Nekromanti Gillar du Fallout och Gamla Mutant ?....

Archer

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
1,999
Location
Mölltorp, Sverige
...I så fall är nog Gamma World (Alternity systemet) något för dig. Införskaffade det nyligen, och mycket är likt gamla Mutant, men med den mörkare tonen som man återfinner i Fallout. Gillar det skarpt.

/Johan - Väktare av Rustningskammaren (Http://on.to/gemini)
 

Hasse

Hero
Joined
13 Jan 2001
Messages
1,684
Location
Göteborg
Kan du kortfattat beskriva reglerna? Känner inte till Alternitysystemet. Spelade första utgåvan av mutant en gång för länge sedan. Gillade det skarp.

Hasse

So you think you can tell heaven from hell, blue skies from pain.
Pink Floyd<P ID="edit"><FONT SIZE=-1><EM>Edited by hasse on 2001-01-21 03:20.</EM></FONT></P>
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Alternitys grundmekanik är att slå d20 plus/minus en svårighetstärning (som kan vara d4, d6, d8, d12, d20 eller flera d20, eller "d0" som inte är någon tärning alls), och komma under eller lika med sitt värde på relevant färdighet eller grundegenskap. Kommer man under halva värdet har man gjort en "Good success", och kommer man under en fjärdedel har man gjort en "Amazing success" (man skriver upp dessa halva/fjärdedelar på rollformuläret så slipper man räkna under spelets gång).

Färdighetsvärden är lika med en grundegenskap plus så många ranks man har i färdigheten. Grundegenskaperna varierar mellan 4 och 14 för människor, där Medelsvensson har 9 och medelrollpersonen har 10. Färdigheter kan ha upp till 12 ranks, men nybörjarrollpersoner kan max ha 3.

Grundegenskaperna är sex till antalet: Strength, Dexterity, Constitution, Intelligence, Will och Personality. Notervärt är att Will även inkluderar uppmärksamhet, och Personality även inkluderar tur. Förutom dessa finns ett gäng sekundära värden, såsom förflyttning, stryktålighet, "resistance modifiers" (en svårighetsmodifikation om någon försöker göra något mot dig - t ex använder man Dexterity resistance modifier om någon försöker skjuta dig, eller Will resistance modifier om någon försöker psi:a dig) eller turpoäng.

Systemet använder en "light"-variant på klass/levelsystem. Klasserna är fyra till antalet: Combat Spec, Free Agent, Tech Op och Diplomat. Dessutom finns det en frivillig klass till: Mindwalker (psi-typ), men eftersom psi-reglerna är mer frivilliga än de andra reglerna så står den beskriven lite för sig själv, i psi-kapitlet. Klasserna är inte alls så allenarådande som de är i D&D, utan de ger någon liten specialförmåga (Combat Specs får en nivå lättare med en stridsfärdighet, Free Agents får förbättra en Resistance Modifier med 1 och får ett extra turpoäng, TechOps får mer poäng att lägga på färdigheter, och Diplomats får ett sekundäryrke och en gratiskontakt), plus en rabatt på vissa färdigheter. Diplomaternas sekundäryrke innebär att de får färdighetsrabatten för ytterligare ett yrke, men inte yrkesförmågan.

Level-systemet fungerar helt enkelt som "trappsteg" för att omvandla Achievement Points (XP) till skill points - när du fått så många AP som din level+4 (eller +5... inte riktigt säker) omvandlar du dem till skill points som du får spendera på färdigheter, och går upp en level. Så småningom kan man även köpa lite andra fördelar för sina skill points (som +1 på initiativ eller på en grundegenskap) - detta kräver en minimilevel som beror på ens klass, och kostnaden beror också på ens klass.

Det ska finnas en uppsättning "fast play rules" till Alternity någonstans på www.wizards.com/alternity. Det innehåller en kort genomgång av reglerna, ett gäng färdiga rollpersoner (8 st, två per klass) samt ett kort äventyr. Du kan ju ladda ner det, kolla genom det och kanske provspela det för att se om du gillar systemet. Gamma World-såsboken lär även innehålla en något nedskalad version av regelsystemet, så man klarar sig med bara den utan att behöva köpa Player's Handbook och Game Master's Guide.

/Staffan
"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,771
Location
Stockholm
Om man ska vara petig...

...vilket jag nu ska vara, så är Mutant väldigt likt GammaWorld. GammaWorld var förlagan till Mutant...

Konstigt egentligen, alla versioner av Mutant har varit "starkt inspirerade" av andra spel... ;-)

Magnus

Inspirera. Engagera. Överraska.
www.houdini.se
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
8,078
Location
Nordnordost
Finns ju fler spel på området. Tex The Morrow Project. BRP-regler. Rollpersonerna är nedfrysta typer som skall hjälpa till att skapa en ny civilisation efter den stora katastrofen. Spelet är väl inte i tryck längre, iofs, men skall väl inte vara omöjligt att få tag på genom begagnathandlare.
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
verkligen?

Konstigt egentligen, alla versioner av Mutant har varit "starkt inspirerade" av andra spel... ;-)

Även Mutant 2? Vilket spel isf?
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
nja...

I Mutant 2 är man mycket längre fram i utvecklingen. Civilisationen har kommit tillbaka på fötter någorlunda (nationer, bra kommunikationer, krig). Visst kan man spela i ettans värld även med hjälp av tvåan (den inkluderas i tidslinjen) men jag tycker att utvecklingen av spelvärlden befäster dess skillnader från t.ex. Gamma World.
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Re: nja...

Det är _ingen_ skillnad i utvecklingen mellan Mutant 2 och Mutant 1. De äventyr som publicerades till Mutant 1 utspelar sig i samma "epok" som Mutant 2.

Däremot skrevs Mutant 2 av någon som hade andra idéer om hur Mutant skulle spelas.

Det som är likt Gamma World i Mutant 1 - djurfolk, de spåniga mutationerna, den SF-liknande "forntiden" - är i vilket fall något som direkt fördes över till Mutant 2.

Däremot är ingendera spelet ett _direkt derivat_, men det tror jag ingen menat heller.

Nightowl

"If there are White Dwarfs, why can't there be Black Ducks?"
Fansinet Black Duck's valspråk
 

Archer

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
1,999
Location
Mölltorp, Sverige
Re: Om man ska vara petig...

"...vilket jag nu ska vara, så är Mutant väldigt likt GammaWorld. GammaWorld var förlagan till Mutant..."

Det märks. Typ 90% av materialet i gamla Mutant verkar rakt av taget från Gamma World.
Kan ju till exempel nämna Iron Society, vilket är precis rakt av Gamma Worlds motsvarighet till Mutants Järnringen (Efter ragnarök).

GW5, eller Gamma World 5th ed. som använder Alternity reglerna (till skillnad mot tidigare som använde en modifierad AD&D) är ganska trevligt. Dock så är storyn till varför katastrofen skedde ändrad. Numera så var det inte krig mellan väst och öst som orsakade katastrofen. Utan ett krig mot utomjordingar där vi använde kärnvapen för att göra oss av med dem. Men detta faktum är inte så svårt att ändra om man inte gillar den anledningen. Det viktiga är vad världen har blivit.

/Johan - Väktare av Rustningskammaren (Http://on.to/gemini)
 

Archer

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
1,999
Location
Mölltorp, Sverige
Attachar Fast play reglerna för alternity systemetfinns att ladda ned på www.alternity.net. Själva Alternity är riktat för SciFi spelande. Men det är samma regler i Gamma World, som faller på gränsen till SciFi.


/Johan - Väktare av Rustningskammaren (Http://on.to/gemini)<P ID="edit"><FONT SIZE=-1><EM>Edited by Archer on 2001-01-21 17:33.</EM></FONT></P>
 

Archer

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
1,999
Location
Mölltorp, Sverige
"Gamma World-såsboken lär även innehålla en något nedskalad version av regelsystemet, så man klarar sig med bara den utan att behöva köpa Player's Handbook och Game Master's Guide."

Gamma World är ett komplett spel i sig, med nedbantade Alternity regler (man behöver inte regler för rymdskepp, utomjordingar och dylika saker i ett Efter katastrofen).

/Johan - Väktare av Rustningskammaren (Http://on.to/gemini)
 

Hasse

Hero
Joined
13 Jan 2001
Messages
1,684
Location
Göteborg
Tackar Archer och Staffan.

Skall kolla in snabbspelreglerna så fort jag hinner.

Hasse

So you think you can tell heaven from hell, blue skies from pain.
Pink Floyd
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: verkligen?

<I>alla versioner av Mutant har varit "starkt inspirerade" av andra spel... ;-)
Även Mutant 2?</I>

<I>Alla</I> Targets tidiga spel var (i olika hög grad) influerade från nåt annat håll...

Drakar - Basic Roleplaying
Mutant/Mutant2 - Gamma World
Chock - Chill

Stjärnornas Krig och Sagan om Ringen var förstås översättningar. Nya Mutant <I>kan</I> ses som deras egen version av Cyberpunk, även om det är mer en fråga om generell genre-inspiration, men om man inte räknar med den så var det inte förrän Kult kom som de gjorde nånting helt nytt.

I vilken grad Mutant Rymd/Mutant Chronicles var "starkt inspirerad" av ett visst bästsäljande tabletopspel är väl sen en rätt öppen fråga... (-:

--
Åke
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Re: verkligen?

Drakar var en "officiell version" av Basic Roleplaying, så här kan man snacka om starka influenser. Jag brukar dock envisas med att påpeka att det finns nästan ordagrant översatta fraser i Drakars grundbox och Monsterboken från andra spel, som The Fantasy Trip, Swordbearer och DragonQuest; jag äger Fredrik Malmbergs gamla ex av DQ :) så jag kan bevisa att de varit i kontakt med det...

Dessutom är det ganska uppenbart att det finns direkt överförd text från Drakar i Mutant, och koncepten i Mutant 2 är i många fall influerade av EDD (inte så konstigt, samma människor som jobbar med dem som tycker samma saker är bra i rollspel...)

Observera att detta inte är ett "Drakar är ett jävla plagiat!"-inlägg. Jag gillar Drakar. Jag gillar Mutant ännu mer (fast de förstörde saker och ting med Mutant 2). Men rätt skall vara rätt...

Nightowl, Mutant-Otaku!

"If there are White Dwarfs, why can't there be Black Ducks?"
Fansinet Black Duck's valspråk
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,771
Location
Stockholm
Öppen och öppen...

I vilken grad Mutant Rymd/Mutant Chronicles var "starkt inspirerad" av ett visst bästsäljande tabletopspel är väl sen en rätt öppen fråga... (-:

Några inspirationskällor till Mutant Chronicles:

Kult
WH40k
Warhammer Fantasy Roleplay
Blade Runner
Akira
Philip K. Dick

Det fanns fler, men detta är de jag kommer på på rak arm...

M.

Inspirera. Engagera. Överraska.
www.houdini.se
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: Öppen och öppen...

<I>Några inspirationskällor till Mutant Chronicles:</I>

Jojo, att det är <I>inspirerat</I> av 40K brukar de flesta anta - den öppna frågan var om det är <I>starkt</I> inspirerat, som Mutant sas vara "starkt inspirerat" av Gamma World tidigare i tråden. Många av spelets belackare brukar ju tom hävda att det är en plankning (vilket iofs mest bara bevisar att de inte har läst det).

<I>Det fanns fler, men detta är de jag kommer på på rak arm...</I>

Judge Dredd?

--
Åke
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Re: Öppen och öppen...

Nemesis the Warlock? Fast det är snarare ett fall att Nemesis (och J. Dredd, och andra serier från 2000 AD) inspirerat folk på Games Workshop, så det kan vara via 40K och WHFRP som de dragen kommit...

Nightowl

"If there are White Dwarfs, why can't there be Black Ducks?"
Fansinet Black Duck's valspråk
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Re: verkligen?

Alla Targets tidiga spel var (i olika hög grad) influerade från nåt annat håll...

Drakar - Basic Roleplaying
Mutant/Mutant2 - Gamma World
Chock - Chill
Första upplagan av Drakar och Demoner var en ren översättning av Basic Roleplaying plus BRPs fantasymodul. Chock är en direkt översättning av Chill.

/Staffan
"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather
 
Top