Åker man runt på upptäcksfärder, såväl i städer som ute på landet, så finns det inget behov av mer än pengar att handla mat för. All utrustning som man kan tänka sig att behöva under själva resandet får man vi konstruktionen av rollpersonen.
Och den utrustningen går aldrig sönder, du måste aldrig till en smed och få ditt vapen slipat, banka ut håligheter i rustningen? Jag kan förstå att du inte bryr dig om du aldrig använder utrustningslistorna, men jag i alla fall (och fler med mig, tror jag, se bara på diskussionerna om förläningar...) har kampanjer där RP lever i samhället och inte vid sidan om det. Då blir priser intressant och relevant, inte bara för inköp utan för alla som vill försöka få en balans i vad för slags ekonomi som SLP har. Det jag saknar mest just nu är regler/riktlinjer för handel, vad som är rimliga prisskillnader mellan stad och landsbygd, vilka tullar och avgifter är rimliga, hur mycket kan en köpman tjäna på en last som förs genom halva Mundana osv.
Tvärtom så skulle inköpande av två artiklar per spelsession innebära att du snart går runt med mer än du egentligen kan bära - inte av vikts skull utan av otymplighet.
Än en gång förutsätter du RP som strövar runt och inte försöker ha en karriär, bostad osv. Säg att du har en alkemist, t ex. Han har konstant behov av att skaffa ingredienser och alla alkemister har uppenbarligen jäkligt goda kontakter. Se på prislistan för preparat i M&M - ett hyggelmonsterägg för 150 silver! Uppenbarligen har någon snäll äventyrare (kanske din, utan behov av pengar) gett sig ut i vildmarken, med stor fara för liv och lem brottat ned ett hyggelmonster (och nog fått stora skador på utrustning av syran...) och krälat tillbaka till civilisationen för att sälja äggen så att en alkemist kan köpa det hos sin leverantör (mer påslag...) för 150 silver!!! Drakblodet för 200 silver/kvartspund får man verkligen hoppas kommer från en dumdrake... Men även som krigare går det att fynda - svärdet må gå loss på en tusenlapp, men när den stora tränade stridshingsten kostar mellan 1200-1500 så blir det inte så dyrt ändå...
Att plocka upp vapen från dräpta fiender och tjäna storkosing på det är inte första hand systemets fel, utan rollpersonernas trovärdighets. Hur moraliskt riktigt eller troligt är det att en medeltidskrigare efter en strid skulle börja gräva bland fiendens tarmar efter deras rostiga och blodiga stridssvärd? Lite medkänsla och respekt för de döda får man ha - alla människor är ju inte gravplundrare...
Är det inte mer en modern uppfattning att du inte ska ta utrustning från en fallen motståndare? Även om du visar respekt och begraver personen så skulle jag snarare säga att du ska ha synnerliga skäl för att lämna utrustning värd en årsinkomst för en soldat eller mer! Jag tror faktiskt inte att den medeltida människan skulle reagera, förutsatt att det inte rörde sig om ett överfall från segraren som då eskalerar till ett rånmord...
Jag ser inget problem med att vapen och rustningar är dyra, det ska de vara, men inte SÅ dyra som de är och inte när andra ovanliga varor kostar så lite.
Mvh / Phelan