Alternitys grundmekanik är att slå d20 plus/minus en svårighetstärning (som kan vara d4, d6, d8, d12, d20 eller flera d20, eller "d0" som inte är någon tärning alls), och komma under eller lika med sitt värde på relevant färdighet eller grundegenskap. Kommer man under halva värdet har man gjort en "Good success", och kommer man under en fjärdedel har man gjort en "Amazing success" (man skriver upp dessa halva/fjärdedelar på rollformuläret så slipper man räkna under spelets gång).
Färdighetsvärden är lika med en grundegenskap plus så många ranks man har i färdigheten. Grundegenskaperna varierar mellan 4 och 14 för människor, där Medelsvensson har 9 och medelrollpersonen har 10. Färdigheter kan ha upp till 12 ranks, men nybörjarrollpersoner kan max ha 3.
Grundegenskaperna är sex till antalet: Strength, Dexterity, Constitution, Intelligence, Will och Personality. Notervärt är att Will även inkluderar uppmärksamhet, och Personality även inkluderar tur. Förutom dessa finns ett gäng sekundära värden, såsom förflyttning, stryktålighet, "resistance modifiers" (en svårighetsmodifikation om någon försöker göra något mot dig - t ex använder man Dexterity resistance modifier om någon försöker skjuta dig, eller Will resistance modifier om någon försöker psi:a dig) eller turpoäng.
Systemet använder en "light"-variant på klass/levelsystem. Klasserna är fyra till antalet: Combat Spec, Free Agent, Tech Op och Diplomat. Dessutom finns det en frivillig klass till: Mindwalker (psi-typ), men eftersom psi-reglerna är mer frivilliga än de andra reglerna så står den beskriven lite för sig själv, i psi-kapitlet. Klasserna är inte alls så allenarådande som de är i D&D, utan de ger någon liten specialförmåga (Combat Specs får en nivå lättare med en stridsfärdighet, Free Agents får förbättra en Resistance Modifier med 1 och får ett extra turpoäng, TechOps får mer poäng att lägga på färdigheter, och Diplomats får ett sekundäryrke och en gratiskontakt), plus en rabatt på vissa färdigheter. Diplomaternas sekundäryrke innebär att de får färdighetsrabatten för ytterligare ett yrke, men inte yrkesförmågan.
Level-systemet fungerar helt enkelt som "trappsteg" för att omvandla Achievement Points (XP) till skill points - när du fått så många AP som din level+4 (eller +5... inte riktigt säker) omvandlar du dem till skill points som du får spendera på färdigheter, och går upp en level. Så småningom kan man även köpa lite andra fördelar för sina skill points (som +1 på initiativ eller på en grundegenskap) - detta kräver en minimilevel som beror på ens klass, och kostnaden beror också på ens klass.
Det ska finnas en uppsättning "fast play rules" till Alternity någonstans på
www.wizards.com/alternity. Det innehåller en kort genomgång av reglerna, ett gäng färdiga rollpersoner (8 st, två per klass) samt ett kort äventyr. Du kan ju ladda ner det, kolla genom det och kanske provspela det för att se om du gillar systemet. Gamma World-såsboken lär även innehålla en något nedskalad version av regelsystemet, så man klarar sig med bara den utan att behöva köpa Player's Handbook och Game Master's Guide.
/Staffan
"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather