Genrer utan rollspel?

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
(Hade vi inte en sådan här tråd för typ ett halvår sedan? Mitt önskemål har dock inte ändrats : )

Jag vill ha ett business novel-rollspel. Ett coolt spel om en ledningsgrupp som hjältemodigt räddar ett företag genom processförbättring. Något i stil med The Goal, The Phoenix Project eller The Five Dysfuctions of a Team.

Jag har stångats med hur det skulle se ut i evigheter, det finns ett halvfärdigt Project Bluebeard-spel i min låda, men det är ospelbart. Någon annan får gärna släppa det.

Brödbane

Kristallkrönikör
(Hade vi inte en sådan här tråd för typ ett halvår sedan? Mitt önskemål har dock inte ändrats : )

Jag vill ha ett business novel-rollspel. Ett coolt spel om en ledningsgrupp som hjältemodigt räddar ett företag genom processförbättring. Något i stil med The Goal, The Phoenix Project eller The Five Dysfuctions of a Team.

Jag har stångats med hur det skulle se ut i evigheter, det finns ett halvfärdigt Project Bluebeard-spel i min låda, men det är ospelbart. Någon annan får gärna släppa det.
Northvolt: the roleplaying game.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Instämmer till 100%. Jag tror Ligan skulle kunna ta det som nästa steg i Stålenhagverse. Först spelar man barn i Ur Varselklotet, sedan tonåringar i Flodskörden, och sen deppiga medelålders sunkpoliser som löser tragiska brott i avfolkningsbygd. Systemet med ständigt växlande scener mellan äventyr och vardag borde funka bra som grund.
Det var det spelet jag ville ha när jag såg Stålenhags bilder första gången. Ni spelar poliser i någon liten håla och får uppdrag:

En finnig 16-åring misstänks ha en trimmad moped
En robot löper amok på Bengtssons gård
Det ligger en överkörd katt på Skolgatan
Två deinonychos angriper glassbilen

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Jag känner fortfarande inte att jag hittat ett vettigt "psykologisk thriller" rollspel där det är ett "vanligt j*vla rollspel" utan post-apo, fantasy eller övernaturligheter. Jag låter som en raspig skiva nu men : Mindhunters, Criminal Minds, Silence of the Lambs, Se7en, Mystic River, Primal Fear, Insomina, Saw, Presumed Innocent, Red Dragon, The Pledge, The Conversation, Basic Instinct etc etc men även svenska polisserier som Wallander, Beck m.fl. skulle funka.

Jag är fortfarande förvånad över att det här inte är en grej. Titta bara hur många TV-deckare, kriminalromaner och datorspel som finns här.

Apropå Ligan och Tales from the Loop som polisspel så tänker jag att mekaniken i Blade Runner vore än bättre.

PS: @entomophobiac .. vart tog Onda människor vägen? :D

Khan

Kondottiär
En genre som var enorm inom tv, film och böcker på åttio- och nittiotalen var advokatdrama. John Grisham, Ally McBeal, allt vad det nu var. Det har tappat lite i popularitet nu, till förmån för snutdrama, men det borde gå att göra något i den genren som rollspel.

Stort fokus på själva rättsprocessen, att övertyga en jury (bara förutsätter att det här blir en amerikansk produkt :( ) och att hitta / underminera bevis.

entomophobiac

Pistoler & Mord
PS: @entomophobiac .. vart tog Onda människor vägen? :D
Skulle säga att största skälet att det inte skrevs klart var pandemin. Var ju tänkt som mitt tredje Gothconarr. Men sen tappade jag lite suget att skriva det efter sanningsdiskussionerna här och det hamnade i lådan "coolt men ofärdigt" där det ligger kvar.

Christoffer

It's all pig.
Vi har ju redan massa science fiction-rollspel? (men att en ledningsgrupp kan rädda något är väl kanske mer rymdopera?)

Christoffer

It's all pig.
Skulle säga att största skälet att det inte skrevs klart var pandemin. Var ju tänkt som mitt tredje Gothconarr. Men sen tappade jag lite suget att skriva det efter sanningsdiskussionerna här och det hamnade i lådan "coolt men ofärdigt" där det ligger kvar.
Nu har du ju haft tillräcklgit med tid på dig för att bestämma en sanning. Sätt fart. ;)

Henke

Maffia (även om det kanske är lite trist med tanke på allt gängvåld som sveper över landet). The Godfather, Goodfellas, Sopranos, etc.. Kunde kanske vara en spännande "klassresa" från gatugangster till boss (och metaspel mellan gäng/polis)

terje

xenomorf mystiker
Maffia (även om det kanske är lite trist med tanke på allt gängvåld som sveper över landet). The Godfather, Goodfellas, Sopranos, etc.. Kunde kanske vara en spännande "klassresa" från gatugangster till boss (och metaspel mellan gäng/polis)
Där finns ju TSRs gamla GangBusters. Där spelar man inte ett gäng som utför eller löser brottsfall tillsammans, utan varje rollperson har sin egen handling som ibland kan korsa någon annans - typ polisen eller journalisten råkar befinna sig i närheten av banken när gangstern rånar den. Det hela koordineras genom att spelarna lämnar in veckoscheman för sina rollpersoners aktiviteter till spelledaren.

Last edited:
Det är väl rätt ont om spel där man spelar den kriminella/onda sidan överhuvudtaget; Maffia, MC-gäng, Terrorister, Drogkarteller, Självmordsbombare (korta kampanjer), etc. Finns gott om dataspel på liknande teman dock.

Just maffia skulle vara intressant.

Hägerstrand

Ska aldrig mer gå rogue
Cartel handlar visserligen om Mexiko, men är ett rollspel om den sortens organiserad brottslighet. (Och jag tror spontant att det skulle gå ganska lätt att hacka playbooksen till Sopranos-miljö)

Last edited:

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Något jag funderar över är att när den här diskussionen lyfts så är det alltid krimi/Nordic noir som lyfts. Jag har sett det hända i minst tio år. Ändå har det inte släppts något. Är det kanske ett tecken på att ingen är tillräckligt sugen på det för att faktiskt skapa ett spel? Det finns ju mängder med andra idéer som gått från tankefrö till tryckt bok på en bråkdel av den tiden.

Arrikir

Venator
Något jag funderar över är att när den här diskussionen lyfts så är det alltid krimi/Nordic noir som lyfts. Jag har sett det hända i minst tio år. Ändå har det inte släppts något. Är det kanske ett tecken på att ingen är tillräckligt sugen på det för att faktiskt skapa ett spel? Det finns ju mängder med andra idéer som gått från tankefrö till tryckt bok på en bråkdel av den tiden.
Håller helt med. Hacka Delta green, lägg till "hemscener" och relationer från Ur varselklotet och lägg till bra texter som hur det är att arbeta som kriminalare. Klart!

Det här finns säkert, jag känner nog bara inte till det, men...

Monsterspel, dvs där man spelar monster. Och då tänker jag inte på humanoida monster som vampyrer och varulvar utan riktiga monster som t.ex. Kimera eller Drake.

---

Efter att hantverkare precis varit här så funderar jag på om det inte borde finnas ett Renoveringsrollspel där man faktiskt lär sig hur ofantligt komplext det är att lyckas slutföra projekt där flera hantverkare är inblandade (smått frustrerad efter snart 3 månader utan vatten i köket pga en mycket liten vattenskada).

Henke

Cartel handlar visserligen om Mexiko, men är ett rollspel om den sortens organiserad brottslighet. (Och jag tror spontant att det skulle gå ganska lätt att hacka playbooksen till Sopranos-miljö)
Kul, och fri nedladdning dessutom. Tack för tipset!

EDIT: fri nedladdning var det väl såklart inte utan bara karaktärsblad. Inte helt såld på att de använder PbtA (i övrigt ser det cool ut)
EDIT2: core-boken fanns för fri nedladdning på archive.org ändå :D

Med just Sopranos så hade jag för längesedan en tanke om ett brädspel som en variant på Junta, men där "Presidenten" istället för att dela ut budget (och berätta om hur tuff ekonomin är) till sina ministrar tvärtom låter ministrarna (eller snarare Soprano "capos") lämna in bossens andel av pengarna de tjänat (och försöker smussla undan pengar till sig själva). Istället för att det i Junta blir presidenten som blir måltavla mot dem som inte får så mycket pengar så är det capos som blir måltavlor när bossen tycker det kommer in för lite pengar och vill försöka mörda bossen och ta över. Extra passande också med kuvert-props för pengarna man lämnar in (precis som i TV-serien). :)

Last edited:

Genesis

Ni dés ni maître
En genre som var enorm inom tv, film och böcker på åttio- och nittiotalen var advokatdrama. John Grisham, Ally McBeal, allt vad det nu var. Det har tappat lite i popularitet nu, till förmån för snutdrama, men det borde gå att göra något i den genren som rollspel.

Stort fokus på själva rättsprocessen, att övertyga en jury (bara förutsätter att det här blir en amerikansk produkt :( ) och att hitta / underminera bevis.
Det är ju lite fusk, men sjukhusdrama, advokatdrama, snutdrama etc. kan ju göras rätt väl i Primetime Adventures. I alla fall Ally McBeal, som ju inte hade särskilt stort fokus på att övertyga juryn.

Genesis

Ni dés ni maître
Det gjordes ju ett för ett par år sedan. Minns inte namnet. Amerikanskt. Men i grunden är väl problemet detsamma som för sportspelen att det inte är fantastik, eller överförenklar jag (ärlig fråga)? Rollspel utan magi eller scifi är varken producenter eller konsumenter så intresserade av, tänker jag. Och lägger man till magi så är det inte riktigt igenkännbart som ”Nordic noir”.