Nekromanti Gigantiska Svarta Tåg - Part.2

Ape of Wrath

DOWN WE GO
Joined
13 Jul 2012
Messages
1,590
Location
Göteborg
Jag har tidigare skrivit lite om en idé jag fick om en setting där världen är karg och öde, där gigantiska svarta tåg susar fram över jorden, där enorma skyskrapor tornar upp sig över människornas små boningar, och där folk är små och maskinerna är stora. Eventuellt finns pipelines, stora fyrtorn och zeppelinare också.

Läs mer i Den här tråden om ni vill.

Jag skrev i alla fall ihop en liten stämningstext till den här världen, och den goes a lil something like this:


"Sätt er här vid elden barn, och lyssna till Fader Bromishs berättelse. Den handlar om hur det var förr, hur allt började, och hur det slutade. För det ska ni veta, att vi som lever nu, vi lever i slutet av tiden.

En gång i tiden var människorna mäktigare än Gud. Vi byggde enorma städer med skyhöga boningar, vindlande farleder och myriader av prång och gränder. Vi tog oss fram över vår jord i snabba motorfordon med hjul eller enorma farkoster som klöv både moln och vågor. Vi var mästare på att bygga maskiner, små och stora, som tjänade olika syften. I början handlade det om att vi ville underlätta en del av livet, kanske att plöja en åker eller sy ett par hosor. Eller så byggde vi helt enkelt en maskin för att lättare och snabbare kunna bygga en ny maskin.

Tiden gick och människorna blev lättjefulla. Deras maskiner gjorde allt jobb åt dem, ingen behövde längre svettas eller böja sig, det fanns det maskiner och apparater för. Till slut hade människorna så många maskiner att hon själv nästan inte fick plats. En del maskiner var jättelika, medan andra var små, och alla fyllde de olika syften. Fast det ska ni veta barn, att på slutet var det en hel del maskiner som ingen riktigt kunde förklara syftet med, mer än att man skulle ha en.

Men sen hände något.

I sin ofantliga och osunda lättja började människorna ge maskinerna större och större möjlighet att bestämma över sig själva. De byggde liksom in ett sätt för maskinerna att tänka för sig själva. De kallade det Eja.

Efter det började människor försvinna, de allra minsta maskinerna började gå sönder av sig själv, medan de stora helt enkelt reste sig upp och gick iväg. Människorna satt som handfallna, ingen visste vad eller hur eller när man skulle göra något utan maskinerna. Människornas egen Eja var som bortblåst, om vi nu någonsin haft någon.

Men då kom de tillbaka. En efter en dök de upp, förändrade, större, snabbare, och farligare. Människor dog, städer raserades, farleder revs upp, och överallt explosioner. Explosionerna var inte som något ni någonsin sett barn, de nuddade himlen och fick marken att skaka, och brände allt i sin väg.

När röken skingrats stod skyskraporna kvar. De få människor som hade överlevt explosionerna började resa sig och titta sig omkring. De första överlevarna byggde så småningom nya boningar åt sig själva och de sina, precis som den ni sitter utanför nu. Och alla var de överens om att inte bygga några nya maskiner.
"


Min fråga är nu: Låter det här överhuvudtaget som en rolig värld att spela i? Eller känns det bara mörk och dyster? Vad får ni för vibbar?

Jag har också lekt med tanken på att snickra ihop ett eget regelsystem för detta, mitt första i så fall, där man spelar "uppvaknade" människor som ser lite bortom alla andra, typ som Jonathan Livingston Seagull. Jag skulle vilja ha någon slags mekanik för att påverka andra människor att också vakna upp på något sätt men tankarna där är än så länge många och ostrukturerade. Finns det något befintligt system som skulle kunna passa detta? Att man genom att utforska och erövra och bekämpa maskinerna på något sätt kan samla poäng man kan omvandla till inflytande över sina medmänniskor, eller impact i tal där man uppmanar dem att resa sig mot maskinerna?

I övrigt tänker jag mig detta som nån slags dieselpunk-weird'n'dark-fantasy, där man kan strida mot Automatoner som är utsända från Fabrikerna där nya automatoner skapas, man kan strida mot andra människor om gränser, mat och husrum, man kan strida mot enorma odjur från den ödelagda världen som få har sett, man kan explora en hel del och hitta lämningar och relikar från tiden innan kollapsen osv.

Jag börjar nånstans känna att jag kanske ska skriva en berättelse om detta istället för att göra en setting och/eller ett rollspel av det, vad tycks?
 

Ape of Wrath

DOWN WE GO
Joined
13 Jul 2012
Messages
1,590
Location
Göteborg
Inga synpunkter ännu?

Hmm...

Då får jag väl helt enkelt skriva mer så det finns mer att ge feedback på, inga konstigheter.

Jag ska börja klura ut ett regelsystem så snart jag hinner.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
18,543
Jag bidrog en del till förra tråden men jag vet inte om jag tog idéerna åt det hållet som du tänkte dig...

Vilken typ av spelande hade du tänkt dig man ska göra i settingen?
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,740
Location
Helsingborg
Jag tror att du kan förbättra din stämmningstext.

Byt t.ex. ut "Explosionerna" mot "katastrofen".
Gör det levande och ett slags onskefullt väsen.

"[...] överallt Katastrofen. Katastrofen var inte som något ni någonsin sett barn, den nuddade himlen och fick marken att skaka, och brände allt i sin väg."

Människan söker mening, det är våran raison d'etre.
 

Ape of Wrath

DOWN WE GO
Joined
13 Jul 2012
Messages
1,590
Location
Göteborg
Du bidrog oerhört mycket och allt du skrev i den tråden är prydligt sammanställt i ett dokument på mitt skrivbord, tillsammans med alla andra bra tips! Tackar för det...

Jag kände bara att jag ville göra nåt eget med det istället för att använda ett existerande regelsystem, och det är väl där jag är nu.

Jag läser massa olika typer av regler för att få idéer och hittills lutar det åt nån typ av dice pool, med grundegenskaper, traits knuta till egenskaperna och sen skills ovanpå det. Slå för egenskap + tillämpbar trait + tillämpbar skill. Fast jag vet inte riktigt, tärningspölar är bara kul en liten stund och kan bli riktigt jobbiga tycker jag.

Jag funderade också på nån slags variant av Svavelvinters skuggkrig eller vad det heter, där tre fraktioner existerar, människorna, maskinerna och vildmarken. Jag vet dock inget om detta så jag får väl läsa på lite.
 

Ape of Wrath

DOWN WE GO
Joined
13 Jul 2012
Messages
1,590
Location
Göteborg
Ja, kanske det, men Katastrofen låter så klyschigt. Kanske bara Händelsen? Eller Den Stora Förändringen?
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
18,543
Ok :gremsmile: Ska bli spännande att se vad du bygger för system.

Jag funderade också på nån slags variant av Svavelvinters skuggkrig eller vad det heter, där tre fraktioner existerar, människorna, maskinerna och vildmarken. Jag vet dock inget om detta så jag får väl läsa på lite.
Detta är en ide som skulle kunna vara kul att spela med men jag hade gått ifrån delen av Svavelvinter där olika spelare spelar de olika faktionerna och istället satt alla spelarna på den mänskliga sidan. Inte för att de nödvändigtvis alltid håller med varandra men för att de alla är beredda att försvara mänskligheten.
 

Ape of Wrath

DOWN WE GO
Joined
13 Jul 2012
Messages
1,590
Location
Göteborg
Funderandet på system går långsamt men ändå framåt. Jag är ju solklar novis på sånt här med regelmekanik och har egentligen bara senaste halvåret funderat kritiskt på sånt här (sen jag blev medlem typ). Jag uppskattar all hjälp med detta.

OBS! Inga ord eller termer är spikade, och jag är inte ens säker på huruvida jag vill ha det på utrikiska eller ej, men det kändes rätt när jag började skriva.

Jag har funderat lite på grundegenskaper, traits, skills, talents och sånt och det här är vad jag kommit fram till hittills.

BODY - Brawling, Athletics, Stamina
MIND - Academics, Logic, Intuition
SOUL - Memories, Compassion, Humanity

Dessa är grundegenskaperna och deras skills/traits, vilket illustrerar det jag vill att man ska kunna göra i spelet.

För att lyckas med nåt tar man sin grundegenskap + ev. applicerbar trait och rullar d20 under värdet.

Det mesta är väl ganska self explanatory men Soul kanske förtjänar en förklaring. Memories är typ nedärvda minnen som mänskligheten har tillgång till och kan användas när man hittar spillror och rester från den gamla civilisationen. Compassion är ju medkänsla såklart, och Humanity representerar nån slags grundläggande tro på mänsklighetens överlevnad, den kan gå ner och upp under spelets gång, lite som SAN i CoC, eller det där i Cyberpunk som sjönk ju mer cyberware man hade.

Sen finns det derived stats som är typ HP, Defense, Initiative, Damage och Carrying Capacity.

Det finns klasser också: Builder, Fighter, Scholar, Leader och Scout. Det är de grundläggande funktionerna som finns i en mänsklig bosättning i svarta tåg-världen.

Kanske ska det finnas Talents också (i form av citat kanske?) som ger dig en extra Edge nånstans.
 
Top