Visserligen, men Conan-stereotypen är ju ändå den aktive, den pådrivande, den som står i förgrunden, den som får saker gjorda – subjektet helt enkelt. Det är hans dådkraft som är central, inte hur han ser ut.Troberg said:Fast är inte Conan lika mycket pinuppa i det sammanhanget, fast mot ett annat skönhetsideal? Han är maximalt "maskulin", på samma sätt som kvinnorna är maximalt "feminina", ur en traditionell, föråldrad synvinkel.
Min kommentar var egentligen inte riktad som respons på din kommentar, utan snarare en reflektion som du råkade ge mig ett bra tillfälle att påpeka. Jag ville bara belysa att det förekommer sexifiering av män likaväl som kvinnor, men att det är lätt att missa den för att man är van vid att tänka på sexifiering som kvinnlig sådan.Du Snippade duktigt i det här fallet. Min point var ju kanske inte riktigt i den riktningen
Självklart, du har helt rätt i det. Min poäng var inte där alls, utan vid att båda är en suxualisering enligt gällande samhällsnormer.Visserligen, men Conan-stereotypen är ju ändå den aktive, den pådrivande, den som står i förgrunden, den som får saker gjorda – subjektet helt enkelt. Det är hans dådkraft som är central, inte hur han ser ut.
Den lättklädda kvinnan vid hans fötter är ju bara en kulissbild, lite rekvisita, någon som Conan gör saker med – ett objekt. Hennes dådkraft är inte intressant, det är hur hon ser ut som är viktigt.
Och handen på hjärtat – tror du inte att fler killar skulle gilla att spela en Conan-stereotyp rollperson, än vad tjejjer skulle gilla att spela kvinnan vid hans fötter?
Vet du vad jag skulle vilja se? Jag skulle vilja se ett rollspel gjort av kvinnor, enbart. Det kan göras mer traditionellt eller som en motreaktion till de traditionella spel, men utan manlig inblandning.Som kvinna blir jag dessvärre rätt trött på den också utifrån att inget sker.
Med den avataren kan man bara dra en slutsats (no pun intended): Du vill ha all action för dig själv och försöker därför lura oss andra."Är det fler än jag som skulle kunna tänka sig att spela ett sådant spel med en kvinnlig grupp som ett raggningsknep, eller är jag bara sjuk?"
Mig misstänker att de skulle genomskåda det.
För sig kanske den är det, men när man jämför med "manliga" spel och försöker hitta en medelpunkt så är den inte det.Jag har iaf för mig att det slutade med att åsiktsmaskinen bestämde att idén var sexistisk.
Man behöver inte göra ett företag av det, det räcker att börja med ett intressant projekt.Kvinnligt spelföretag
Kanske, men det skulle kanske också indikera något. I vilket fall hindrar det inte att det blir ett intressant spel.Haken är dock att vi inte vet om det verkligen skulle påvisa på någon som helst skillnad eftersom vi (eller många av oss) redan är så insnultrade i den rollspelskultur som redan finns... så, jag ställer mig tveksam till det förslaget...
Om man tar det som ett hobbyprojekt så behöver det inte ta så mycket tid, framför allt behöver man inte känna tidspress.Inte för att jag skulle ha något mot ett försök - just nu har jag dock inte tid.
OK, det kanske inte blev något då, men mottagandet var väl bra. Kanske det är dags för ett nytt försök?Jodå jag efterlyste rollspelskonstruktionsintresserade damer i den här tråden...
Här och då menar jag här
Som synes var det här för fem år sedan... och ja - läs tråden så får ni se hur det gick...