är lite make or break-punkten för olika spelartyper. Stridssystem generellt syftar till att få bort så mycket godtycke som man kan, att få ett regelverk som alla, SL som spelare, förhåller sig till för att bedömma risk och vinst. Vissa spelare kommer tycka det här är skitkul, att man får ge relevant input som har effekt på striden och som målar upp en riktig bild över hur den flödar. Andra kommer tycka att det är godtycke.
Min första spontana reaktion är att detta kommer funka väldigt bra så länge som spelledaren är mer insatt i strid, bråk och slagsmål och sannorlikt väldigt dåligt om spelarna är mer insatta i sådant. Jag känner att varje gång man behöver ta något omtag eller ens ställer frågan varför en SG är så hög så faller man ur den mode som jag tror man vill uppnå, den beskrivande mode:n så att säga.
Strid är så speciellt för det är så speciella saker som står på spel.