Vad då »neutralt«?Necross said:Känns inte så neutralt. Hur tänkte ni? Kommer det att fortsätta så här?
Ojojoj, det där verkar känsligt. Det är inte kännetecknade inom journalistik att ge så där stort utrymme till någon enskild aktör på marknaden. Det vore som om till exempel M3 skulle recensera 14 produkter från LG och 8 från Samsung, men bara 2 övriga. Skulle inte det heller vara anmärkningsvärt?Dante said:Vad då »neutralt«?Necross said:Känns inte så neutralt. Hur tänkte ni? Kommer det att fortsätta så här?
Måste det vara lika många produkter från varje utgivare i varje nummer av Fenix, eller hur menar du?
Fenix recenserar de produkter de får sig tillsända, och som de lyckas hitta en recensent till. Ibland är det fler produkter från en viss utgivare, ibland färre.
Wizards of the Coast får fler produkter recenserade än något annat förlag – för att de ger ut fler produkter än något annat förlag. Skulle det på något vis vara »oneutralt«?
Jag ser helt enkelt inte det anmärkningsvärda.
Aha, men har det någonsin varit så där dominant mycket mer av nåt? Inte vad jag minns.DeBracy said:Åtminstone på samma sätt som de tidigare har gillat White Wolf, Green Ronin, Wizards of the Coast och Mongoose Publishing (säkert fler också) genom att ha med flertalet recensioner av deras produkter i samma nummer.
Tja, om man den månaden enbart får in demoexemplar av LG och Samsung så är det liksom inte mycket att göra.Necross said:Ojojoj, det där verkar känsligt. Det är inte kännetecknade inom journalistik att ge så där stort utrymme till någon enskild aktör på marknaden. Det vore som om till exempel M3 skulle recensera 14 produkter från LG och 8 från Samsung, men bara 2 övriga. Skulle inte det heller vara anmärkningsvärt?
Och tidigare har det ju varit mer blandat.
Det är väl inget annat fretag som tidigare slängt iväg så många olika demoex samtidigt, helt enkelt...Necross said:Aha, men har det någonsin varit så där dominant mycket mer av nåt?
Man skulle kunna tänka sig ett rullande schema.krank said:- Låta bli att recensera det som kommer in.
Ja, det är mycket bättre. Man kan självklart inte anpassa innehållet i en tidning på vad som dimper ned i brevlådan just den månaden.Möller said:Säg att nu Cubicle 7 sände in 8 rollspelsprodukter till Fenix. 4 recenseras direkt i första numret det är möjligt att recensera dem. 4 hålls tillbaka och recenseras i det därpå följande nummer.
Bättre?
Jag tycker tvärtom att det är just det man ska anpassa innehållet efter. Om veckans filmpremiärer består av fyra amerikanska filmer och inga svenska så kommer alla tidningar att recensera fyra amerikanska filmer och inga svenska, oavsett hur mycket någon klagar på snedfördelningen.Ja, det är mycket bättre. Man kan självklart inte anpassa innehållet i en tidning på vad som dimper ned i brevlådan just den månaden.
En vanlig tidning ligger i som fan för att få tag i produkter för test och recension. Visst är det svårt ibland, särskilt om en viss leverantör inte vågar bli testad. Men man kan ju inte bara sitta och vänta vid brevlådan. Och det tror jag inte Fenixredaktionen gör heller, med tanke på hur relativt blandat det varit tidigare.krank said:Tja, om man den månaden enbart får in demoexemplar av LG och Samsung så är det liksom inte mycket att göra.
Jag tycker det verkar släppas en jävla massa spel hela tiden. Rollspel, brädspel, kortspel etc i en aldrig sinande ström. Sen om man börjar kolla på alla pdf-släpp och indiespel så finns ju ännu mer. Men som sagt, det handlar ju om att få in recensionsex också (gratis), och recensenter (gratis?).krank said:Det är inte som i elektronikbranschen eller tv-spelsbranschen där släppen står som spön i backen direkt...
Nej, man ska inte "hitta på produkter". Om man får 14 produkter från ett företag så ska man sprida ut de recensionerna typ över ett halvår-år, och man ska ligga i för att få tag i andra företags produkter. Som jag antar att Fenix-red försöker göra, oftast.krank said:Så, hur tycker du att de bör agera?
Möjliga alternativ för att undvika dominans i enskilt nummer:
- Låta bli att recensera det som kommer in.
- Hitta på produkter som inte finns, och recensera dem.
- Spendera en massa pengar på att köpa in produkter från företag som släppt, men som man inte fått demoex av.
- Recensera gamla produkter, som man redan recenserat, för att dryga ut lite.
Så du tycker det blir en kul tidning om det skulle fortsätta så här alltså?krank said:Inte så mycket "känsligt" som "rätt menlös frågeställning", tycker jag.
Tycker du att det där var en bra jämförelse? Hundratals spelprodukter jämfört med de tiotal filmer som har svensk biopremiär varje månad?Gurgeh said:Jag tycker tvärtom att det är just det man ska anpassa innehållet efter. Om veckans filmpremiärer består av fyra amerikanska filmer och inga svenska så kommer alla tidningar att recensera fyra amerikanska filmer och inga svenska, oavsett hur mycket någon klagar på snedfördelningen.
Med andra ord inte recensera nya produkter så att konsumenterna så snart som möjligt får en uppfattning om dem?Necross said:Nej, man ska inte "hitta på produkter". Om man får 14 produkter från ett företag så ska man sprida ut de recensionerna typ över ett halvår-år, och man ska ligga i för att få tag i andra företags produkter.
Ja. Jag vill ha så många recensioner som möjligt, så snabbt som möjligt. En hel del av de spel som nu recenserats är såna som en lite mer välbemedlad månad hade varit väldigt funderade inköp, och då hjälper recensionerna i Fenix eftersom jag litar, till god del, på deras betygssättning. Jag ser inget värde i att behöva vänta till nästa nummer, när tidningen lika gärna kunnat ge mig recensionen denna månad.Necross said:Så du tycker det blir en kul tidning om det skulle fortsätta så här alltså?
Vad spelar antalet för roll? Om en producent vill ha något recenserat får han eller hon se till att det blir det genom att skicka ett gratisexemplar eller bjuda på en förhandsvisning. Det är många filmer som inte recenseras för att de inte har en förhandsvisning för pressen, och det är många spel som inte recenseras för att de inte skickar in något recensionsexemplar. Jag ser ärligt talat inte alls vad problemet är.Tycker du att det där var en bra jämförelse? Hundratals spelprodukter jämfört med de tiotal filmer som har svensk biopremiär varje månad?
De tiotals produkter man får eller lyckas skaffa demoex av mot de tiotal filmer som har svsnek biopremiär... Jag tycker att det är en mycket bra jämförelse.Necross said:Tycker du att det där var en bra jämförelse? Hundratals spelprodukter jämfört med de tiotal filmer som har svensk biopremiär varje månad?
Ja. Så jobbar de tidningar som jag känner till i alla fall. Självklart kan inte t ex en musiktidning ta in alla skivor från ett visst skivbolag, bara för att de skickar de till dig. Du får ju göra ett urval, hitta en balans i tidningen. Och gärna gräva fram och övertala de där intressanta bolagen som inte skickar in i nuläget.krank said:Med andra ord <span style="font-style: italic;">inte</span> recensera nya produkter så att konsumenterna så snart som möjligt får en uppfattning om dem?
Lydtidning och lydtidning. Jag gillar Fenix, jag köper varje nummer. Jag ställde en fråga för uppmärksamma vad jag upplever som ett problem, för att göra Fenix bättre.krank said:Att utmåla Fenix som en lydtidning till ett fåtal företag tycker jag är ganska överdrivet. Det är inte som att vi snackar Club Nintendo här, liksom.
Det här är så elementär journalistik att jag nästan vill hänvisa till nån wikipediasida. Det är meningen att man ska spegla en mångfald. Om man vill framstå som oberoende alltså.Gurgeh said:Vad spelar antalet för roll?
Är det?Gurgeh said:Det är många filmer som inte recenseras för att de inte har en förhandsvisning för pressen...
Det tycker jag är tråkigt och märkligt.Gurgeh said:Jag ser ärligt talat inte alls vad problemet är.