Nekromanti Geografica Mundana

DAKRilla

Hero
"Jag har dock inte själv haft några besvär av priserna [...] "

Inte jag heller. Själva värdet/priset ("prisproportionerna?") av ting har jag aldrig stört mej på, förutom på valutorna. Vi i våran spelgrupp har helt enkelt dividerat samtliga priser med 10 så att pengar blir värda 10 gånger så mycket. På så sätt blir det lite mindre flöde av pengar vilket gör att de känns (och blir) mer värdefulla. Dessutom; Vad säger att allt i Mundana måste ha samma värde som i verkligheten?

P|uT0NiUm

Swashbuckler
"Vad säger att allt i Mundana måste ha samma värde som i verkligheten?"

Mundana kan ju vara väldigt mineralrikt... :gremsmirk:

"Vi i våran spelgrupp har helt enkelt dividerat samtliga priser med 10 så att pengar blir värda 10 gånger så mycket."

Hur har du gjort med förläningsreglerna i Riddaren? Har du bara tagit och dividerat värdet av Bas och Lyx och arbetskraft och hela köret med 10 (1 Bas = 36 istället för 360 och så vidare) eller har du kommit på nåt smidigare?

Baron Marak

Swordsman
Re: Eon-info i Codex

Men en druid borde väl veta hur en drake ser ut? Eller om han möter en så ser han ju (vet, känner, ...) att det är en drake.
Men frågar någon honom:
-Hur ser en drake ut?
Då vill man inte svara
-Ingen aning.

Eller är bilden på draken som finns på foxtail en officiell drake?

Men jag får väl se vad jag kan peta fram ur övriga diskussioner om drakar och leta texter och sedan kan jag lista ut vad min druid "vet".

Gillar inte spelledarböcker egentligen... Fast om jag skulle vara SL skulle jag gilla dem. Fast tanken på en bok fylld med hemligheter som bara väntar på att bli lästa är lite jobbig...

Som under en spelsession CoC (med DAKRilla som SL) då det var diskussion om en bok vi läst och några ville se den igen. Då sträckte sig en spelare efter Keeper's companion, där ca: 7 sidor inte innehåller heligheter, och skickade den till spelaren som ville veta vad som stod i boken.
Då jag befann mig mitt emellan dessa två personer fick jag se en tjock bok, mycket tjockare än den en och enda bok vi fått läsa, seglade förbi mina ögon och först efter ett litet tag så reagerade jag och SL och tog tillbaka boken innan någon skada skedde. Men det var nära, nära men klart en klassiker numera.
Så vad som är nackdelen med SL-böcker är att det är ganska lätt hänt att man glömmer av sig och börjar läsa ur någon bok. Och dessa brukar ligga i en inte alltför bra ordning.
Med en bok fylld av hemligheter så är det lätt hänt att man läser en hemlighet. Sannolikhetsläran säger att om 7 sidor av 250 är tomma på hemligeter så är chansen 7 på 250 att man inte läser en hemlighet. Skulle dessa vara utspridda så att kanske 20 av 250 är hemligheter så är sannolikheten betydligt större att man inte läser en hemlighet.

Fast det ska egentligen inte hända... Så varför oroa sig?

P|uT0NiUm

Swashbuckler

"Eller är bilden på draken som finns på foxtail en officiell drake?"

Tror att Codex 001 innehöll en del info om de stora bestarna...

Baron Marak

Swordsman

Nu när jag läser artikeln så ser jag att det finns en beskrivning på hur de ser ut... Det räcker också gott och väl eftersom att en druid mest troligt inte sett en drake utan bara hört hur den ser ut. Iaf den jag tänker mig... Men jag vill fortfarande se hur Eon's drakar ser ut.

P|uT0NiUm

Swashbuckler

Jag är ju förstås ingen officiell källa som du säkert vill ha svar från :gremfrown:, men på framsidan av både grundboken och Alver finns drakar. För lite mer "fräsch" information kan man ju titta på Drakars framsida (trots att det är en Parkinson spökdrake och kanske inte alls överensstämmer med neoGames syn på drakar).

Och så finns ju alltid Hunddraken :gremwink:.

DAKRilla

Hero
Våran spelgrupp har inte Riddaren ännu, så jag vet inte riktigt hur det där du talar om fungerar. Jag skulle dock tro att detta funkar i alla sammanhang, bara man dividerar det slutgiltiga priset med tio.

Vindhand

Myrmidon
Det där håller väl ändå inte som argument? Det är ju bara att erkänna att priserna är helskumma, för det är dem. Reglerna är dock de mest realistiska jag (och många andra) har sett.

Det beror ganska mycket på ens referensram. Jag tycker t.ex. att stridsreglerna är ruskigt orealistiska, i.a.f. om man använder de detaljerade reglerna. Varför jag tycker detta finns på flera ställen i arkivet om nu någon mot förmodan skulle finna det ruskigt intressant :gremsmile:

Emil

Hero
Det där håller väl ändå inte som argument? Det är ju bara att erkänna att priserna är helskumma, för det är dem. Reglerna är dock de mest realistiska jag (och många andra) har sett.

Vad jag ville ha sagt var att om man ska få besvär av priserna så måste man handla mycket. I Eon får en person från början mycket av den utrustningen han behöver utan att "handla" den, därför måste man köpa saker ofta för att märka av prisförhållandena. Så jag tror att Silke överdramatiserar problemet. Jag tror priserna mer stör hans ordningssinne än raserar hela realismen i spelet som han verkade vilja påstå.

För att nämna några: Flygande tomte i helrustning, gûrd med negativ vikt, kiriyakvinna som väger 1 kilo, kasta en kniv 16 meter enligt en regel och kasta en gåspenna 250 meter enligt en annan regel och odödlighet genom uppträning av attribut.

Öhhh...Flygande tomte i helrustning?

Skulle vara väldigt intressant att se hur du lyckas få gùrder med negativa vikter och kiriyaalver med 1 kg i vikt, för jag kan då inte hitta någon möjlighet till detta.

Att kasta en gåspenna 250 låter också otroligt. Vad har du fått det ifrån? Kan visserligen se möjligheten att kasta den 60-70 meter enligt reglerna (vilket ju bortser från luftmotståndet), men inte 250!

Och odödlighet genom uppträning av attribut är också en myt (PSY kan t.ex. inte tränas upp), även om det stämmer att det låter en leva längre. Så att ligga i fysisk trim kan löna sig... :gremsmile: Sen finns det ju andra sätt att dö på än att få attributen till noll som nästan är viktigare, exempelvis olyckor och sjukdomar.

/Emil

P|uT0NiUm

Swashbuckler
"Öhhh...Flygande tomte i helrustning?"

"Skulle vara väldigt intressant att se hur du lyckas få gùrder med negativa vikter och kiriyaalver med 1 kg i vikt, för jag kan då inte hitta någon möjlighet till detta."

"Och odödlighet genom uppträning av attribut är också en myt"...

Skyll på Krille :gremcool: (se även det här).

Gåspennan väger 0,1 kg. Om du dividerar 25 i styrka med 0,1 så får du 250. Och om du har ett stort troll med styrka 60, så flyger pennan 600 meter :gremwink:.

Phelan

Hero
Vad jag ville ha sagt var att om man ska få besvär av priserna så måste man handla mycket. I Eon får en person från början mycket av den utrustningen han behöver utan att "handla" den, därför måste man köpa saker ofta för att märka av prisförhållandena. Så jag tror att Silke överdramatiserar problemet. Jag tror priserna mer stör hans ordningssinne än raserar hela realismen i spelet som han verkade vilja påstå.

Om man bara springer runt, slår ihjäl och stjäl saker så blir ju priserna mycket riktigt inget problem. Men är man ute efter det finns det många andra system än Eon som passar bättre för detta...

Har man däremot rollpersoner som är köpmän eller som många påpekat förut, besegrade SLP beväpnade med dyra stridssvärd där vinsten av att sälja dessa blir mångdubbelt mot den magra ersättning man får av en uppdragsgivare blir det snart inflation. Priserna ÄR ett problem och ett reellt sådant.

Andra absurditeter som långtflygande gåspennor och viktlösa gurder kan en person med någon form av sunt förnuft lösa själv, men att sätta sig ned och ändra om alla priser är ett mycket större projekt.

Mvh / Phelan

Emil

Hero
Skyll på Krille (se även det här).

Fy, Krille! Att fara med osanning... :gremsmirk:

Gåspennan väger 0,1 kg. Om du dividerar 25 i styrka med 0,1 så får du 250. Och om du har ett stort troll med styrka 60, så flyger pennan 600 meter .

Det där stämmer inte heller. Det står uttryckligen i reglerna att du bara ska dividera med vikten om den är över 1 kg! :gremtongue:

/Emil

Emil

Hero
Om man bara springer runt, slår ihjäl och stjäl saker så blir ju priserna mycket riktigt inget problem. Men är man ute efter det finns det många andra system än Eon som passar bättre för detta...

Åker man runt på upptäcksfärder, såväl i städer som ute på landet, så finns det inget behov av mer än pengar att handla mat för. All utrustning som man kan tänka sig att behöva under själva resandet får man vi konstruktionen av rollpersonen.

Tvärtom så skulle inköpande av två artiklar per spelsession innebära att du snart går runt med mer än du egentligen kan bära - inte av vikts skull utan av otymplighet.

Har man däremot rollpersoner som är köpmän eller som många påpekat förut, besegrade SLP beväpnade med dyra stridssvärd där vinsten av att sälja dessa blir mångdubbelt mot den magra ersättning man får av en uppdragsgivare blir det snart inflation. Priserna ÄR ett problem och ett reellt sådant.

Men det där är ett problem som finns i alla spel som vill vara någorlunda realistiska. Priserna på vapen i Eon är kanske överdrivna, men vapen kostar trots detta mycket mer än andra.

Att plocka upp vapen från dräpta fiender och tjäna storkosing på det är inte första hand systemets fel, utan rollpersonernas trovärdighets. Hur moraliskt riktigt eller troligt är det att en medeltidskrigare efter en strid skulle börja gräva bland fiendens tarmar efter deras rostiga och blodiga stridssvärd? Lite medkänsla och respekt för de döda får man ha - alla människor är ju inte gravplundrare...

/Emil

P|uT0NiUm

Swashbuckler
"Det där stämmer inte heller. Det står uttryckligen i reglerna att du bara ska dividera med vikten om den är över 1 kg!"

Oj :gremblush:.

Vad ska man annars dividera med? Längden? :gremtongue: (eller räkna vikten som 1 kg... höhö... jag har inte Krigarens Väg här...)

Phelan

Hero
Åker man runt på upptäcksfärder, såväl i städer som ute på landet, så finns det inget behov av mer än pengar att handla mat för. All utrustning som man kan tänka sig att behöva under själva resandet får man vi konstruktionen av rollpersonen.

Och den utrustningen går aldrig sönder, du måste aldrig till en smed och få ditt vapen slipat, banka ut håligheter i rustningen? Jag kan förstå att du inte bryr dig om du aldrig använder utrustningslistorna, men jag i alla fall (och fler med mig, tror jag, se bara på diskussionerna om förläningar...) har kampanjer där RP lever i samhället och inte vid sidan om det. Då blir priser intressant och relevant, inte bara för inköp utan för alla som vill försöka få en balans i vad för slags ekonomi som SLP har. Det jag saknar mest just nu är regler/riktlinjer för handel, vad som är rimliga prisskillnader mellan stad och landsbygd, vilka tullar och avgifter är rimliga, hur mycket kan en köpman tjäna på en last som förs genom halva Mundana osv.

Tvärtom så skulle inköpande av två artiklar per spelsession innebära att du snart går runt med mer än du egentligen kan bära - inte av vikts skull utan av otymplighet.

Än en gång förutsätter du RP som strövar runt och inte försöker ha en karriär, bostad osv. Säg att du har en alkemist, t ex. Han har konstant behov av att skaffa ingredienser och alla alkemister har uppenbarligen jäkligt goda kontakter. Se på prislistan för preparat i M&M - ett hyggelmonsterägg för 150 silver! Uppenbarligen har någon snäll äventyrare (kanske din, utan behov av pengar) gett sig ut i vildmarken, med stor fara för liv och lem brottat ned ett hyggelmonster (och nog fått stora skador på utrustning av syran...) och krälat tillbaka till civilisationen för att sälja äggen så att en alkemist kan köpa det hos sin leverantör (mer påslag...) för 150 silver!!! Drakblodet för 200 silver/kvartspund får man verkligen hoppas kommer från en dumdrake... Men även som krigare går det att fynda - svärdet må gå loss på en tusenlapp, men när den stora tränade stridshingsten kostar mellan 1200-1500 så blir det inte så dyrt ändå...

Att plocka upp vapen från dräpta fiender och tjäna storkosing på det är inte första hand systemets fel, utan rollpersonernas trovärdighets. Hur moraliskt riktigt eller troligt är det att en medeltidskrigare efter en strid skulle börja gräva bland fiendens tarmar efter deras rostiga och blodiga stridssvärd? Lite medkänsla och respekt för de döda får man ha - alla människor är ju inte gravplundrare...

Är det inte mer en modern uppfattning att du inte ska ta utrustning från en fallen motståndare? Även om du visar respekt och begraver personen så skulle jag snarare säga att du ska ha synnerliga skäl för att lämna utrustning värd en årsinkomst för en soldat eller mer! Jag tror faktiskt inte att den medeltida människan skulle reagera, förutsatt att det inte rörde sig om ett överfall från segraren som då eskalerar till ett rånmord...

Jag ser inget problem med att vapen och rustningar är dyra, det ska de vara, men inte SÅ dyra som de är och inte när andra ovanliga varor kostar så lite.

Mvh / Phelan

DAKRilla

Hero
"Har man däremot rollpersoner som är köpmän eller som många påpekat förut, besegrade SLP beväpnade med dyra stridssvärd där vinsten av att sälja dessa blir mångdubbelt mot den magra ersättning man får av en uppdragsgivare blir det snart inflation."

Du har inte tänkt på att just eftersom de är så otroligt dyra så är de även väldigt ovanliga. Senare i tråden så nämner du något om "utrustning värd en årsinkomst för en soldat eller mer". Med andra ord så har inte en vanlig soldat råd med sådan utrustning. Knappt ens rik "slutboss" eller liknande.

Phelan

Hero
Där har du kanske problemet? Citat från Eon II s 143 om vapen: "Stridssvärdet är det absolut vanligaste vapnet hos professionella krigare".

En vanlig soldat är väl en professionell krigare? Skulle jag säga i alla fall.

Mvh / Phelan

DAKRilla

Hero
"Stridssvärdet är det absolut vanligaste vapnet hos professionella krigare"

Beroende på tolkningen av profesionella så kan detta bli lite knasigt. Annars inte.

"En vanlig soldat är väl en professionell krigare? Skulle jag säga i alla fall."

Du, ja. Professionell kan visserligen betyda yrkesmässig, och då skulle det betyda att stridssvärdet är det vanligaste vapnet hos alla som arbetar som krigare. Detta kan omöjligen vara vad det som menades av många skäl. Dessutom så betyder profesionell i folkmun oftare väldigt kompetent än yrkesmässig, så jag antar att det var det som författaren menade.

Stridssvärdet nämns aldrig som standardutrustning för soldater för något land i Mundana. T.ex. Jargien utrustar sina soldater främst med spjut, medan Thalamur utrustar sina med kortsvärd eller armborst. Eftersom dessa har bland de största och mest påkostade arméerna i Mundana så lär knappast stridssvärden utgöra en majoritet någon annan stans heller och i synnerhet inte över hela Mundana (eftersom dessa arméer är så stora så att de i princip styr vad majoriteten av alla krigare bär).

Jag tillåter dej givetvis att ha din tolkning. Men om man kollar på annat så motssägs den på alla sätt och vis, och då är det lite knasigt att välja en fortsatt tolkning av detta slag och säga att allt annat är fel istället.