Det här inlägget tycker jag visar rätt klart att det egentligen kan handla om en sorts utmaning.
Hur man ska behandla trivialiteter är inte alls så lätt det kan se ut som. Jag fastnar ofta i en diskussion med mina spelare om olika situationers mer eller mindre rättfärdighet i äventyret.
Triviala saker kan utgöra en utmaning
om de innehåller val!.
Om det tex spelar roll hur trött man är när det väl blir spurtjakt på den flyende skurken, tja då är det väl jätte-jätte-viktigt att veta hur mycket man har sovit, om man har sovit gott etc.
Ändå kan spelare tycka att det där är slöseri med tid och mena på att hjältegraden i ett äventyr borde innebära att sådana mundana trivialiteter som "trötthet" och "mjölksyra" är för grisodlande mongos.
Hur ska man då betrakta den spelare som vill ägna hela nätterna åt att vandra mot nästa station på äventyrsbanan?
Jag tycker att alla sådana här diskussioner (hjältar-behöver-inte-sova-de-orkar-ändå vs realismen-gör-det-mer-spännande)
egentligen bara handlar om huruvida man ska ha inflytande eller inte över spelet. Då finns det oftast två lägen;
Spelarna vill ha inflytande över spelet
Låt karaktärerna vandra dag och natt. Hitta på andra utmaningar än mjölksyra, törst och hungersnöd.
Spelarna vill ha en dynamisk omgivning
Håll reda på hur länge man sover, äter, kissar etc
Ha regler för vad som händer om man inte är tillräckligt utvilad, om man kan slåss i samma runda som man blir väckt av ett monster mm mm
Själv gillar jag det sista alternativet.
/Basenanji