Nekromanti Geografica Mundana

Vindhand

Myrmidon
I rest my case :)

uppenbarligen funkar det ganska bra :gremtongue:

(btw: jag tror SF-bokhandeln har kvar Eon 1 boxen om du nu av någon anledning vill köpa ännu mer saker du redan har)

Krille

Super Moderator
Re: EON soft Deluxe?? (ANT)

"Detta upptäcktes först när Neogames fick en provförsändelse på åtta (eller hur många det nu var) Eon Deluxe."

Det upptäcktes när hela faderullan skeppades till Neogames. Jag hade gett rätt mycket för att få se Calles och Marcos min när de slet upp kartongerna till sina deluxe med hardback och fick ut...

... en hel kartong med softback. I varenda kartong.

Det var bara att skicka tillbaka hela klabbet för att fräsa bort den gamla ryggen och binda om på nytt i hårda pärmar. Ett tiotal ex med softback behölls dock - feltryck blir ju automagiskt rariteter. Själv har jag en av dem i hyllan. :gremwink:

Korpen

Hero
Re: Drunok & vildmark

Okej, med tanke på hur glesbefolkat Neogames har gjort området så...

Men om man läser beskrivningen i mundana (sid 54) Geografi
"Drunok består till största delen av platta och bördiga slätter, med undantag för de södra delarna som är skogiga och mer kuperade. Stora delar (min kursivering) är uppodlade och fån dess jordbuksområden kommer mängder med spannmål och andra jordbruksprodukter. Vackra skogar bryter här och var upp de uppodlade slätterna."

Under Samhälle: "Svält och sjukdomar är något landet har besparats från"

När jag läser det här, och när man tittar på kartan, så är ialla fall intrycket jag får inte av ett ödeland där det kan var flera dagars ritt mellan byarna (iofs ligger väl de flesta rätt nära floden). Det känns som beskrivningen av landet, och faktarutan behandlar olika länder.

Cheers

Helmgast
Det vill jag!

Men jag måste skaffa pengar först.

Tror iofs jag ska köpa på legend, men om det finns splitter nytt på SF-bokhandeln så är väl det bara bra.

På tal om Drunok, är det vanarer som bor där? Är det inte typ där någonstans Raunlänningarna håller till, eller har jag fått det helt om bakfoten?

Mvh Victor Palm

I'll be back

Helmgast

Kollat i gratisfilen om Mundana på www.neogames.se:
Drunoker 58%, Jargier 23%, Tauper 12%, Pyaralver 6%, Övriga 1%. Såväl Drunoker som jargier räknas som vanarer.

Raunlänningarna bor längre österut, norr om Thalamur, Consaber och Tokon. (se mer i CODEX 015, alternativt Barbarer och Människofolk).

Jag har inga CODEX då jag inte riktigt har råd att betala för dom. Jag har hört att någon skulle ha de gamla CODEX som var gratis, och jag har även sagt till honom/henne att lägga upp dom på nätet. Men jag har inte sett något...

Mvh Victor Palm

I'll be back

Silke

Warrior
Neogames (och andra) får gärna tycka att de har gjort ett realistiskt spel, min åsikt är inte densamma.

Det sticker i mina ögon när man ser på vad de har hittat på med lönerna/priserna OCH om man sedan kopplar detta till deras (och andras) uttalanden om realism så... kommer man in på frågan om inte detta spelar någon roll för realismen?
Jo, vore ett självklart svar men det verkar som en hel del inte tycker det eller förbiser detta.
Det kan tyckas att jag endast är för total-realism men det är jag definitivt inte (ville jag ha det så skulle jag leta drakar i verkligheten), jag vill bara peka på något som är helt knas och som stör spelet i grunden och svara på om jag tror att de fixar till buggarna i kommande versioner (nej tyvärr tror jag inte det).

Är det något mer som de inte fixat till då?
Menar du regelmässigt? Då har jag ingen aning, jag använder mig inte av Eons regler så jag vet inte, dock så dycker det upp lite trådar om buggar/fel/luckor och så vidare, här på forumet ibland, det vet du säkert.

Angående Neogames "Errata" så fungerar den som hos de flesta (alla?) andra speltillverkare, mer som en felskrivnings-rättelse-lista än som att fixa till rena buggar och felaktigheter i text/system/värld i stort. Man kan hoppas att även detta utvecklas hos alla tillverkare men jag tvivlar återigen...

Baron Marak

Swordsman
Eon-info i Codex

Jag sitter med info från Codex om drakar, Alarinn och Colonan.
Men huruvida jag får sprida dem vidare har jag ingen aning om. De fanns att ladda ner gratis då jag laddade ner dem (duh!) men inte nu längre.
Någon som har koll på läget eller? Vill ju inte precis göra någonting som är olagligt...

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Re: EON soft Deluxe?? (ANT)

"Själv har jag en av dem i hyllan."

Vilka har de andra? Och var bor dem?

*dammar av kostymen, knyter den röda slipsen, drar på läderhandskarna och söker reda på mina silenced Hardballers och fibre wire...* :gremwink:

Re: Eon-info i Codex

Du måste lägga upp dem på nätet! Jag måste ha det! Om dom nu en gång i tiden har haft dem på hemsidan så kan det ju inte vara något brott att ge dem till mig, eller? Dom kanske helt enkelt inte hade tillräckligt med plats på servern för att låta dem vara kvar.

Mvh Victor Palm

I'll be back

PS: JAG MÅSTE HA DET, SNÄLLA!!! DS.

Krille

Super Moderator

"Du måste lägga upp dem på nätet! Jag måste ha det! Om dom nu en gång i tiden har haft dem på hemsidan så kan det ju inte vara något brott att ge dem till mig, eller?"

Jo, faktiskt. Baron Marak har mig veterligen inget avtal med Neogames som tillåter vidarespridning av material.

Arvid

Warrior
"Neogames (och andra) får gärna tycka att de har gjort ett realistiskt spel, min åsikt är inte densamma."

Nå, jag håller inte med dig. Prislistorna är på sina håll ganska konstiga, okej. Men även om prislistorna inte är korrekta tycker jag ändå att ett spel kan vara realistiskt. Håller du inte med, eller är det andra saker du också tycker är konstiga?

Att påpeka angående reglerna.
eftersom Neogames har ett så stort "regelverk" är det inte så konstigt att en del "buggar" kommer upp. Dessa är dock (enligt mig) inte alls så många att det verkligen stör.

Baron Marak

Swordsman

Räcker det inte med att fråga författaren av texten?
Eller det kanske blir tämligen oblodigt att fråga någon från NeoGames om tillåtelse. Kanske de från NG skulle kanske ge ett öppet svar?
Jag antar att jag inte är den ende som har dessa artiklar och undrar om jag får eller inte får dela med mig av dessa.

Krille

Super Moderator
Upphovsrätt och publiceringsrätt

"Är det Neogames som gör Codex?"

De texter som Baron Marak hänvisar till skrevs av undertecknad för Neogames. Antingen äger jag upphovsrätten till texterna, eller så äger Neogames den (om jag skrev dem på uppdrag åt Neogames i egenskap av arbetstagare hos Neogames). Det är lite juridiskt luddigt på den punkten.

Ännu mer luddigt blir det om man beaktar att de första numren av Codex, där dessa artiklar stod med, gavs ut av Neogames. Nu vet jag inte hur avtalet ser ut med övergången till Portal Publishing, så jag vet faktiskt inte om publiceringsrätten följde med till PP när Codex blev en egen tidning.

Hur som helst så spelar det föga roll. Vad som är tämligen uppenbart är att Baron Marak inte äger publiceringsrätten till texterna. Därför är det en olaglig handling för Baron Marak att sprida filerna.