Genrer utan rollspel?

Klingonsylt

Swordsman
Det fanns en tråd om detta för snart 20 år sedan tror jag, men jag funderade på vilka genrer och vanliga former berättelser som verkligen är helt orepresenterade i rollspel? Vare sig det rör sig om experimentella indiespel eller tradspel.

Har tänkt att stereotypa sportfilmer med ett lag av underdogs i centrum borde vara ett exempel, men det kanske har plockats upp av Storybrewers "Fight with Spirit"?

@wilper har ju gjort harlequinkärleksromansrollspelet Ökenros. Finns det något som försökt emulera feelgoodromaner?

Genesis

Ni dés ni maître
Det fanns en tråd om detta för snart 20 år sedan tror jag, men jag funderade på vilka genrer och vanliga former berättelser som verkligen är helt orepresenterade i rollspel? Vare sig det rör sig om experimentella indiespel eller tradspel.

Har tänkt att stereotypa sportfilmer med ett lag av underdogs i centrum borde vara ett exempel, men det kanske har plockats upp av Storybrewers "Fight with Spirit"?
Ja, bristen på sportrollspel är verkligen helt obegriplig tills man minns vilka som spelar rollspel. :gremgrin:

Jag vet en del rollspel där man ska sjunga i spelet (har spelat tre), men har inte sett ett regelrätt musikalrollspel.

Även katastrofgenren, där en vulkan får utbrott, en asteroid närmar sig, eller liknande, kan jag inte minnas mig sett.

Dokumentär är en annan genre jag tror är orepresenterad.

Genesis

Ni dés ni maître
Bildungsroman, kanske? Finns det rollspel som emulerar det?

Sedan är det ju inte så konstigt att olika genrer finns i olika medier. Överlappet mellan teater, romaner och film är ju inte heller hundraprocentigt. Men intressant att fundera kring.

Stämma

WC-zonmö i behov av IQ-hjälp
Runristningar, medeltidsballader, rimkrönikor, göticistiska skrönikor, Bellmansvisor, pastoraldikter, skillingstryck. Mer moderna genrer blir lite svårare, det är ett mer emulerat område. Kanske nåt mer utmanande: Läroböcker i barockkontrapunkt, ingrediensförteckningen på obskyra snacks från den där sunkiga tobaksbutiken på hörnet, WRNU-definitionsgräl, kanske?

Ja, bristen på sportrollspel är verkligen helt obegriplig tills man minns vilka som spelar rollspel. :gremgrin:
Vet inte vad du menar med det ärligt talat. Sportnivån i min ursprungliga spelgrupp var mycket hög och inte dålig i min nuvarande grupp heller (där vi även har ett par duktiga soff-idrottare :) ).

Ingen har dock varit intresserad av ett sportrollspel. Blood Bowl är det närmaste vi kommit :)

Arrikir

Venator
Utredningsspel i nutid, i vår värld utan övernaturliga element, finns det? Jag antar att vissa spel kan spelas så, typ Delta green eller Expert NOVA, men finns det något som har det som explicit tema?

Ymir

Nybliven Stockholmshipster
Givet att det finns massor av manga om tex mahjong, badminton, golf, klättring och cykling, och hur Sverige på 70-80-talet hade många sportserier i Buster, så tycker jag nog allt att det är lite anmärkningsvärt ändå hur hårt sport lyser med sin frånvaro bland rollspelen.

Brödbane

Kristallkrönikör
Utredningsspel i nutid, i vår värld utan övernaturliga element, finns det? Jag antar att vissa spel kan spelas så, typ Delta green eller Expert NOVA, men finns det något som har det som explicit tema?
Ja, det vore coolt!
Jag har lyssnat på ett par actual plays där man använt A dirty world av Greg Stoltze för moderna icke-övernaturliga utredningar. Men det har ju också mycket fokus på Noir.

JohanL

Champion
Sjukhusdrama är extremfallet. Journalistik och jurister också. Sport. Dokusåpa. Brandkår.

Sinisa_

Aeronautisk bokbindare
Jag försökte en gång för mycket längesedan skriva ett beat-litteratur-rollspel. Det var nån sorts World of Darknessinspirerad historia, där man skrev poesi eller spelade jazz eller rökte gräs för att träda in i det kollektiva undermedvetna, där Zen New Jersey var en flygande ö som svävade över prärien och hippieänglar drack vin på hustaken i Denver, och skrivmaskiner och cut-up teknik var magiska verktyg, och det fanns någon diffus ond makt som var typ… tristess och normativitet, ni vet, den gamla vanliga vuxenvärlden, så att säga.

Och alltså faktiskt, med tanke på hur stor roll säg sena femtio- och sextiotalets Amerika spelar i kulturen, så borde det kanske finnas ett rollspel som använder epoken på något sätt. Fast numera skulle jag nog hellre vilja se ett rollspel där man spelar snutar nån gång i slutet av sextiotalet och början av sjuttiotalet, när hippievågen liksom mörknar och blir satanism och UFO-sekter, Mansonkulter, politiskt våld av olika slag, osv. Nån sorts Inherent Vice-rollspel, antar jag.

Last edited: