Total jämlikhet handlar om att alla strävar efter att alla skall ha samma rättigheter och värde. Om feminismen vore ute efter total jämlikhet så borde väl de frågor där män särbehandlas negativt stå lika högt upp på deras listor?
Med mig själv som källa vill jag gärna svara på detta.
Jag var medlem i ett politiskt ungdomsförbund, och jag satt i distriktsstyrelsen för älvsborgs distiskt. Jag satt där som feministiskt ombud.
Innan större konferenser, utbildningsträffar etcetera, så hade vi tjej/killträffar. Och vad gjorde vi där, och varför delade vi upp dem?
Det är nog lätt att gissa vad tjejerna fick lära sig. Hur man inte skall vara rädd för att ta plats, uppmuntra dem till att tala, stärka rösten etc. Men killarna kan väl redan det, så vad sade man på deras träff då?
Ja, inte sade vi åt killar att vara tysta iallafall. Killar har just en press på sig att alltid vara först, låta mest etc. Det är inte bara att de är tillåtna att göra det, det förväntas också av dem. Ifall man ställer en öppen fråga så är det jättevanligt att tjejerna kollar på sina killkompisar och väntar på att de skall svara, att det tisslas och tasslas lite och så räcker en kille upp handen, för tjejen vågar inte.
Säg att bägge var nya i klubben, de var båda nervösa tonåringar som knappt vågade ge ifrån sig ett pip. Då fick killen fortfarande föra talan.
Ett annat exempel är detta om feministiskt självförsvar. Ja, det är ett laddat ord, men ni tål nog det.
Feministiskt självförsvar handlar om att lära tjejer att ta plats, stå på sig och inte vara rädda. Det handlar till 90% om detta, träningspasset är knappt en tiondel av det. För i majoriteten av fallen så sker inte våld mot kvinnor i någon park eller i någon mörk gränd i alla fall, den sker i hemmet eller på jobbet, och det feministiska självförsvaret finns för att förebygga att man hamnar i en sådan situation. Alltså är den fysiska delen den minsta.
Killarna hade samtidigt feminism för killar. Killar har inte samma problem som tjejer ifall man ser till det jag beskrev ovan. Killar har prestationskrav, killar får inte visa känslor, killar skall vara tuffa och ta plats.
Killar påtvingas ett machoideal. Även om det är en "positiv" fördom mot killar så är den inte mindre jobbig, speciellt i tonåren när alla är osäkra och håller på att utveckla en egen identitet.
Och en fördom jag fått motbevisad gång på gång, är den att alla killar "gillar" att ta plats, i alla fall när det gäller ungdomar. Ifall man säger att pressen på dem är borta och att de måste lämna ifrån sig av det sociala utrymmet, (för det finns ju bara 100% socialt utrymme), så går det som en suck av lättnad genom rummet. Då slipper de hela tiden hävda sig, bara för att visa sig kaxiga.
Det man märker när man ber folk att tänka så, är att det i snitt finns lika många "pratiga" tjejer som killar, och det är de som tar störst plats. Samtidigt så blir de som tar mindre plats socialt tryggare. Tjejerna som aldrig pratar vågar prata, och killarna som tidigare hade press på sig om att ta plats pratar när de känner för.
Detta är ett högs personligt exempel, men jag tycker att det är bra. Feminism i praktik och allt det där.
För oss var alltså feminism=jämställdhet. För det går inte att prata om att kvinnor skall ta mer plats och sedan säga till män att ta mindre plats, om man inte problematiserar och belyser vad alla tjänar på det. Och då innefattar det ju automatiskt alla. Skall också sägas att det är på det viset förbundet fungerade i stort, inte bara hos oss. Tjej/killträffar och hur de fungerar är standard, och feministiska självförsvaret har jag inte hittat på själv.
Nu gällde ju just detta att alla skulle ta lika mycket plats i diskussioner och utbildningar. Men förstår du hur jag ser på jämställdhetsfrågan då? Att det behöver uppmärksammas från bägge hållen, när det gäller allt.
För övrigt, feminism enligt NE:
feminism, rörelse och åskådning bestående av flera olika inriktningar med den gemensamma målsättningen att förändra maktstrukturer knutna till kön. Vad som förenar all feminism är att man vill upphäva eller förändra diskriminering på grund av kön och/eller könstillhörighet.
Det handlar alltså inte alls bara om kvinnor, och det är inte alls bara en "kvinnorättighetsrörelse".
Detta var ett sent svar, men hoppas att det kunde vara till någon nytta.