Patrick Bateman
Warrior
Visst är det så. Jag tror inte det är möjligt att ge någon exakt definition. Men handen på hjärtat, vet man inte precis vad som är gnäll och vad som är befogad kritik - egentligen? Det går inte att exakt beskriva i ord, men när man hör det kan man direkt avgöra om det är gnäll eller befogad kritik.krank said:Problemet är: vem avgör huruvida det är befogad och vettigt framförd kritik, eller om det är gnäll?Patrick Bateman said:Framför man berättigad kritik på ett vettigt sätt, skulle jag inte längre kalla det gnäll.
Den enes frihetskämpe är den andres terrorist, och allt det där...
Jag fastnar vid ett ord, som jag ändå tror är en vattendelare mellan gnäll och kritik - framförd. Gnäll är aldrig eller sällan något som direkt når föremålet för missnöjet. Det är snacket runt fikabordet när chefen inte är där. Det är pratet kollegor emellan. Men oavsett om det är berättigad kritik eller ej, är det ingen som berättar om sitt missnöje. Kritik är däremot klagomål som framförs till chefen.
Men visst, när man hört samma kollega, framföra samma klagomål på möten flera veckor i sträck, då är det tveksamt om det inte glidit in i gnäll-facket ändå.