Nekromanti Genrer

Johan K

Gammal & dryg
min tolkning...

Om du frågar mig vad fantasy är så är det en genre som har en miljö som är som medeltiden fast det innehåller så mycket mera.. Som t. ex alver, dvärgar, hjältar & sånt..

Shadowrun, jaru.. Bra fråga. Om jag ska erkänan så ahr jag inte så stor koll på det spelet... :gremblush:

Rising

Vila i frid
Genreblandningar vanliga även i film

"Om Fantasy och Sci-fi är väl fungerande genrer (varför inte nutid??), vad är då Shadowrun?"

Jojo, nutid är också en genre. Jag nämnde ju bara ett fåtal exempel. När det gäller shadowrun är det väl ett av de där spelen som hamnar lite emellan eller uppfyller två genrer. Det händer ju i filmvärlden också (alien är både en skräckfilm och en sci fi-rulle, till exempel) och det här är saker jag tycker man kan diskutera sansat och förståndigt. Vad gäller för ett fantasyspel? Vad gäller för ett steampunkspel, osv. Hur många genrer behöver vi, vilka spel låter sig inte genrebestämmas, osv.

Grejen är att ska man genrebestämma rollspel så tycker jag enbart man ska nämna sånt som är gemensamt för alla. Man kan inte säga att "vampire är inte ett skräckrollspel" för en massa människor spelar det bevisligen som ett sådant. Andra gör det inte. Det där med skräck är alltså något som inte gäller för alla, låtom oss då strunta i den defekta termen helt och hållet.

Däremot har alla Changelingspelare ett rollspel som utspelas i en nutid med övernaturliga, fantasifulla inslag. Det gäller för alla. Där kan genreindelningen fungera.

/Rising

Rising

Vila i frid
Dnalor verkar inte ha läst Risings inlägg

Du skriver:

"Science Fiction, Fantasy och Western är alla etablerade litteratur- och filmgenbrer. märk väl, de kallas genrer. Varför inte kunna kalla dem genrer i rolsleplssammanhang också?"

-Fasen vad du stavar illa :^) genbrer? rolslepl? |^D

Nå, men jag hade ju skrivit:

"När vi gruppindelar rollspel ska vi enbart göra det utefter vad som verkligen bestäms i regel- och världsbeskrivningsmaterialet. "Science Fiction-rollspel", "Western-rollspel" och "Fantasy-rollspel" är tre fungerande rollspelsgenrer, medan "Skräckrollspel" och "Humorrollspel" inte är det."

Så jag har ju redan sagt att Western, Fantasy och Sci-Fi är genrer som fungerar i rollspel. DoD är ju fantasy för alla. Däremot är INTE vampire ett skräckrollspel för alla, Svenil är INTE ett humorrollspel för alla (inte för mig), Chronopia är INTE ett partyrollspel för alla (bara för mig), Kult är INTE ett ångestspel för alla och Mutant Chronicles är INTE ett koboldactionspel för alla (Storuggla lirar noirdeckare med det, om jag minns rätt).

Ska man genreindela rollspel ska man alltså hålla undan tassarna för sånt som bestäms av äventyren och spelsessionerna.

/Rising

Caldaras

Veteran
Jag har fått en vision (OT)

I vanlig ordning en Risingsk tillspetsning/generalisering avsedd att provocera. Så härmed är jag provocerad!

Jag ser framför mig hur paret Krille & Rising tar marknadsandelar från Tom & Jerry :gremlaugh:

Cybot

Mest spelbar
Fast förstås.....

Det är sant att man kan spela alla möjliga olike genrer med de flesta system. Men enligt mig passar vissa system bättre än andra för att spela vissa genrer.

Playelf till exempel är men anpassat än Västmark för att spela Boffer eller Svärd och Sandaler(ja, det går att spela svärd och sandaler lite halvseriöst) medans Västmark känner jag i alla fall är BRA mycket bättre för att spela intrig, Thriller eller skräck(2 matskedar Rosens Namn, ett kryddmått The Craft och blanda med lika delar Keltisk och Kristen mythos).

PS: Jag borde lära mig att alltid läsa Krilles inlägg innan jag börjar kritisera Rising.....*suck*

Rising

Vila i frid
jojo.....

"Det är sant att man kan spela alla möjliga olike genrer med de flesta system. Men enligt mig passar vissa system bättre än andra för att spela vissa genrer."

Det gör det för mig med, men detta är subjektivt och olika för alla spelargrupper. För mig är Changeling självklart ett skräckrollspel medan andra inte alls anser det. På samma sätt går åsikterna isär i fråga om Vampire. Kult är ett annat spel som spelas väääldigt olika av olika grupper. För mig är det ett spel för dystopisk och melankolisk stämning, andra föredrar hård röj med automatvapen.

Jag föreslår därför att ett rollspel endast får genredefinieras för det som gäller för alla, medan man definierar äventyr och spelsessioner annorlunda.

Det är ju ändå tre helt olika grejer.

/Riz

Krille

Super Moderator
Look! A monkey!

"Jag har fått lära mig den hårda vägen att man inte kan säga att spelare rollgestaltar sämre i matinéäventyr, och på samma sätt kan man inte säga att det blir mindre läskiga spelsessioner i Vampire bara för att man själv tycker det."

Jodå. Rollspel tar i allmänhet inte illa upp om man anklagar dem för att vara något som de inte är, till skillnad från rollspelare.

".På samma sätt så kan frasen "vampire är inget skräckrollspel" översättas till "vi i vår grupp tycker inte vampire går att spela läskiga spelsessioner med"."

Frasen kan också översättas till "Vampire ger inte spelledaren stöd för att spela läskiga spelsessioner, vare sig i råd, regler, tips eller annan hjälp".

Enligt din tes kan man nämligen inte se några skräckfilmer, för det finns inga. Så fort någon säger att Terror på Elm Street inte är en skräckfilm så säger han "jag och mina filmtittarkompisar tycker inte att det är läskigt att se Willie från V springa omkring i rödgrönrandig tröja och hatt och slaska tonåringar".

"Äventyret man har spelat blir således ett "äventyr med skräckpotential" eller (slarvigt förkortat) ett "skräckäventyr" (som sagt; egentligen en felaktig term). Detta i sin tur medför att rollspelet man spelat är ett "rollspel med möjligheter att spela äventyr med skräckpotential i" eller (slarvigt förkortat) "ett skräckrollspel" (som sagt; en väldigt felaktig term)."

Eller så kan man ha spelat ett "rollspel med hjälp och stöd för att i första hand spela äventyr med skräckpotential i", vilket är en hyfsat korrekt beskrivning av ett antal rollspel som i folkmun brukar kallas för "skräckrollspel".

Krille

Super Moderator
Reservation

"Jag föreslår därför att ett rollspel endast får genredefinieras för det som gäller för alla"

Och jag föreslår därför att ett rollspel endast får genredefinieras för det som majoriteten anser gäller, med utslagsröst från konstruktören. För det första är det en lika god definition som någon annan, för det andra så tar det mer hänsyn till vad spelet faktiskt innehåller och är avsett för, och för det tredje främjar det debatten. Det är mycket roligare att diskutera huruvida Vampire är ett skräckrollspel eller inte, än att bara göra en poll och se om Vampire fick 100% av rösterna.

"Nähäpp, Nightowl, Krille och Vindhand röstade emot. Vampire är alltså inte ett skräckrollspel i år hellet."

(och därmed sabbade jag mitt absolut bästa argument någonsin för att Vampire inte skulle vara skräckrollspel :gremwink:)

Balderk

Swashbuckler
Okunnig som vanligt ;) OT

Det börjar nästan bli mitt kännetecken känns det som!

Nu undrar jag över termen noirdeckare, vad är det för någe?

/Jonas, okunnig men glad

Storuggla

Champion
Lö däkkare Nåar

Nu undrar jag över termen noirdeckare, vad är det för någe?

Tja, eftersom Rising så vänligt påpekade att jag nyttjar Mutant Chronicles så kan jag väl förklara lite granna.

Noirdeckare kommer från Film Noir, där välden är mörk, man inte kan lita på folk eller myndigheter och privatdeckarna alltid har en spydig kommentar på G.
Som exempel kan jag nämna Riddarfalken Från Malta, Chinatown och The Big Sleep (som döptes om till Utpressning på svenska).

Storuggla, som skriver på ett noiräventyr i MC just nu

Quan'talis

Swashbuckler
Noirdeckare

Noirdeckare (från fraskans 'noir', svart) är en form av deckare (ja, jag förstår att du är imponerad, men du behöver inte börja applådera än) som började skrivas i USA på 30-40-talen nån gång och som skijde sig radikalt från eleganta pusseldeckare (du vet -- lik i biblioteket och det var hovmästaren som gjorde det och han låste dörren inifrån innan han gick).

I en noirdeckare är det mörkt och så regnar det, och detektiven sitter på sitt kontor (med sitt namn skrivet med svarta bokstäver på dörrens frostade glasruta, det är viktigt) och dricker billig whiskey ur en sprucken kaffekopp, och in genom dörren kommer en blondin (hon kan också vara rödhårig. Det spelar ingen roll) som behöver hjälp med att bevisa att gangstern hon gifte sig med (för att kunna betala sitt morfinmissbruk, men det säger hon inte) är otrogen, så att hon kan skilja sig från honom (och gifta sig med hans bror som säljer opium, men det säger hon inte heller). Hjälten muttrar någonting om att han lovat att aldrig riskera sitt liv för en kvinna igen och sedan slåss han med gansgsterns underhuggare, ljuger för polisen och blir misstänkt för åtmistone två mord innan han till slut inser att hon lurat honom. I slutet är det mörkt och så regnar det och hjälten sitter på sitt kontor och dricker billig whiskey direkt ur flaskan (eller så sitter han i fängelse, men då har han ingen sprit) och lovar sig själv att han aldrig ska riskera sitt liv för en rödhårig blondin igen.

Typiska författare är Raymond Chandler och... ehh... den där som jag aldrig kommer ihåg vad han heter... och några till.

-JPS- det behöver inte vara med detektiver i noirdeckare, men det måste regna.

Storuggla

Champion
Fast du skrev bättre [NT]

Sanning. Jag ska inte försöka övergläsa Kvante när det gäller litteratur ^_^

Storuggla, tittar på sina tår

Man Mountainman

Storsvagåret
Dnalor...

...menade bara att det var dumt att först säga "rollspel kan inte indelas i genrer", för att sedan indela dem i "grupper" som till allt väsentligt är genrer. Argumentationen var en smula förvirrande, det var allt. Titta bara på det här: kan man genrebestämma rollspel? Ha ha ha! Aldrig i livet! Inte en chans! . Och sekunden senare så står du ändå och säger att man kan dela upp rollspel i grupper (genrer).

Fast jag inser att jag börjat med hårklyverier igen.

Vad gäller min stavning, så kan jag bara skylla på att storleken på mina fingrar på intet sätt står i proportion till tangenterna på mitt tangentbord. (Jag borde hålla ögonen på skärmen när jag skriver).

Oldtimer

Slava Ukraini!
Re: Noirdeckare

Typiska författare är Raymond Chandler och... ehh... den där som jag aldrig kommer ihåg vad han heter...

Dashiell Hammett, kanske?

/Mikael

Vindhand

Myrmidon
Jag håller naturligtvis inte med

...men jag orkar inte riktigt ta hela argumentationen igen.

Min åsikt är enkelt uttryckt att det även går att göra spel som är avsedda och lämpar sig för skräck, humor, romantik o.s.v... Detta hindrar en inte från att spela sådant i andra spel, men förhoppningsvis gör t.ex. romantikspelet något för att uppmuntra till och underlätta just romantik (utöver etiketten på omslaget).
Ett spel som är byggt för att spela en viss genre och uppenbarligen underlättar detta är i min mening ett spel i den genren. Om sedan genren är Komedi, Fantasy, Skräck, Splatter/Romantik eller något annat är mindre viktigt.
Poängen är att får att påstå att Spel X är i genren Y bör man kunna förklara varför spel X är speciellt mycket i genren Y. Att hävda att alla spel kan vara i genren Y med rätt grupp och rätt modifikationer är inte ett giltigt argument :gremtongue:

Balderk

Swashbuckler
Re: Tack [inte NT]

Tackar, för att ni tog er tid att upplysa en ovärdig själ :gremwink:

(Storuggla får ursäkta att jag inte svarar på hans inlägg också, tar båda i en smäll :gremwink: )

Det lät intressant fakiskt, finns de att låna på bibliotek eller måste man få tag på dem genom andra, mer diaboliska, vägar månne?

/Jonas, som egentligen hatar att låna böcker på bibliotek