Nekromanti Genusdebatten igen (Troberg väcker gamla spöken)

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Re: Och ni undrar varför kvinnor inte deltar i trå

Troberg said:
Fast är inte Conan lika mycket pinuppa i det sammanhanget, fast mot ett annat skönhetsideal? Han är maximalt "maskulin", på samma sätt som kvinnorna är maximalt "feminina", ur en traditionell, föråldrad synvinkel.
Visserligen, men Conan-stereotypen är ju ändå den aktive, den pådrivande, den som står i förgrunden, den som får saker gjorda – subjektet helt enkelt. Det är hans dådkraft som är central, inte hur han ser ut.

Den lättklädda kvinnan vid hans fötter är ju bara en kulissbild, lite rekvisita, någon som Conan gör saker med – ett objekt. Hennes dådkraft är inte intressant, det är hur hon ser ut som är viktigt.

Och handen på hjärtat – tror du inte att fler killar skulle gilla att spela en Conan-stereotyp rollperson, än vad tjejer skulle gilla att spela kvinnan vid hans fötter?

Rosen

Myrmidon

Är det fler än jag som skulle kunna tänka sig att spela ett sådant spel med en kvinnlig grupp som ett raggningsknep, eller är jag bara sjuk?

Mig misstänker att de skulle genomskåda det. :gremtongue:
Fö hävdar jag att männen i en hel-kvinnlig hjältemiljö inte är oljiga Chippendales - de är antingen tandkrämsmodeller i skräddarsytt, eller smått androgyna.

--
Åke

cogitare

Swashbuckler

Det är objektifiering i bägge fallen skulle jag säga.

Men som bilden porträtteras så är ju kvinnan vid hans fötter, precis som skrivits, klart att ses som i underläge eller underdånig detta kraftpaket till man.

Hade varit kul om man gjort en rak motsatsbild. En amazonkvinna står hjältemodigt poserande med man vid knäna tittande tillbedjande på henne :gremsmile: Som man hade jag inte tagit direkt illa upp av det. Eller jo kanske lite, men det beror mycket på dess sammanhang. I ett rollspel hade jag inte tagit illa upp av det...

C.

Eva Florén

Swashbuckler
Smara - Stockholms län (7,5 km Edsbro, 20 km Knutb

Förvisso... fast jag har nog aldrig tänt till på det idealet. :gremsmile:

Du Snippade duktigt i det här fallet. Min point var ju kanske inte riktigt i den riktningen och som jag sa - objektifiering (vilket det hela handlar om) har aldrig tilltalat mig i samband med rollspel, och det gäller åt alla håll och kanter. Viktigare för mig är en upplevelse som är riktad åt båda hållen och då talar jag både som spelare och spelledare... att då sammankopplas med ett kilo biff känns lika olustigt som ett kilo grädde. :gremsmile: Vari ligger upplevelsen där - om vi nu inte talar om sängkammarrollspel som är helt utanför den här diskussionen. :gremfrown:

Eva Florén

Swashbuckler
Ber om ursäkt...

att jag inte kastade in mig direkt, men det känns som om diskussionen har varit uppe en miljon och en gång. Inte för att det hela gör det bättre.

Som kvinna blir jag dessvärre rätt trött på den också utifrån att inget sker. Visserligen har rollspelen förändrats sedan det glada åttiotalet, men fortfarande hänger mycket kvar från den tiden - på samma sätt som i fantasykonsten... :gremfrown:

Jag har varit igenom två eller om det är fyra liknande diskussionen här på forumet tidigare och tyvärr har inte ens forumet här förändrats... så mycket, trots att det finns folk här som är mycket medvetna så tar det tid att förändras och sanningen att säga är väl frågan om förändringen alltid är till det bättre.

Jag vet inte, sånt är livet i alla fall...

Jag ber i vilket fall som ursäkt för min lathet och att jag är trött på ämnet i fråga... vilket jag hoppas framgick av mitt första inlägg i ämnet.

Rosen

Myrmidon
Trivia

Hade varit kul om man gjort en rak motsatsbild. En amazonkvinna står hjältemodigt poserande med man vid knäna tittande tillbedjande på henne

Boris Vallejo gjorde ungefär en sådan en gång (mannen var dessutom spritt näck). Fast jag har nog aldrig sett just den i återtryck...

--
Åke

Troberg

Sinister eater

Du Snippade duktigt i det här fallet. Min point var ju kanske inte riktigt i den riktningen
Min kommentar var egentligen inte riktad som respons på din kommentar, utan snarare en reflektion som du råkade ge mig ett bra tillfälle att påpeka. Jag ville bara belysa att det förekommer sexifiering av män likaväl som kvinnor, men att det är lätt att missa den för att man är van vid att tänka på sexifiering som kvinnlig sådan.

Sorry om jag gav ett intryck av något annat.

Troberg

Sinister eater

Visserligen, men Conan-stereotypen är ju ändå den aktive, den pådrivande, den som står i förgrunden, den som får saker gjorda – subjektet helt enkelt. Det är hans dådkraft som är central, inte hur han ser ut.

Den lättklädda kvinnan vid hans fötter är ju bara en kulissbild, lite rekvisita, någon som Conan gör saker med – ett objekt. Hennes dådkraft är inte intressant, det är hur hon ser ut som är viktigt.

Och handen på hjärtat – tror du inte att fler killar skulle gilla att spela en Conan-stereotyp rollperson, än vad tjejjer skulle gilla att spela kvinnan vid hans fötter?
Självklart, du har helt rätt i det. Min poäng var inte där alls, utan vid att båda är en suxualisering enligt gällande samhällsnormer.

Troberg

Sinister eater
Re: Ber om ursäkt...

Som kvinna blir jag dessvärre rätt trött på den också utifrån att inget sker.
Vet du vad jag skulle vilja se? Jag skulle vilja se ett rollspel gjort av kvinnor, enbart. Det kan göras mer traditionellt eller som en motreaktion till de traditionella spel, men utan manlig inblandning.

Jag tror att ett sådant spel skulle kunna ha potential att visa på problem i "manlig" speldesign och kanske i någon mån fokusera på andra saker. Jag tror dessutom att det skulle vara ett bra spel.

Vi har många kreativa och talangfulla kvinnor här. Lady Silver Wolf, Magoo, Insignia, w176, Kornella med flera. Både som författare, som illustratörer och some kreatörer är ni second to none. Jag tycker dessutom att ett samarbetsprojekt mellan dessa personer i sig skulle vara minst lika spännande som genusaspekterna av det hela, eftersom jag tror att deras kreativa mix skulle kunna resultera i så mycket mer än bara "Vi kan också". Jag skulle gärna ställa upp med serverresurser (diskussionsforum, wiki, filarea osv) för ett sådant projekt (eller andra rollspelsprojekt för den delen) på RPG Lab. Det skulle verkligen vara ett jätteintressant projekt, så tvinga mig inte att övertala er genom att vägra ha sex med er tills ni genomför det. :gremsmile:

Är det ett projekt som någon nappar på?

cogitare

Swashbuckler

Oj! Det var inte alls menat som att någon begått ett misstag eller att jag tyckte någon agerat fel eller så. Jag förstår mycket väl om folk håller sig på tillbörligt avstånd från dylika diskussioner och trådar. :gremsmile:

C.

Troberg

Sinister eater

"Är det fler än jag som skulle kunna tänka sig att spela ett sådant spel med en kvinnlig grupp som ett raggningsknep, eller är jag bara sjuk?"

Mig misstänker att de skulle genomskåda det.
Med den avataren kan man bara dra en slutsats (no pun intended): Du vill ha all action för dig själv och försöker därför lura oss andra.

Eva Florén

Swashbuckler
Kvinnligt spelföretag

.. har varit uppe på tapeten tidigare. VI har aktiva kvinnliga spelkonstruktörer, men vi lyckades inte driva igång ett projekt tillsammans. Kanske vi är mer mognare nu än då för att ta det steget. :gremsmile:

Haken är dock att vi inte vet om det verkligen skulle påvisa på någon som helst skillnad eftersom vi (eller många av oss) redan är så insnultrade i den rollspelskultur som redan finns... så, jag ställer mig tveksam till det förslaget... :gremfrown: (Inte för att jag skulle ha något mot ett försök - just nu har jag dock inte tid. :gremsmile:)

Rosen

Myrmidon

Vet du vad jag skulle vilja se? Jag skulle vilja se ett rollspel gjort av kvinnor, enbart. Det kan göras mer traditionellt eller som en motreaktion till de traditionella spel, men utan manlig inblandning. Jag tror att ett sådant spel skulle kunna ha potential att visa på problem i "manlig" speldesign och kanske i någon mån fokusera på andra saker.

Hmm... Bara ett vagt minne, men var det inte någon (en tjej?) som startade en tråd om hur just ett sådant spel kunde tänkas bli för ett antal år sedan? Jag har iaf för mig att det slutade med att åsiktsmaskinen bestämde att idén var sexistisk.

--
Åke

Troberg

Sinister eater

Jag har iaf för mig att det slutade med att åsiktsmaskinen bestämde att idén var sexistisk.
För sig kanske den är det, men när man jämför med "manliga" spel och försöker hitta en medelpunkt så är den inte det.

Troberg

Sinister eater
Re: Kvinnligt spelföretag

Kvinnligt spelföretag
Man behöver inte göra ett företag av det, det räcker att börja med ett intressant projekt.

Haken är dock att vi inte vet om det verkligen skulle påvisa på någon som helst skillnad eftersom vi (eller många av oss) redan är så insnultrade i den rollspelskultur som redan finns... så, jag ställer mig tveksam till det förslaget...
Kanske, men det skulle kanske också indikera något. I vilket fall hindrar det inte att det blir ett intressant spel.

Inte för att jag skulle ha något mot ett försök - just nu har jag dock inte tid.
Om man tar det som ett hobbyprojekt så behöver det inte ta så mycket tid, framför allt behöver man inte känna tidspress.

Troberg

Sinister eater

Jodå jag efterlyste rollspelskonstruktionsintresserade damer i den här tråden...

Här och då menar jag här

Som synes var det här för fem år sedan... och ja - läs tråden så får ni se hur det gick...
OK, det kanske inte blev något då, men mottagandet var väl bra. Kanske det är dags för ett nytt försök?